-
מרן
-
חיפוש מתקדם

מבזקים

עצור
ברוכים הבאים לאתר מהרי"ץ
יד מהרי"ץ - פורטל תורני למורשת יהדות תימן, האתר הרשמי להנצחת מורשתו של גאון רבני תימן ותפארתם מהרי"ץ זצוק"ל. באתר תמצאו גם תכנים תורניים והלכתיים רבים של מרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א - פוסק עדת תימן, מחבר ספרי שלחן ערוך המקוצר ח"ח ושו"ת עולת יצחק ג"ח ועוד, וכן תוכלו לעיין ולהאזין ולצפות במבחר שיעורי תורה, שו"ת, מאמרים, תמונות, וקבלת מידע אודות פעילות ק"ק תימן יע"א (י'כוננם ע'ליון א'מן). הודעה לגולשי האתר! הבעלות על אתר זה הינה פרטית, וכל התכנים המובאים הינם באחריות עורך האתר בלבד. אין למרן הגר"י רצאבי שליט"א כל אחריות על המתפרסם באתר, ואינו מודע לדברים המפורסמים בו.
"נציב החודש" באתר
נציב החודש! אם רצונך שזכות לימוד התורה, המסורת והמנהגים, של אלפי לומדים באתר זה יעמדו לזכותך במשך חודש ימים, להצלחה לרפואה או לע"נ, אנא פנה לטל': 0504140741, ובחר את החודש הרצוי עבורך. "נציב החודש" יקבל באנר מפואר בו יופיעו שמו להצלחתו, או שם קרוביו ז"ל בצירוף נר נשמה דולק, וכן בתעודת הוקרה ובברכה אישית ממרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א.
מנויים לחיים
עכשיו באתר יד מהרי"ץ
750 אורחים

בעניין מנהגינו שלא לאחוז את הציציות בברכת ברוך שאמר

    
מספר צפיות: 12325
י' טבת ה'תשע''ח

לק"י, יום חמישי י"ב כסלו ה'תשע"ח ב'שכ"ט.

 

לכבוד הרה"ג יששכר דוב הופמן שליט"א, ברוקלין.

 

א) נהניתי ממתנתא דאורייתא דשדר לן מר ספרו הנחמד עבודת עובדיה. ומה שביקש שאכתוב הערות, הגם שאין הפנאי מסכים, אבל דחקתי עצמי מה שצדו עיני בראשונה בפרק ט' דף קמ"א, שם הביא כמה מגדולי זמנינו מהספרדים ומהאשכנזים שלא נהגו לאחוז הציציות בידיהם כלל בעת אמירת ברוך שאמר, אף שרבינו האר"י הצריך זאת והובאו דבריו בספרי רבים מהאחרונים, והיתה לי הפתעה לראות דברי הרב הגאון שריה דבליצקי שליט"א שקיבל מרבותיו כי הגר"א לא נהג בזה ע"כ:

 

כי מזה מצאתי חיזוק נוסף לכך שלא נהגו ולא הנהיגו זאת חכמי תימן המתפללים בנוסח בלדי, אף שהנהיגו הרבה ממנהגי המקובלים כידוע, ובכלל זה אמירת ברוך שאמר מעומד, אבל את אחיזת הציציות אז לא הנהיגו, ומאי שנא. וכבר נתתי בס"ד נימוקים לכך בעיני יצחק על שלחן ערוך המקוצר סימן י"ב אות ח' [אגב, הטעם שהזכרתי שם בשם היבי"ע בפרי צדיק, מפני שכתוב גדִלים תעשה לך (דברים כ"ב, י"ב) חסר, בגימטריא פ"ז, כמניין התיבות שבברוך שאמר וכו' יעו"ש, מצאתי עכשיו שהוא מובא כבר בספר מטעמים החדש ע' תפילה דף מ"ו מ"ז אות ז' בשם ספר אמרות ה'] ועכשיו נתחדש לנו כי הגר"א נמי סבירא ליה שאין מקום לכך, ומפורסם רב גובריה אף בנסתרות, ונמצא מילתא דא פליגי בה נמי תרין מלאכי ברקיעא כנודע בכל כגון דא. ואלו ואלו דברי אלהים חיים נינהו, אנן בדידן ואינהו בדידהו:

 

ב) כל זה מלבד הנימוק הפשוט טפי שאם הדבר אין לו טעם זולת בנסתרות, ממילא שיטתם היא שאין צורך לנהוג ולהנהיג אותו למי שאינו מכוין בכך, מאחר דלאו כל מוחא סביל דא, והארכתי על זה בס"ד בשערי יצחק שיעור מוצאי שבת־קודש חיי שרה שנה זו. כמו־כן כאן, שהאר"י נתן טעם לפי שברוך שאמר והציציות הם בעולם היצירה. הֲיֵש מבין. ועמידה אז שאני, שכן הדרך בכמה מקומות חשובים שבתפילות:

 

ואף שבכמה ספרים נתנו טעמים יותר פשוטים לכך, כגון שהעלה גם כת"ר בשם שו"ת זכרון יהודה, ושו"ת משיב שלום וכו' [ולעיל הבאנו טעם נוסף בשם ספר המטעמים] ובקובץ שמחו צדיקים (טלית וציצית במשנת צאנז) מִדף ע"ט, ראיתי אריכות וצידודים על כך מכמה וכמה ספרים וסופרים, מכל־מקום כל זה אינו אלא בגדר ציצים ופרחים לתורה, והעיקר הוא מארה קמא דשמעתא, שהוא רבינו האר"י, וחזינן שנתן טעם גבוה, הראוי לו ולדכוותיה:

 

כמו־כן נראה שקיבלו יותר הנהגת דברים חדשים לגמרי, מאשר להכפיל דבר קיים במקום שנראה בלתי שייך לשם, כגון בנדון דידן שבלאו הכי אוחזים הציציות ומנשקים אותן בעת אמירת פרשת ציצית בקרית שמע, הלכך להוסיף זאת גם לפני כן בעת ברכת ברוך שאמר נראה לעיני רבים בלבול עניינים. ומהאיי טעמא נמי אפשר שלא הנהיגו אצלינו קריאת שנים עשר הנשיאים בחודש ניסן, כמ"ש בס"ד בשלחן ערוך המקוצר סימן פ' סוף סעיף ב', מאחר דבלאו הכי קראנו אותם בימי החנוכה שעברו. ודבר בעתו מה־טוב. כן נראה לענ"ד בס"ד. [וקרוב לזה, מ"ש בס"ד בתשובה אחרת, בעניין אם לומר מזמור שיר חנוכת הבית, אחרי הדלקת נרות חנוכה]:

 

ובעניין מ"ש כת"ר בדף קצ"ו אודות הנחת יד על ילדים בעת ברכת כהנים מצורף, בזה מה שהשבתי לשעבר:

 

ואחתום בשי"ש טו"ב וחפץ י"י בידך יצלח

 

הצב"י יצחק בכמהר"נ רצאבי יצ"ו

הדפסהוסף תגובה

עוד..

  1. לעמוד הבא
  2.  [6-10]...[26-29]

כניסה לחברים רשומים

להרשמה
 
מצות טעמו וראו
פעולת צדיק
מיני תבלין וקליות
עבור לתוכן העמוד