-
מרן
-
חיפוש מתקדם
פעולת צדיק
רשת כוללים יום הששי נחלת מהרי"ץ
מועדי השם
אור ההלכה
מנויים לחיים
ת"ת עטרת חיים
ישיבת פרי עץ חיים
ארגון ובנה
ישיבת נחלת אבות לבעלי תשובה
עכשיו באתר יד מהרי"ץ
255 אורחים

טעמים ודקדוקי קריאה

קטן שגנב בקטנותו, האם צריך להחזיר כשהגדיל? קריאה נכונה בטעמי אמ"ת (איוב, משלי, תהלים) ונפקא מינה להלכה זו.

  38:15 דק'  38:15 דק'
שופר אחרי שופר או שופר אחרי טיפחא - היכן מקום ההפסקה? מהו "דחי"? האם הפסקה זו מבטלת את הרפיות של האות בתיבה הבאה? התייחסות לספר "יסוד הניקוד" ודבריו בעניין זה.
מספר צפיות:5987

כיצד צורת נעימת פסוק "כי בא סוס פרעה וגו" שבסוף שירת הים

    
מספר צפיות:1566

מנהג קדמונינו להנמכת הקול בפסוקי ויסע וגו' ויבא וגו' ויט וגו' (בשלח)

    
יש איזה מנהג, שאולי נשתכח, ואני חושב שבעזרת ה' יתברך אנחנו צריכים להחזיר אותו. ככה נראה לי. יש דבר שכותבים אותו חכמי תימן הקדמונים, בנוגע לשביעי של פסח וכן לפרשת בשלח. כותב אותו גם בעל מדרש הביאור וגם בעל אור האפילה. ויש לנו גם חידוש בנושא הזה...
מספר צפיות:1615

הגעיות ה"קלות" בתפילה, בקרית שמע ובשירת הים, מה מנהג קדמונינו בזה ואיך ראוי לנהוג

    
רק שתשימו לב, אינני אומר לעשות כך, אני רק אומר שצריכים לדעת שכך היה בעבר. לדעת את הנקודה הזאת שכך היה, ואי אפשר להכחיש את זה. קרית שמע נשארנו כולנו במנהג המקורי שלא עושים. אותו הדבר בתהלים, וגם באיכה מי שעוד מחזיק את המנהג הזה...
מספר צפיות:1117

"זעקת סדום ועמורה כי רבה", למה המלה 'רבה' היא מלעיל?

  23:21 דק'  23:21 דק'
וכיצד אומרים בתפילת ערבית 'ענו שירה בשמחה רבה', מלעיל או מלרע? האם יש הבדל בין ערבית לשחרית? האם מפסיקים במלה רבה, וממשיכים אמרו כולם כפיסקא חדשה? למה 'מי כמוכה' הראשון רפה, והשני בדגש?
מספר צפיות:1008

"וסעדו לבכם אחר תעבורו" (פרשת וירא)

  3:43 דק'  3:43 דק'
דקדוק קריאה במלה "אחר", דברי הרה"ג יחיא אלשיך זצוק"ל למרן שליט"א על הגייה זו, מדוע היא נקראית כך? מהו שופר הולך ומהו שופר מכורבל?
מספר צפיות:1058

"ואשה אחת מבני הנביאים וכו' ויאמר אליה אלישע וכו" (הפטרת וירא)

  9:29 דק'  9:29 דק'
מדוע המלה "ויאמר" בטרס? מה ביאור דברי מהרי"ץ בחלק הדקדוק עה"פ זה, והיכן שיטת הרלב"ג שהביא שם?
מספר צפיות:928

מה נפק"מ בין סגו"ל לפת"ח או בין חול"ם לקמ"ץ, הרי הברתם דומה?

    
מספר צפיות:1050

כיצד צורת הניגון בקריאת פסוקי התוכחה?

    
מספר צפיות:976

ביאור דברי מהרי"ץ על 'עקימת ארבע וכל שלשה כלבוד' שבהושענות, מדוע יש מלים בתורה ובחז"ל שלפעמים כתובים בלשון זכר ולפעמים בלשון נקיבה, האם כללו של האבן עזרא 'כל דבר שאין בו רוח חיים זכרהו ונקבהו' מקובל לכו"ע?

  18:53 דק'  18:53 דק'
מספר צפיות:1016

דקדוקים שונים באמירת האשמורות (סליחות)

  14:00 דק'  14:00 דק'
א. בפיוט בעת רצון תחנתי וכו', הבית האחרון חסר בסידורים הנדפסים. ב. בפיוט אם אשמנו כתולע האדים וכו' ישנה טעות בבית האחרון. ג. בפיוט אליך ה' נשאתי עיני וכו' יש שיבוש בחרוזים. ד. בפיוט עשה למען שמך וכו' חל שינוי מהמנהג המקורי שבו הציבור עונים עשה למען. ה. בפיוט רחמנא ובפיוט אלהינו שבשמים - אין טעם שהציבור ממשיכים לענות לאחר הפיסקא האחרונה. ו. עשה למען רחמנותך - החי"ת בשוא פתח, ההבנה בדברי מהרי"ץ וטעות בדפוס של תכלאל עץ חיים למהרי"ץ
מספר צפיות:983

שאלה ששאלו ממרן שליט"א : מדוע הרב מדבר בשיעור בהברה תימנית, על אף שישנם שומעים מעדות אחרות שאינם מבינים כ"כ?

  4:08 דק'  4:08 דק'
מספר צפיות:1163

כיצד קריאת המלה גיא בפסוק "כל גיא ינשא..." שבהפטרת ואתחנן, השגה על דברי היפ"ה בתורה קדומה, ומה ההבדל בין פתח לסגול בהגיית ק"ק תימן

  2 קטעי וידיאו  2 קטעי וידיאו
מספר צפיות:1394

ביאור דברי מהרי"ץ עה"פ "כי אנכי מת בארץ הזאת..." שבפרשת ואתחנן

  5:50 דק'  5:50 דק'
מספר צפיות:962

האם כשיש טעם וגעיא במלה אחת קריאתה בינונית כפי שכתב היפ"ה בתאג תורה קדומה, או שהתיבה מלעיל, כגון בפסוק "השמע עם קול..." שבפרשת ואתחנן, ומה דעת מהרי"ץ בזה

  7:45 דק'  7:45 דק'
מספר צפיות:1057

האם הגעיא הופכת את השוא שלפניה לפתח ממש, כגון בפסוק "וראית את השמש.." שבפרשת ואתחנן, מהו שוא, מהי געיא ומה טעם בעשייתה

  15:55 דק'  15:55 דק'
מספר צפיות:1038

ראשי תיבות במילים, דיוקים בקריאה בפרשת ואתחנן בפסוק "וראית את השמש...". הגעיא ומשמעותה

  3:16 דק'  3:16 דק'
מספר צפיות:1043

מכתב למרן שליט"א מאברך ספרדי לגבי הגיית וא"ו עם שורק בראש מלה, והתייחסות מרן שליט"א לעניין זה וענייני דקדוק נוספים

  10:49 דק'  10:49 דק'
מספר צפיות:767

בירורי עניינים בספר חלק הדקדוק למהרי"ץ

    
מספר צפיות:1798

האם התילשא מטעימה? והאם כשיש עוד טעם חוץ מתלשא בתיבה האחת, קוראים אותה במלעיל?

    
מספר צפיות:758
  1. לעמוד הבא

כניסה לחברים רשומים

להרשמה
 
שר שלום קשת
ארז יחיאל
עבור לתוכן העמוד