| | | | | לכל ידידינו היקרים והנעלים, תורמי המגבית השנתית "אחת בשנה" עבור מוסדות יד מהרי"ץ, אשר מסרו את שמותיהם ובקשותיהם ל"תפילה הנדירה" מפי מרן שליט"א שהתקיימה ביום הקדוש והנורא, יום הכיפורים, "בשעת הנעילה". אשריכם ואשרי חלקכם! בתרומתכם זכיתם להיות שותפים בפעילותנו, להרבות תורה ויראה, ולהפיץ את מסורת ומנהגי אבותינו ורבותינו הקד', בני קהילות־קודש תימן יע"א. יהי רצון שתפילת מרן שליט"א תעלה לרצון לפני שוכן מרומים, וכל הברכות יחולו על כל התורמים ובני משפחותיהם, ובקשותיהם יתמלאו לטובה במהרה, בני חיי ומזוני, אכי"ר. מספר צפיות:812 י"ג תשרי ה'תשפ''ה | | |
| | | | | | עשרות תכנים במדור חג סוכות, כאן באתר, כולל קטעי וידאו ואודיו לצפייה והאזנה, קבצי טקסט לקריאה ולהורדה, ספרים ומאמרים, הלכות ומנהגי חג סוכות כמסורת ק"ק תימן יע"א, עפ"י פסקיו והוראותיו של מרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א - פוסק עדת תימן. קראו ושמעו ותחי נפשכם! תזכו לשנים רבות ומועדים טובים! מספר צפיות:36916 י"א תשרי ה'תשפ''ה | | |
| | | | | | השיעור היה לנגד עיני מרן שליט"א קודם הוצאתו, הוסיף עניינים וציין מקורות, שיפר ותיקן דברים רבים. הערות ותיקונים יתקבלו ברצון. פנייה לציבור הקדוש! עריכת השיעורים בטוב טעם ודעת, הדפסתם והוצאתם לאור, כרוכות בעלויות רבות. על כן הננו בקריאה אל כל אחד ואחד לסייע לנו בהוצאות מרובות אלו, ומן שמיא תבורכו בכל מידי דמיטב, בני חיי ומזוני. ניתן להקדיש כל שיעור, להצלחה ולרפואה או לעילוי נשמת. השם יוזכר בל"נ בתחילת השיעור מפי מרן הגאון שליט"א, וכן באמירת ה"מי שבירך" בסוף השיעור. כמו כן ניתן להצטרף דרך האתר יד מהרי"ץ ל"מנויים לחיים" - לקבלת חוברות "שערי יצחק" מדי חודש לביתכם דרך הדואר – או בעמדות "נדרים פלוס" ו"קהילות" הממוקמות בבתי המדרש ברחבי הארץ. ברוכים תהיו! הנהלת מוסדות יד מהרי"ץ בני ברק, טלפון 050-4140741. מספר צפיות:1493 ח' תשרי ה'תשפ''ה | | |
| | | | | | שעות אחרונות! למסירת שמות ובקשות לתפילת מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א, שתתקיים בעז"ה ביום הכיפורים, לקראת תפילת הנעילה - "בעת נעילת שער" - בה יעתיר עבור כל התורמים ל"מגבית השנתית" עבור מוסדות יד מהרי"ץ, שיזכו ל"בני חיי ומזוני", וכל בקשותיהם שנמסרו יתקיימו לטובה ולברכה. מספר צפיות:1006 ח' תשרי ה'תשפ''ה | | |
| | | | | | 60 דק' |
נושאי השיעור: בת־קול היוצאת בכל יום ומכרזת 'אוי להם לבריות מעולבונה של־תורה', וכן 'שובו בנים שובבים', כל אדם שומע אותה, ומזה באה לו התעוררות פנימית לתשובה. ביאורים שונים מאת מהרצ"א ומהרי"ץ על הפסוק בתהלים [ס"ב] וּלְךָ אֲדֹנָי חָסֶד, כִּי אַתָּה תְשַׁלֵּם לְאִישׁ כְּֽמַעֲשֵׂהוּ. וחידוש ממרן שליט"א כי הקב"ה נותן לאדם שכר מלא ומושלם על מעשה טוב שעשה, כביכול שהוא התעורר לכך מעצמו, וזהו בכלל ה'חסד' של הקב"ה. ונרמז הדבר בגעיא שבאות כא"ף, במלה 'כְּֽמעשהו'. חידוש מבעל תרומת הדשן, בעניין הצדקה שמעבירה את רוע הגזירה, היות כי מי שעושה חסד עם העני הוא כביכול מלוה להקב"ה, ממילא הוא קובע לדון בבית־דין הגדול של רחמים. הרחבה בביאור המושג 'עבד לוה לאיש מלוה', והאם אזלינן בתר הלוה או בתר המלוה, התובע או הנתבע. בביאור עניין 'כפיית הקב"ה' כביכול. המשך ביאור דברי פרקי היכלות, בעניין י"ז מעלות בתורה שלא היו עד זמן ביהמ"ק השני, ושקלא וטריא בדברי בעל הלשם [שהובאו בשיעור הקודם]. בבירור ההבדל שבין הנסים והנפלאות שנעשו בדורות הראשונים, לאלה שנעשו בדורות האחרונים. תירוץ לסתירה שבינו לבין הגרי"ח בספר גדולת חיים. בעניין תלמידי חכמים וצדיקים בדורות האחרונים ואף בזמנינו, אשר עשו נסים ונפלאות, ומעשה נורא שהיה בתימן עם מהר"י בשירי זצ"ל שהחיה את בן המלך. מספר צפיות:1916 ה' תשרי ה'תשפ''ה | | |
