-
מרן
-
חיפוש מתקדם

מבזקים

עצור
ברוכים הבאים לאתר מהרי"ץ
יד מהרי"ץ - פורטל תורני למורשת יהדות תימן, האתר הרשמי להנצחת מורשתו של גאון רבני תימן ותפארתם מהרי"ץ זצוק"ל. באתר תמצאו תכנים תורניים והלכתיים רבים מאת מרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א פוסק עדת תימן, מחבר ספרי שלחן ערוך המקוצר ח"ח שו"ת עולת יצחק ג"ח ועוד. ראש מוסדות "יד מהרי"ץ" ו"פעולת צדיק". בפורטל תוכלו לעיין, להאזין ולצפות במבחר שיעורי תורה, שו"ת, מאמרים, תמונות, לקבל מידע אודות פעילות ק"ק תימן, ועוד...
"נציב החודש" באתר
נציב החודש! אם רצונך שזכות לימוד התורה, המסורת והמנהגים, של אלפי לומדים באתר זה יעמדו לזכותך במשך חודש ימים, להצלחה לרפואה או לע"נ, אנא פנה לטל': 0504140741, ובחר את החודש הרצוי עבורך. "נציב החודש" יקבל באנר מפואר בו יופיעו שמו להצלחתו, או שם קרוביו ז"ל בצירוף נר נשמה דולק, וכן בתעודת הוקרה ובברכה אישית ממרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א.
רשת כוללים יום הששי נחלת מהרי"ץ
ישיבת נחלת אבות לבעלי תשובה
ת"ת עטרת חיים
אור ההלכה
מועדי השם
ארגון ובנה
מנויים לחיים
ישיבת פרי עץ חיים
פעולת צדיק
עכשיו באתר יד מהרי"ץ
486 אורחים

בעניין אורך השמלה או החצאית לנשים ולנערות

מספר צפיות: 1149
י"א כסליו ה'תשע''ו

בס"ד

יום חמישי ל' חשון תשע"ו

 

לכב' הרב רצאבי שליט"א,

אנחנו עובדים עם הרבנית רוז בעניין ערכות ללימוד הלכות הצניעות. אותה גם שלחנו לרב בזמנו לבקש הסכמה. עכשיו סוף סוף הוצאנו את הערכה למתקדמות, שבחלקה נכתבה ע"י הרב זיאת, ואח"כ עברה שינויים קלים על ידנו.

ערכה זאת הועברה לרב שוב, ולרב חיים רוז (מחברי ספר הלבוש כהלכתו) והם הגיבו בעניין אורך החצאית עד לקרסול שבערכה משמע שזה מעיקר הדין, ולמעשה זה בעצם הידור.

 

מכיוון שאנו עוסקים בנושא זה הרבה שנים, שאלתי בזמנו את הרב אורי סופר בעניין הדעה שצריך בעיקר לכסות את החלק התפוח שבשוק, והוא ענה לי שאין על דעה זאת ראייה אבל זה הגיוני,  כי רק מקום של "בשר" מהווה מכשול, ולא האזור התחתון של השוק שהוא מעין מקל.

 

מאחר שהגמרא אומרת "שוק באשה ערוה", ברצוני לשאול:

 

1.      האם לכסות את הרגל עד לקרסול זה הידור או מעיקר הדין?

2.      ואם זה הידור – מה הראייה לכך (לאור זאת שהיום התברר להלכה – לפי מיטב ידיעתי המצומצמת – ששוק זה בין ברך לקרסול).

תזכו למצוות,

נשמח להעביר אליכם את הערכה כפי שהיא כרגע. האם לשלוח בדואר?

בברכה,

א.      אביטל

 

 

לק"י יום חמישי ז' כסלו ה'תשע"ו ב'שכ"ז.

 

תשובה:

א.      כיסוי הרגל בשמלה או חצאית וכדומה עד הקרסול, דעתי כעת בשנים האחרונות לאחר העיון בסוגיא זו, שהוא חובה מעיקר הדין, ולא מספיק עד חצי השוק, וכאשר הוכיחו בדורנו כבר הרבה גדולי תורה והוראה ובעוד כמה ספרים, ולאחרונה בקונטריס בגדי תפארתך, וכבר הרחבתי קצת שם בהסכמתי. ואכן כך נהגו בעבר בארצות רבות כדת וכדין. אשריהם ישראל, אשר בהם בחר אל.

ובקהילותינו בתימן, ולפי מה ששמעתי עכשיו זה היה בעוד מקומות (כנראה בוכארה, עיין בספר עולמות של טוהר) היו נראים שם - דהיינו מחצי השוק וָמַטה - המכנסיים הארוכות המרוקמות, כמ"ש בס"ד בעיני יצחק על שלחן ערוך המקוצר חלק אבן העזר הלכות מלבושי הנשים וצניעותן סימן ר"ב אות כ"ה.

