-
מרן
-
חיפוש מתקדם

מבזקים

עצור
ברוכים הבאים לאתר מהרי"ץ
יד מהרי"ץ - פורטל תורני למורשת יהדות תימן, האתר הרשמי להנצחת מורשתו של גאון רבני תימן ותפארתם מהרי"ץ זצוק"ל. באתר תמצאו תכנים תורניים והלכתיים רבים מאת מרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א פוסק עדת תימן, מחבר ספרי שלחן ערוך המקוצר ח"ח שו"ת עולת יצחק ג"ח ועוד. ראש מוסדות "יד מהרי"ץ" ו"פעולת צדיק". בפורטל תוכלו לעיין, להאזין ולצפות במבחר שיעורי תורה, שו"ת, מאמרים, תמונות, לקבל מידע אודות פעילות ק"ק תימן, ועוד...
"נציב החודש" באתר
נציב החודש! אם רצונך שזכות לימוד התורה, המסורת והמנהגים, של אלפי לומדים באתר זה יעמדו לזכותך במשך חודש ימים, להצלחה לרפואה או לע"נ, אנא פנה לטל': 0504140741, ובחר את החודש הרצוי עבורך. "נציב החודש" יקבל באנר מפואר בו יופיעו שמו להצלחתו, או שם קרוביו ז"ל בצירוף נר נשמה דולק, וכן בתעודת הוקרה ובברכה אישית ממרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א.
מועדי השם
ישיבת פרי עץ חיים
ישיבת נחלת אבות לבעלי תשובה
ת"ת עטרת חיים
פעולת צדיק
מנויים לחיים
אור ההלכה
עכשיו באתר יד מהרי"ץ
322 אורחים

בעניין שתיית קפה בבית הכנסת ע"י החזן באמצע קריאת התורה

    
מספר צפיות: 1905
כ"א אייר ה'תשע''ד

לכבוד מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א, שלום עליכם.

שמי ניר גהלי ואני מקרית עקרון.
בימים האחרונים בשיחה עם חברים סיפרו לי החברים שבבית הכנסת שלהם החזן שמוציא את ספר התורה עולה עם קפה לתיבה בזמן הוצאת וקריאת הספר.

הזדעזעתי מהפגיעה בכבוד ספר תורה, ואמרתי להם שעל פי ההלכה אין שותים ואוכלים בבית הכנסת כלל ורק התירו לתלמידי חכמים בדוחק ושלא בשעת התפילה, וקל וחומר שלא לחזן הנמצא על ספר תורה ושותה קפה באופן קבוע, שהרי זה זלזול בכבוד ספר תורה ועליהם למחות ולהפסיק מעשה זה, ובמיוחד שבמקרה זה ידוע כי אין החזן עושה זאת לצורך רפואה וכד'...

שני מתפללים פנו לרב המקומי הרב יוסף בן דוד שליט"א שפסק להם שאסור לכל הציבור לשתות קפה בבית הכנסת בשעת התפילה וקריאת התורה, ועל אחת כמה וכמה לחזן לשתות קפה על התיבה שאין לך זילותא גדולה מזאת. ורק במקרה חד פעמי מותר מים בצד כמפורט בתשובתו אלי - מצ"ב.

אני הוספתי בפני החברים שלעניות דעתי, למה החזן חייב לשתות דווקא על התיבה ? למה לא ישתה החזן מחוץ לבית הכנסת לפני הוצאת ס"ת ? ואיך מסתדרים הדברים ביום הכיפורים ? ובעבודה ?  מה הדחיפות ועוד לקפה ? ועל התיבה ? הלא יש פתרונות לדבר, אלא שיש כאן זילותא בספר תורה ובמיוחד כאשר ידוע לנו במי ובמה הדברים אמורים...

הסיבה שאני פונה לכבוד הרב למרות שיש בידי את הפסיקה מהרב המקומי הרב יוסף בן דוד שליט"א, היא שאחד ממתפללי בית הכנסת הלך ושאל רב אחר שהתיר להם לשתות קפה על התיבה !!!

אני אישית לא האמנתי למשמע אוזניי והתקשרתי לאותו רב ושמעתי ממנו במו אוזני, "אני התרתי להם, מה הבעיה שיעמוד חזן עם קפה ליד הספר תורה, הוא לא קורא בתורה..."

דברים אלו זעזעו אותי ומהדהדים באוזניי עד עתה כאשר כל מה שתבעתי הינו כבוד ס"ת, ואותו רב שהתיר אף לא בחר לציין שאולי התיר במקרה כזה או אחר..