| | | | | | 60 דק' |
נושאי השיעור: פתיחה בדברי שבח והודאה להשי"ת, על השמדת אויב וצורר גדול של עם ישראל. פרשת השבוע נקראת 'נצבים' בלבד, כי 'וילך' היא רק חצי פרשה. ובלשון קדמונינו נע"ג נקראת 'נצבים כֻּלָּהּ'. פירוט והרחבה על פי המפרשים, מהרש"א, בן יהוידע, צדקת הצדיק וכו', לצורך ביאור יסודות י"א החילוקים [עשרה שהובאו בקצרה בשיעור הקודם, ועוד אחד נוסף כעת], שלא היה הדבר נחשב צורך וכו' כמו שעשה שמואל הנביא, שבין רבא אשר הטריח את הקב"ה להוריד גשם בתקופת תמוז [עיין שיעור קודם], לבין חכמי קשטיליא אשר התפללו שירד גשם אז. וביאור עניין עטיפתם בטליתות, שזה לצורך אמירת י"ג מדות של רחמים. דין שאלת גשמים בימות החמה בארצות הצריכות אז למטר. עבירה לשמה. התנצלות בענוה, לפני שחולקים ומעירים על חכמים אחרים. בדברי בעל לשם שבו ואחלמה, לגבי ההבדל שבין הנסים שהיו בדורות הראשונים, לבין האחרונים. חומר עניין ביטול אמירת התרגום בקריאת ספר תורה. בשבח הקונטריס החדש 'מקרא 'קודש' – דיני ומנהגי ראש השנה, מאת הרה"ג משה רצאבי שליט"א. מספר צפיות:2355 כ"ו אלול ה'תשפ''ד | | |
| | | | | | השיעור היה לנגד עיני מרן שליט"א קודם הוצאתו, הוסיף עניינים וציין מקורות, שיפר ותיקן דברים רבים. הערות ותיקונים יתקבלו ברצון. פנייה לציבור הקדוש! עריכת השיעורים בטוב טעם ודעת, הדפסתם והוצאתם לאור, כרוכות בעלויות רבות. על כן הננו בקריאה אל כל אחד ואחד לסייע לנו בהוצאות מרובות אלו, ומן שמיא תבורכו בכל מידי דמיטב, בני חיי ומזוני. ניתן להקדיש כל שיעור, להצלחה ולרפואה או לעילוי נשמת. השם יוזכר בל"נ בתחילת השיעור מפי מרן הגאון שליט"א, וכן באמירת ה"מי שבירך" בסוף השיעור. כמו כן ניתן להצטרף דרך האתר יד מהרי"ץ ל"מנויים לחיים" - לקבלת חוברות "שערי יצחק" מדי חודש לביתכם דרך הדואר – או בעמדות "נדרים פלוס" ו"קהילות" הממוקמות בבתי המדרש ברחבי הארץ. ברוכים תהיו! הנהלת מוסדות יד מהרי"ץ בני ברק, טלפון 050-4140741. מספר צפיות:2412 כ"ד אלול ה'תשפ''ד | | |
| | | | | | לאחר תקופה שנאלצנו להוריד את קבצי התכנים מהאתר, בגלל ההוצאות הרבות עבור אחזקת האתר ואחסנת הקבצים ב"שרתים", קיבלנו מכם פניות רבות בבקשה לחידוש הפעילות באתר והעלאת הקבצים מחדש. ראינו ושמענו על התועלת הגדולה שהאתר מביא לגולשים, בלימוד תורה ומסורת קהילות ־ קודש תימן, ונחלצנו חושים למען מטרה זו. הצלחנו בס"ד לגייס סכום כסף עבור החזרת חלק נכבד מהתכנים (כל הקבצים לשמיעה, וכל הקבצים לקריאה ולעיון. פרט לקבצי הוידיאו הארוכים, אותם ניתן לראות בערוץ היוטיוב של יד מהרי"ץ), בכדי להגדיל תורה ולהאדירה, אבל זקוקים אנו לעזרתכם להמשך מימון ההוצאות עבור אחסנת הקבצים ואחזקת האתר. בימים אלו מתקיימת המגבית השנתית "אחת בשנה" לטובת פעילות מוסדות יד מהרי"ץ, וכעת ההזדמנות המועילה ביותר, לסייע לנו בהמשך פעילות האתר בשנה הקרובה. אנא תרמו ביד רחבה ובנפש חפיצה למטרה נעלה זו, וזכויותיכם בהפצת התורה ומסורת יהדות תימן תעמוד לכם, להיכתב ולהיחתם בספר החיים ובספר הזכרון, לשנה טובה ומבורכת. מספר צפיות:1031 כ"ב אלול ה'תשפ''ד | | |