ומובן שזאת מסורת בידי אמותינו ואבותינו נע"ג מדורי דורות, בהסכמת או בהוראת גדולי התורה והיראה. ואין לפקפק ולהרהר אחר הוראתם, כי אין פרץ ואין יוצאת ואין צוחה ברחובותם, כנודע מגודל צניעותם וקדושתם. וטעמם ונימוקם לפי עניות דעתנו, כי זה ג"כ טוב, כיון שעכ"פ אינו צמוד לגוף, ולא חייב שהשמלה תהיה ארוכה דוקא עד הקרסול. משא"כ החלק העליון של השוק, שלא היה די להם בכיסוי המכנסיים בלבד. ולכן למי שהשמלה היתה מתרוממת שם, אפילו ילדה קטנה, כגון שעלתה במדרגות ולא נזהרה בזה, היו גוערים בה מיד, בל"ע המדובר גַטִּי רֻכְּבְּתִּשׁ, דהיינו תכסי את הברך שלך. וכיוצא בזה. יש עדיין בזמנינו זקנות חיות, ויהי רצון שיאריכו ימים טובים, שמעידות על כך, ושהחינוך הקדוש והנפלא הזה הוא לנגד עיניהן עד היום, על דרך שנאמר (משלי כ"ב, ו') חנוך וגו' גם כי יזקין לא יסור ממנה. כזה ראה וקדש.

נראה אם כן שהיה פשוט בעיניהם נע"ג כי חלק הרגל התחתון, הוא איננו משמעותי. דהיינו אינו גורם להרהור ח"ו, וכמו שכתבתם בשם הרב סופר שהוא מעין מקל. אלא שהוא אמר זאת אפילו לגבי גרביים של זמנינו, וזה לא מוכח וכדלקמן אות ב'.

השינוי הזה מסתבר לענ"ד בס"ד כי הֵחל מפני שבימי קדם לא לבשו כלל מכנסיים מתחת השמלה, לא הנשים ולא הגברים, כידוע לנו וכנזכר גם בספרים. וכן מוכח בש"ס ובפוסקים, למעיין ולמבין בין השיטין, לגבי דיני נדה וכתמים שכך היתה רגילותם בזמנם, ונפק"מ לדינא, ואכמ"ל. וכשהחלו ללבוש מכנסיים, ואין אנו יודעים ממתי בדיוק, ממילא לא היה צורך בכל האורך הזה עד הקרסול. והוכחה לכך כי אכן במחוז אחד בתימן שהנשים עד הדור האחרון לא לבשו מכנסיים, אכן היתה שמלתן ארוכה עד סמוך לקרקע, כמ"ש בס"ד בעיני יצחק שם ד"ה ואך.

ב.      זה מקרוב, בכמֵאה שנים האחרונות, שהשתכלל והתפתח והשתנה העולם מאד (לטוב ולרע, כל אחד ניצל זאת לצדו, דהיינו הטובים לטוב וכו'), ובכלל זה דרך ייצור הבגדים, התאפשר להמציא בתעשיית הטכסטיל בדים מסוגים חדשים, שלא היו בעבר כלל, ומזה הגיעו לגרביים הדקות והצמודות, ומכאן התחילו הצרות. כנראה הבינו, שגם באופן זה מותר, ולכל הפחות בחלק הרגל התחתון שאינו חמור כחלק העליון וכאמור, העיקר שמכוסה, אעפ"י שזה צמוד לגוף ממש. ולדעתם החלק הזה שונה מכל הגוף. אך אין לחילוק הזה ראיה, לא מהש"ס ולא מהפוסקים ולא ממסורת הדורות הקודמים, רק סברא בעלמא. דהיינו, אמנם זה לא מופרך, אך גם אינו מוכרח, ולא הוכח.

אבל כיון שלפי המציאות נוכחנו כולנו לדעת שזה גרם וגורם מכשול גדול, שהרבה בנות ונשים לובשות גרביים שקופות וכו', והן בודאי אסורות. [אותם שהתירו להן זאת, היה מתוך הבנה מוטעית בדברי המשנה ברורה (הל' ק"ש סימן ע"ה ס"ק ב'), שכביכול שם אינו נחשב שוק]. לכן צריך לגדור פה גדר, ולאסור אפילו את האטומות. אולי בזכות נשים צדקניות, נינצל מלרדת ח"ו לתהומות, ומחרב האומות.

למדנו למסקנא כי על פי דעת תורתנו הקדושה חובה מעיקר הדין להאריך את השמלה או החצאית עד הקרסול, או שייראו משם המכנסיים התחתיים, דהיינו מחצי השוק וָמַטה. ואין להקל בגרביים אפילו בגוון שחור גם אם הם אטומות 70 דנייר ויותר, כיון שהן צמודות לגוף, והדבר גורם לבלבולים ומכשולים.

ג.       אשמח לקבל את הערכה החדשה בדואר, אך מאחר ואין לי פנאי לעבור על כל פרט ופרט, ויש דברים שאינני מכיר וכו', ובכל מקרה רצוני שיעברו עליה קודם הרבנים זיאת ועסיס שליט"א והרבנית זיידנר תליט"א, שהם בעלי מקצוע, מומחים ויראי ה' יתברך, ואחרי שאשמע את חוות דעתם, אשקול בדעתי הענייה ואכתוב לכם מה שיורוני מן השמים בל"נ.

 

שאו ברכה מאת ה'.

הדפסשלח לחברהוסף תגובה

עוד..

  1. לעמוד הבא

כניסה לחברים רשומים

להרשמה
 
ארז יחיאל
שר שלום קשת
עבור לתוכן העמוד