-
ל"ג בעומר בקבר רשב"י זיע"א
-
חיפוש מתקדם

מבזקים

עצור
ברוכים הבאים לאתר מהרי"ץ
יד מהרי"ץ - פורטל תורני למורשת יהדות תימן, האתר הרשמי להנצחת מורשתו של גאון רבני תימן ותפארתם מהרי"ץ זצוק"ל. באתר תמצאו תכנים תורניים והלכתיים רבים מאת מרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א פוסק עדת תימן, מחבר ספרי שלחן ערוך המקוצר ח"ח שו"ת עולת יצחק ג"ח ועוד. ראש מוסדות "יד מהרי"ץ" ו"פעולת צדיק". בפורטל תוכלו לעיין, להאזין ולצפות במבחר שיעורי תורה, שו"ת, מאמרים, תמונות, לקבל מידע אודות פעילות ק"ק תימן, ועוד...
"נציב החודש" באתר
נציב החודש! אם רצונך שזכות לימוד התורה, המסורת והמנהגים, של אלפי לומדים באתר זה יעמדו לזכותך במשך חודש ימים, להצלחה לרפואה או לע"נ, אנא פנה לטל': 0504140741, ובחר את החודש הרצוי עבורך. "נציב החודש" יקבל באנר מפואר בו יופיעו שמו להצלחתו, או שם קרוביו ז"ל בצירוף נר נשמה דולק, וכן בתעודת הוקרה ובברכה אישית ממרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א.
פעולת צדיק
מנויים לחיים
עכשיו באתר יד מהרי"ץ
431 אורחים

תוספת בית לפיוט בר יוחאי

         
מספר צפיות: 1791

מובא בספר שלחן ערוך המקוצר סימן נ"ח הלכה ג' - הלכות תפילת ערבית של שבת:


ג. ששת המזמורים, שתחילתם לכו נרננה, אומרים הקהל מיושב, ועומדים לכבוד שבת מלכתא בעת אמירת פיוט לכה דודי, ומתחילים לעמוד כבר קודם לכן כשאומרים אנא בכח {ו}, ויש מדקדקים המקדימים לעמוד מֵעת אמירת י"י למבול "ישב, וישב" י"י מלך לעולם{ז}. ובשאמי יש המתחילים לעמוד מן מזמור לדוד הבו לי"י בני אלים{ח}. בכל שבעת הפעמים שאומרים בואי כלה, מגביהים עקבי רגליהם{ט}. ויושבים ואומרים ישקני וגו', והגדול שבציבור או חזן־בית־הכנסת, אומר פיוט בר יוחאי בעמידה במקומו {י}, וכל הקהל יושבים אז, וגם אחר־כך אפילו בעת שאומרים מזמור שיר ליום השבת{יא}, עד שמגיעים סמוך לתפילת העמידה, דהיינו לפני שאומר ש"צ ושמרו בני ישראל וגו'{יב}. וטוב שיעמדו כבר מעת שאומר ופרוש עלינו סוכת שלום{יג}:

 

ובהערה י' בעיני יצחק הוסיף:

{י} ולענ"ד טוב להוסיף לפני הבית האחרון, בית שיש נוהגין לאמרו: בר יוחאי יֵחַדְתָּ עשר ספירות. מֵאֵין סוף, בחביון העוז נסתרות. סובלים את העולם, י"י בם להורות. וסוד המאורות יענו אשריך: כדי לבאר בהדיא כוונת הפייטן ולהוציאה מן הכח אל הפועל, וכמו שביארתי בס"ד במאמר אופן המרכבה (שהוא מבוא לספר רכב אלהים של־מהרי"ו) דף צ"ב [ראה מסגרת]. ונראה לי שחיברוֹ המקובל מה"ר שלמה בן יעקב, עיין עליו בנספחות לנפש כל חי דף קמ"ו. וכיוצא בזה הובא בכמה תכאליל כת"י ישנות, תוספת שני בתים שייסדם מהר"י צאהרי, ואכמ"ל.

הסבר לצילום הנ"ל: חלק מסדר הקבלת שבת כפי מנהג המקובלים שהנהיג מהר"י ונה, ונתפשט בכל גלילות תימן מתוך התכלאל משנת בקס"ו לשטרות, כת"י זקיני הגאון מהר"ר יחיא ן' מהר"ר יחיא אלקאפח, שהיה ראב"ד בעיר רצאבה. בפיוט בר יוחאי הוסיף מהריק"א בית, בר יוחאי ייחדת עשר ספירות וכו' כפי שהיה מנהג עירנו לאמרו, וכעין זה נוהגין בכמה מקומות להוסיף. ונראה טעם הדבר כיון שהפייטן מה"ר שמעון לביא רומז בו לי"ס בהעלם, ראו מקצת חכמי תימן צורך להזכירם בפירוש להוציא מן הכח אל הפועל. ועכ"פ זהו הנלע"ד טוב-טעם להנהיג לאמרו בכל מקום, וע"ע מ"ש בס"ד בספר מענה לשון במקומו.

(מתוך  מאמר אופן המרכבה דף צ"ב)

הדפסשלח לחברהוסף תגובה

עוד...

  1. לעמוד הבא

כניסה לחברים רשומים

להרשמה
 
אור ההלכה
ת"ת עטרת חיים
מצות מסורת
ישיבת נחלת אבות לבעלי תשובה
ארז יחיאל
מועדי השם
מיני תבלין וקליות
מצות טעמו וראו
רשת כוללים יום הששי נחלת מהרי"ץ
שר שלום קשת
עבור לתוכן העמוד