לאור זאת ורק לשם כבוד שמיים וכבוד ספר התורה, ומכיוון שלצערי הרב זו לא בית הכנסת היחידה בקרית עקרון שטועים בה בעניין שתיה ו/או אכילה בבית הכנסת, והחמור ביותר שהדבר הותר להם ע"י מי שפסק אחרת (בע"פ) כנגד דעת הרב המקומי, והדבר יגרום למחלוקות.

לכן החלטתי להרים קול קורא בדבר ופונה אני לכבודו ולבקש מכבודו את פסיקתו בעניין זה בכתב, וזאת על מנת לפרסם את פסיקת כבודו ואת פסיקת הרב המקומי הרב יוסף בן דוד שליט"א בכל בתי הכנסת בקרית עקרון בגדר "הסירו מכשול מדרך עמי" שלא יהיה ספק בדבר ובא לציון גואל.

אציין כי הרב המקומי הרב יוסף בן דוד שליט"א אמר לי במפורש שכל פסיקה שכבודו ייתן מקובלת עלינו.

בברכת התורה, ויוסיפו למו"ר שנות חיים ואורך ימים בנהורא מעליא.

 

ניר גהלי

 

 

תשובת מרן שליט"א:

 

יום רביעי כ"א אייר לסדר דגל מחנה יהודה לצבאותם ה'תשע"ד ב'שכ"ה

 

הכל תנו עוז לאלהים ותנו כבוד לתורה

 

א)     בעניין שתיית קפה ע"י החזן וכו', ראיתי את השאלה ואת אשר נגזר עליה מאת הרה"ג מרא דאתרייכו קרית עקרון, אלופנו ומיודענו הרה"ג יוסף בן  דוד שליט"א, יישר  חיליה לאורייתא שאסר את האסור, והתיר את המותר, והדברים פשוטים. או לו לדור שכך עלתה בימיו, שצריך שאלה ותשובה ולדון בעניינים כאלו.

 

לבי חמרמר, מר לי מר, היתכן כי החזן שתפקידו לראות ולהראות לקהל את ספר התורה, שהרי תרגום וירְא וחזא, הוא יַראה לעיני כל הקהל קלות־ראש בספר תורה, חלילה.

 

הנושא חמור מאד וגרוע ביותר, מהרו חושו לבטל את העניין ככל האפשר בהקדם, פן ילמדו ממנו אחרים ריקי־מוח וחסרי יראת שמים ותתרחב הפירצה ח"ו, וכדי בזיון וקצף.

 

ברור ופשוט הדבר, שהרי אסור לאכול ולשתות בביהכ"נ (עי' מגילה דף כ"ח סוף ע"א, ורמב"ם פי"א מתפילה ה"ו, וטוש"ע סי' קנ"א סעיף א') וזה אפי' שלא בשעת התפילה, כ"ש בשעת התפילה, ק"ו בן בנו של ק"ו בשעת קריאת ספר תורה חס ושלום. מי שמע כזאת, מי ראה כאלה. ואפילו לגבי ציבור השומעים, כבר כתב הרשי"ה בשו"ת דברי חכמים או"ח סי' כ"ה שטוב להחמיר בייחוד בשעת קס"ת, דכתיב (עזרא ח',ג') ואזני כל העם אל ספר התורה, לפי שאסור להסיח דעת בשעת קריאת ס"ת. וסיים שזכור הוא כי אביו מהר"י יצחק הלוי היה מונע מלשתות בשעת קס"ת מטעם זה יעו"ש. אבל על החזן, מאן דכר שמיה. לגביו לא רק טוב להחמיר, אלא אסור, משום זילותא דאורייתא.

 

ב)     לגבי שתיית קפה וכיו"ב בתוך הזמירות, דהיינו פסוקי דזמרא, כתב שם הרשי"ה לעיל מינה בסימן  כ"ד, שאין למחות למי ששותה קפה באמצע הזמירות ובירך עליו תחילה קודם הזמירות, וכן אני זוכר שהיה מנהג כזה בעירנו צנעא ולא מיחו בידם יעו"ש. וצנעא לאו דוקא, כי לפי מה ששמעתי זה גם בשאר מקומות, אבל מ"מ חידוש הוא שאפי' בצנעא נהגו כן, עיר של חכמים ושל סופרים. וזה הוא שכתוב במצפי"ת דף פ"ה לגבי תפילת שחרית שבת, כי רוב הקהל כשהם הולכים לבית הכנסת, היו לוקחים איתם גַּמֲנהּ (קנקן־חרס) מלאה קהוה (קפה), ויש מהקהל שהיו ממתקים אותו לפעמים בסוכר. הקהוה היה טמון בתנור ומוכן מערב שבת בבית, ומיועד לשתייה בביהכ"נ. וכל אחד מוצא לנחוץ לכבד את שכנו בספל קהוה יעו"ש.

