-
מרן
-
חיפוש מתקדם
מועדי השם
ישיבת פרי עץ חיים
ארגון ובנה
מנויים לחיים
פעולת צדיק
ישיבת נחלת אבות לבעלי תשובה
ת"ת עטרת חיים
אור ההלכה
רשת כוללים יום הששי נחלת מהרי"ץ
עכשיו באתר יד מהרי"ץ
415 אורחים

בד"ה: הגאון רבי יהושע נויבירט זצ"ל

    
מספר צפיות: 1737
היום ג' תמוז ה'תשע"ג התקיימה הלווייתו בשכונת בית וגן בירושלים ונטמן בהר הזתים, תנצב"ה, מצורף תשובתו בעניין שמירת מנהגי תימן שפורסם בפר "אור ההלכה"...
ג' תמוז ה'תשע''ג

המכתב שפורסם בספר אור ההלכה – או"ח 

במבוא לספר הנקרא בשם "חיזוק מנהגינו בארצינו 

 

לק"י ה'תשס"א ב'שי"ב לשטרות 

לכבוד הגאון רבי יהושע נויבירט (שליט"א) זצ"ל 

השי"ת יאריך ימיו בטוב ושנותיו בנעימים. 

יורני הרב, הריני נמנה מבני קהילות קודש תימן הי"ו הגרים כאן בארץ ישראל, ורבים המנהגים שנהגו אבותינו בתימן. האם עלי להמשיך באותם מנהגים, כגון: שלאחר מליחת הבשר מצריכין חליטה כדעת הרמב"ם, וכן אין מדליקין נר לכבוד יום טוב, וכן מתרגמים בציבור בס"ת, והרבה שינויים של חסרות ויתרות בספרי תורה דידן ועוד. וכקהילה נפרדת נחשבת כמו אחינו ק"ק אשכנזים, ובמיוחד שהגיעו לכאן אלפי משפחות בבת אחת, ובתי דינים היו בתימן וכאן בירושלם וכיום בבני ברק, וכמו שמרן הש"ע הורה שלא לשנות מהמנהגים שנהגו אפי' בבית מדרשו מה שהוא היפך פסקו בש"ע, וכמו שהובא בספר ארץ החיים לגבי סדר התקיעות במוסף דר"ה, ובפאת השלחן סי' ג' אות ל"ו בשם ספר תיקון יששכר. 

או שאני צריך לשנות מהמנהגים כיון שאבותי עקרו ממקומם ובאו לשכון כבוד בארץ ישראל לצמיתות, ומפני המחלוקת דלא תראה התורה כשתי תורות אמרינן קמא קמא בטיל לגבי הספרדים יושבי הארץ מלפנים? 

הצב"י מאיר ליאור לוי ס"ט 

בעיה"ק ירושלם ת"ו 

 

 

תשובת הגאון רבי יהושע נויבירט (שליט"א) זצ"ל 

מח"ס שמירת שבת כהלכתה ועוד. 

אחדשה"ט ולמעכ"ת 

ולמה לא להחזיק במנהגי אבותיו, ראה סי' ס"ח ובמ"ב סוס"ק ד', כי י"ב שערים בשמים נגד י"ב שבטים וכל שבט יש לו שער ומנהג לבד. 

נ"ב 

וזכורני בחור שלמד בישיבה אשכנזית והוא רצה שיחלטו את העוף בשבילו, ע"ז אמר מו"ר הגרש"ז אוייערבך זצ"ל, כי הוא לא יכול שכולם יעשו כמוהו, אלא כיון שנמצא בין האשכנזים - יתיר נדר ויאכל (ב). 

בברה"ת 

יהושע נוייבירט 

 

שולי הגליון - מאת מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א

 

(ב) שפתיים ישק. ועניין זה ידוע לבני הישיבה התימנים שלמדו בישיבת קול תורה, ששאלו את מו"ר ראש הישיבה הגרשז"א זצ"ל וענה להם כך. והוסיף שכל זה דוקא כעת מחוסר ברירה. אבל לכשיתחתנו, יחלטו בבתיהם את הבשר כמנהגם. וכבר העליתי זאת בעיני יצחק על שלחן ערוך המקוצר יו"ד הלכות חליטת הבשר סימן קל"ב הערה מ"ג ד"ה ולעניין, יעויין שם. אגב ידידי הר"נ אלשיך הלוי שליט"א מבאר־שבע סיפר לי שהגרשז"א בבואו לערוך אצלו חופה וקידושין, ביקש סידור תכלאל נוסח תימן שיאמר מתוכו את ברכת האירוסין. חיפשו ולא מצאו, ואז ביקש שיכתבו לו הנוסח של־תימנים על נייר, כדי שיקרא מתוכו. אשריו ואשרי חלקו. כמו כן סיפר ידידי הרב מיכאל שרעבי שליט"א מביתר, כי בהיותו בארצות הברית, ערך לו הגר"מ פיינשטיין זצ"ל בעל איגרות משה, את הכתובה בכתב ידו על פי נוסח התכלאל עץ חיים של־מהרי"ץ, ונוסח הקידושין נעשָה בהסכמתו בכוס יין כפי מנהגינו מקודשת לי ומאורסת לי וכו' בחמרא דבכסא הדין וכו'. אשריהם גדולי ישראל שיודעים ומכבדים חִין ערכם של־מנהגי אבותינו המסולאים בפז. 

 

לרכישת הספר "אור ההלכה" לחץ כאן

הדפסשלח לחברהוסף תגובה

עוד..

  1. לעמוד הבא

כניסה לחברים רשומים

להרשמה
 
שר שלום קשת
ארז יחיאל
עבור לתוכן העמוד