-
מרן
-
חיפוש מתקדם
ישיבת פרי עץ חיים
מנויים לחיים
פעולת צדיק
רשת כוללים יום הששי נחלת מהרי"ץ
מועדי השם
ת"ת עטרת חיים
ארגון ובנה
ישיבת נחלת אבות לבעלי תשובה
עכשיו באתר יד מהרי"ץ
333 אורחים

מבטא לשון הקודש - המבטא התימני

  5:00 דק'  5:00 דק'     
מספר צפיות: 2383


מתוך שיעורו של מרן שליט"א בענייני חנוכה (בני עיש התשע"ב)

 

ממשיכה הגמ' כך, עד שתכלה רגל מן השוק. ועד כמה? אמר רבא בר בר חנא אמר רב יוחנן, עד דכליא ריגלא דתרמודאי.

מרן שליט"א פונה אל מאות השומעים: אתם מבינים את המבטא שלי?!

עונים מהציבור: יש פה גם ספרדים...

מרן שליט"א: אומר לכם משהו. באו אלי לפני כמה שבועות קבוצה של בחורים ספרדים, מאיזו ישיבה בבני ברק. רובם היו ספרדים, וחלק תימנים. רוצים לשמוע דברי חיזוק, דברי תורה ומוסר. בהתחלה לא הבנתי למה הם באים, אמרתי להם מה שעלה לי ברעיון. אולם בסוף הבנתי את המוקש. בסוף אומר לי בחור אחד, הרב, שמעתי שאתה אומר שכשיבוא המשיח כולם יגידו במבטא תימני, זה נכון?! הוא כנראה חשב שהוא יביך אותי. אמרתי לו, כן. נכון. כך אני אומר. שאל אותי, למה? אמרתי לו, מאיפה אתה? אמר, אני עיראקי. אמרתי לו, אתה יודע מה? הרד"ק, ר' דוד קמחי, הוא תימני או ספרדי? אם אביא לך את ספרו 'מכלול', ואראה לך שהוא קורא כמו התימנים, שהוא אומר למשל שהקמץ אינה כמו פתח, מה תגיד לי?! אם אביא לך ספרים מארם צובא, לא הרד"ק שהיה לפני שבע מאות שנה, אלא ספרים מחאלב מלפני מאה שנה, כמדומני שמו של המחבר הוא רבי מנשה הכהן, זהו ספר ישן שהתגלגל לידי, ספר מודפס, וכתוב שם דברים, חשבתי שהמחבר תימני, לפי מה שהוא כותב... אם כן אתה רואה, שהמבטא של הספרדים בעבר היה כמו התימנים. זה לא שלתימנים יש מבטא, אלא התימנים שמרו על המבטא של לשון הקודש. ולצערנו במשך הדורות הם שכחו. אם כן, אמרתי לו, כדאי לך עכשיו לשמוע מבטא תימני, כדי שכשיבוא המשיח תהיה כבר מוכן.

חוץ מזה, אמרתי לו, רבי אברהם אבן עזרא, מאיפה הוא היה? תימני? הוא היה ספרדי. האבן עזרא הוא מספרד. הוא הסתובב בכל העולם, היה עני ונדד ממקום למקום, אבל מוצאו בספרד. והוא כותב במפורש בספר צחות, הקמץ הוא לא פתח כמו שאנחנו אומרים, רק חכמי מצרים ואפריקה יודעים לבטא נכון את הקמץ. וכו', אני אומר זאת רק בסוגריים.

ואמרתם קודם, עיראקים. הנה בשו"ת רב פעלים, כותב הבן איש חי, אנחנו בבגדד לא קוראים נכון. הוא כותב זאת במפורש בשו"ת שלו רב פעלים. הוא אומר, אנחנו לא קוראים נכון, איננו יודעים מה ההבדל בין צירי לסגול, זה אותו דבר, וגם השוא אותו דבר כמו הצירי והסגול, קמץ ופתח הם אותו דבר, הוא אומר במפורש את האמת, שאנחנו לא יודעים ואין אצלנו מישהו שיודע לבטא זאת. הוא הודה על האמת, שהמבטא שלו לא נכון. אבל היום בדורנו, כבר לא רוצים להודות על האמת. אבל בעבר, כל זמן שלא ראו את התימנים, הודו על האמת.

אבל רבותי, צריכים לדעת את הנקודה, יש תימנים ויש צנענים ויש שרעבים ויש בידאנים ויש חידאנים ויש חודיפים, יש כל מיני עדות, ואצל הספרדים יש מפה ומשם, ואצל האשכנזים כל מיני חסידויות, אולם צריכים לדעת את העיקר, על אף כל ההבדלים שיש, עם ישראל צריך להיות מאוחד, התורה שלנו מאחדת את כולם. אם ח"ו יהיה פירוד לבבות, זה גרוע. גם אם יש ויכוחים לפעמים בענייני הלכה, מנהג ומסורת וכדומה.

על זה אומרים לקחת משל מהתפילין, יש תפלין של יד ושל ראש. בתפילין של ראש יש ארבע בתים, ובתפילין של יד בית אחד. הדבר בא להגיד, שבראש, בדעות, יכולות להיות ארבע דעות, יש חילוקי דעות, אבל בלב, בשל יד, צריך להיות אחד. אפילו שיש אנשים, זה אומר בכה וזה אומר בכה, אבל צריכים להיות מאוחדים. העיקר הוא שתורה אחת ומשפט אחד יהיה לכם.

 

הדפסשלח לחבר

עוד...

כניסה לחברים רשומים

להרשמה
 
ארז יחיאל
שר שלום קשת
אור ההלכה
עבור לתוכן העמוד