 

ובחידושים והגהות מרבני תימן, שהוצאתי לאור תוך קובץ זכור לאברהם (חולון ה'תשנ"א) דף קנ"ח אות ד' כתב הרב חי"ג, כי ירא שמים אם הוצרך להפסיק בתוך הזמירות ולברך, כגון אם צמא ולא יכול לפתוח פיו, יאמר תחילה וסוף הפסוקים שבסוף הזמירות [דהיינו כגון ברוך י"י לעולם אמן וכו', עי' בפוסקים ובעץ חיים למהרי"ץ ח"א דף ט"ז ע"א ד"ה כתב הר"ם מרוטנבורג. יב"ן] ואז יוכל להפסיק ולברך על הקהוה וכו' ע"כ. עינינו הרואות שלא היקל לירא שמים אלא במקום הכרח שפיו יבש עד שאינו יכול לפתחו, וטעמו כיון שיש מחלוקת בין האחרונים אם מותר לברך אז כמו שהביא שם לעיל מינה. ועי' עוד שו"ת רבבות אפרים ח"ו סימן כ"ט, ופסקי תשובות סי' נ"ח דף תל"ה אות ט'.

 

וכל זה לפי המציאות בתימן, מפני שהיו מאריכים בלימוד או תהלים ובקשות וכו' לפני התפילה ואחריה, והתפילה וקס"ת לאט לאט, באופן ששהו בביהכ"נ שעות רבות, נזקקו לכך. [ולכאורה רק בזמירות, דקילי טפי משאר תפילה כידוע. אבל שם בשו"ת דברי חכמים נזכר אפילו בברכת יוצר אור, וצ"ע]. משא"כ בזמנינו כאן, אין זקוקים לכך, ולכן כבר לא נראה ולא נשמע הדבר לשתות אפילו בזמירות.

 

ג)       אין צורך לומר ששתיית קפה בפרהסיא לעיני כל הקהל ע"י חזן העומד על יד ספר התורה ומניח את הקפה ע"ג התיבה באמצע ביהכ"נ, לא תעלה על הדעת, אם לא לקלי הדעת. מה־גם שמבואר בספרים הקדושים, כי ספר התורה הוא כנגד הקב"ה, והחזן כנגד משה רבינו, והתיבה כנגד הר סיני וכו', כמו שהעליתי בס"ד בנפלאות מתורתך פ' כי תשא ע"פ ויאמר משה אל אהרן מה עשה לך העם הזה.

 

וכתוב בספר זכירה ובקב הישר פמ"א ובקב נקי שם, לגבי הפסוק צדיק֗ כתמר֗ יפרח֗ סופי תיבות קר"ח. יפרח֗ כארז֗ בלבנון֗, סופי תיבות חז"ן. שאם אין כוונתו לש"ש, יהיה כקֹרח ח"ו. ואם לשם שמים, יפרח כארז.

 

יישר כחו של ר' ניר גהלי יצ"ו העומד על המשמר להסיר מכשול מישראל, ויה"ר שירבו כמותו בישראל.

 

למסקנא, אסור בהחלט שישתה החזן באמצע קס"ת בפרהסיא, וכל־שכן שלא ישים שום משקה על התיבה.

 

והאמת והשלום אהבו, ולמוכיחים ולשומעים ינעם וגו', וחפץ י"י בידכם יצלח.

 

 

כעתירת

הצב"י יצחק בכמהר"נ רצאבי יצ"ו

 

 

הדפסשלח לחברהוסף תגובה
תגובות
מס. התגובהתוכן התגובה
1. 
חזק וברוך, דברי אמת וצדק
צדיק הדור (10/12/2014  12:25:25)

עוד..

  1. לעמוד הבא

כניסה לחברים רשומים

להרשמה
 
ארז יחיאל
ארגון ובנה
שר שלום קשת
רשת כוללים יום הששי נחלת מהרי"ץ
עבור לתוכן העמוד