-
חג שבועות
-
חיפוש מתקדם

מבזקים

עצור
ברוכים הבאים לאתר מהרי"ץ
יד מהרי"ץ - פורטל תורני למורשת יהדות תימן, האתר הרשמי להנצחת מורשתו של גאון רבני תימן ותפארתם מהרי"ץ זצוק"ל. באתר תמצאו תכנים תורניים והלכתיים רבים מאת מרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א פוסק עדת תימן, מחבר ספרי שלחן ערוך המקוצר ח"ח שו"ת עולת יצחק ג"ח ועוד. ראש מוסדות "יד מהרי"ץ" ו"פעולת צדיק". בפורטל תוכלו לעיין, להאזין ולצפות במבחר שיעורי תורה, שו"ת, מאמרים, תמונות, לקבל מידע אודות פעילות ק"ק תימן, ועוד...
"נציב החודש" באתר
נציב החודש! אם רצונך שזכות לימוד התורה, המסורת והמנהגים, של אלפי לומדים באתר זה יעמדו לזכותך במשך חודש ימים, להצלחה לרפואה או לע"נ, אנא פנה לטל': 0504140741, ובחר את החודש הרצוי עבורך. "נציב החודש" יקבל באנר מפואר בו יופיעו שמו להצלחתו, או שם קרוביו ז"ל בצירוף נר נשמה דולק, וכן בתעודת הוקרה ובברכה אישית ממרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א.
טריתא
מצות טעמו וראו
מצות מסורת
אור ההלכה
עכשיו באתר יד מהרי"ץ
1151 אורחים

מאמר עריבות התורה

    
מספר צפיות: 4905

עריבות התורה

 

בכל יום ויום, עת ניעור האדם מתרדמת הלילה אחר אמירת מודה אני ... נטילת הידיים וברכות השחר, מברך האיש היהודי את ברכות התורה הקדושה, הטעונות זהירות מופלגת בברכתן בכוונה יתירה, כמבואר בגמ' נדרים פא. ובר"ן שם בשם רבינו יונה.

וכיון שדורשות הברכות כוונה ושימת לב יתירה, יש לבאר מהו המכוּון בנוסח הברכה השניה משלושת הברכות, באמרנו בה "הערב נא ה' אלוהינו את דברי תורתך בפינו..", למה רק בפינו בלבד אנו מבקשים מה' יתברך שיהיה לנו עריבות, נבקש שבכל גופינו, ברמ"ח אברינו ובשס"ה גידנו, תהא נמסכת מתיקותה ועריבותה של התורה הקדושה.

ובישוב קושיא זו עמד גאון עוזינו ותפארתינו מהרי"ץ זצוק"ל בפי' עץ חיים (שם) על נוסח ברכה זו, וז"ל: "כלומר, שיערבו עלינו דברי תורה לעסוק בהם מאהבה, ויהיו מתוקים בפינו לדקדק בה היטב". ובביאור עומק כוונת דבריו נראה לומר בס"ד, שכידוע ב' בחינות יש בהגיונה של התורה ודקדוקה, יש המעיינים בתורה וכל כולם ריכוז והתעמקות, אולם לא מוציאים הדברים בפיהם, אלא הכל במחשבה ובלב. ויש שבנוסף להתעמקות בה גם מוציאים בפיהם העולה כעת בעיונם, ומחתכים הדברים הדק היטב בשפתותהם. ואלו האחרונים מעלתם רבה מעל הראשונים בהיותם אוחזים בקנין השלישי ממ"ח קנינים שהתורה נקנית בהם – בעריכת שפתיים (אבות פ"ו, מ"ג) וביאר מהרי"ץ (שם) קנין זה "בעריכת שפתיים שאינו מגמגם בדברי תורה, אלא חותכו בלשון ומוציאו בפה, שאין דברי תורה מתקיימים אלא בהוצאת הפה, כדכתיב כי חיים הם למוצאיהם אל תקרי מוצאיהם אלא למוציאיהם בפה" (עירובין נ"ד, ע"א). ומבואר שע"י שמוציאים הדברים בפה בעת תלמודם, דברי תורה מתקיימים להם, ובכך פועלים קנין מושלם בתורה.

ומכיון שהקושי רב בהוצאת הדברים בפה, בהיות האדם מעיקר טבעו  נוטה אל מיעוט הטורח והקלת העול, על כן אנו מבקשים ומחלים פני אל, שיתן עריבות באחד ומיוחד מאברי גופינו - הוא הפה, שרק בו ניתן לפעול קנין זה בתורה, כדי שיקל עלינו הגיונה של תורה בשינון הדברים, ובהטעמת המילים.

זהו הנראה בכוונתו של מהרי"ץ זצוק"ל, שכלל כל דברינו במילים ספורות ומדודות "...ויהיו מתוקים בפינו, לדקדק בה היטב" – שע"י שתערב לנו מתיקות התורה בפינו, נהיה מדקדקים בה היטב בחיתוך שפתיים ופועלים בכך קנין מושלם בתורה הקדושה.

 

 

 

הדפסשלח לחברהוסף תגובה

עוד..

  1. לעמוד הבא
  2.  [6-9]

כניסה לחברים רשומים

להרשמה
 
מיני תבלין וקליות
שר שלום קשת
מועדי השם
מנויים לחיים
פעולת צדיק
ארז יחיאל
ת"ת עטרת חיים
רשת כוללים יום הששי נחלת מהרי"ץ
ישיבת נחלת אבות לבעלי תשובה
עבור לתוכן העמוד