-
-
חיפוש מתקדם

מבזקים

עצור
ברוכים הבאים לאתר מהרי"ץ
יד מהרי"ץ - פורטל תורני למורשת יהדות תימן, האתר הרשמי להנצחת מורשתו של גאון רבני תימן ותפארתם מהרי"ץ זצוק"ל. באתר תמצאו תכנים תורניים והלכתיים רבים מאת מרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א פוסק עדת תימן, מחבר ספרי שלחן ערוך המקוצר ח"ח שו"ת עולת יצחק ג"ח ועוד. ראש מוסדות "יד מהרי"ץ" ו"פעולת צדיק". בפורטל תוכלו לעיין, להאזין ולצפות במבחר שיעורי תורה, שו"ת, מאמרים, תמונות, לקבל מידע אודות פעילות ק"ק תימן, ועוד...
"נציב החודש" באתר
נציב החודש! אם רצונך שזכות לימוד התורה, המסורת והמנהגים, של אלפי לומדים באתר זה יעמדו לזכותך במשך חודש ימים, להצלחה לרפואה או לע"נ, אנא פנה לטל': 0504140741, ובחר את החודש הרצוי עבורך. "נציב החודש" יקבל באנר מפואר בו יופיעו שמו להצלחתו, או שם קרוביו ז"ל בצירוף נר נשמה דולק, וכן בתעודת הוקרה ובברכה אישית ממרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א.
אור ההלכה
ישיבת נחלת אבות לבעלי תשובה
ישיבת פרי עץ חיים
מועדי השם
פעולת צדיק
ת"ת עטרת חיים
מנויים לחיים
עכשיו באתר יד מהרי"ץ
313 אורחים

דין "לחם משנה" בשבת!

         
מספר צפיות: 2347
נאמר בפרשת בשלח "וַיְהִי בַּיּוֹם הַשִּׁשִּׁי לָקְטוּ לֶחֶם מִשְׁנֶה שְׁנֵי הָעֹמֶר לָאֶחָד וַיָּבֹאוּ כָּל נְשִׂיאֵי הָעֵדָה וַיַּגִּידוּ לְמֹשֶׁה" (שמות ט"ז, כ"ב). מכאן למדו חז"ל במסכת ברכות (לט, ב): "אמר ר' אבא: ובשבת חייב אדם לבצוע על שתי ככרות. מאי טעמא? 'לחם משנה' כתיב". מצ"ב דין לחם משנה לקריאה ולהאזנה!
ח' שבט ה'תשע''ה

כתב מרן שליט"א בשולחן ערוך המקוצר ח"ב (שבת) סימן נ"ט סעיף כ"ב:

בכל סעודה חייב לברך על שתי ככרות שלמות. ואוחז שתיהן בידו זו על גבי זו בשעת ברכת המוציא (וראוי שיהיו אחוריהן פנימה, ופניהן חוצה) ובוצע אחת מהן. ובליל שבת ויום טוב, בוצע מהתחתונה (וטוב להניחה קרוב אליו יותר מהעליונה, כדי שלא יצטרך להעביר על המצוה). וביום מהעליונה {סג}. ואם אין לו ככר שני, יכול להשאיל משְּׁכֵנו, או ליקח מוקפא{סד}. ואפילו אוכל כמה סעודות, צריך לכל סעודה שתי ככרות שלמות{סה}. והמנהג שבעל־הבית לבדו מברך על לחם משנה, וכולם שומעים ומכוונים, ובוצע ומחלק לכולם {סו}. ואינם רשאים לטעום, עד שיטעום הוא{סז}. וסדר חלוקת הבציעה למסובין, הוא כמו שנתבאר לעיל סימן כ"ח סעיף י': 

 

ובהערה ס"ג כתב מרן שליט"א:

האחרונים העתיקו דברי המגן אברהם סק"א שהמדקדקים נוהגים לרשום בסכין על הככר קודם הברכה במקום שרוצה לבצוע, אך השתילי זיתים לא העתיקו, כי אין מנהגינו כן. וגם הצל"ח ובית מנוחה כתבו שאין נכון לרשום בסכין, הביאם הכף החיים סס"ק י"א.

 

 

להאזנה! מה הדין בלחם משנה בשבת, אם אינו שלם לגמרי?

הדפסשלח לחברהוסף תגובה

עוד...

  1. לעמוד הבא

כניסה לחברים רשומים

להרשמה
 
ארז יחיאל
ארגון ובנה
רשת כוללים יום הששי נחלת מהרי"ץ
שר שלום קשת
עבור לתוכן העמוד