| | | | | | 60 דק' |
נושאי השיעור: בעניין פתיחה וסיום בדבר טוב בקריאת ס"ת, התחלת התוכחה (בפרשתנו כי תבוא) היא מן הפסוק יפתח י"י לך את אוצרו הטוב וגו', הטעמים שכתבו רבי' האיי גאון והרמב"ם בעניין הפתיחה והסיום בפרשת האזינו הזי"ו ל"ך, והאם ה"ה גם במנחת שבת ובשני וחמישי צריך לקרוא הז"י, ורמזים שישנם בסימן הזי"ו ל"ך. השלמה בעניין הסיום בדבר טוב, בהפטריות חזון, איכה היתה, שובה. לגבי מ"ש הגר"מ פיינשטיין על המובא בספר הציוני, כי 'תלמיד טועה' כתב זאת, ומה שענה לו בעל משנה הלכות. התייחסות למכתב נוסף בעניין מ"ש מהרי"ץ [בהקדמה לאשמורות] כי כתב את סדר י"ב האשמורות העיקריות "לאהבת המעיין". תגובה למכתב בעניין מי שסיים תפילת שמו"ע, והמתפלל שמאחריו עדיין מאריך בתפילתו, האם ניתן לפסוע שלוש פסיעות רחבות יותר מד' אמות ואז ללכת לדרכו. תמצית עשרה חילוקים בין רַבָא אשר הטריח את הקב"ה להוריד גשם בתקופת תמוז [עיין שיעור קודם], לבין חכמי קשטיליא אשר התפללו גם הם על כך. בשבח הספר 'כל השונה הלכות' מהדורא חדשה התשפ"ה, ובעניין חיזוק קריאת התרגום בקהילותינו. ותשובה לחכם אחד בזמנינו הסובר בטעות כי התימנים טועים בצורת קשר הציצית. חלילה. והאמת שאדרבה מנהגינו מבוסס טפי. מספר צפיות:2534 י"ט אלול ה'תשפ''ד | | |
| | | | | | השיעור היה לנגד עיני מרן שליט"א קודם הוצאתו, הוסיף עניינים וציין מקורות, שיפר ותיקן דברים רבים. הערות ותיקונים יתקבלו ברצון. פנייה לציבור הקדוש! עריכת השיעורים בטוב טעם ודעת, הדפסתם והוצאתם לאור, כרוכות בעלויות רבות. על כן הננו בקריאה אל כל אחד ואחד לסייע לנו בהוצאות מרובות אלו, ומן שמיא תבורכו בכל מידי דמיטב, בני חיי ומזוני. ניתן להקדיש כל שיעור, להצלחה ולרפואה או לעילוי נשמת. השם יוזכר בל"נ בתחילת השיעור מפי מרן הגאון שליט"א, וכן באמירת ה"מי שבירך" בסוף השיעור. כמו כן ניתן להצטרף דרך האתר יד מהרי"ץ ל"מנויים לחיים" - לקבלת חוברות "שערי יצחק" מדי חודש לביתכם דרך הדואר – או בעמדות "נדרים פלוס" ו"קהילות" הממוקמות בבתי המדרש ברחבי הארץ. ברוכים תהיו! הנהלת מוסדות יד מהרי"ץ בני ברק, טלפון 050-4140741. מספר צפיות:2931 ט"ז אלול ה'תשפ''ד | | |
| | | | | | 60 דק' |
נושאי השיעור: ביאור הטעם שכתב מהרי"ץ בעניין הפתיחה לתפילת שחרית, א֗דון ה֗עולמים ב֗על ה֗רחמים וכו', ר"ת אהבה, לרמוז מצות ואהבת לרעך כמוך, קודם התפילה. וטעם נוסף ממרן שליט"א כי ר"ת אהב"ה בא לרמוז שנוסח התפילה שלנו, מיוסד ומקביל לרמב"ם בספר 'אהבה', ולכן ברכת המפיל חבלי שינה וכו' כתובה בתחילת התכלאל. השלמה לשיעור הקודם בביאור מ"ש מהרי"ץ [בהקדמה לאשמורות] כי רשם את סדר י"ב האשמורות העיקריות "לאהבת המעיין", וביאור המושג החדש הזה, כי יש מצוה מיוחדת לאהוב תלמידי חכמים ובני־תורה. בעניין הבית האחרון שבפיוט בעת רצון תחינתי וכו', הבט משמיך ורומה, ורחם עדה וכו'. חידוש שצריך להוסיף מלה, 'קיימא', קיימיה דאברהם רחימא וכו', והסיבה לכך כי שתי בריתות כרת הקב"ה עם אברהם אבינו ע"ה. צריך להדגיש הבי"ת 'כי מרדנו בּו', בפיסקת לַֽאדנָֹי אלהינו הרחמים והסליחות. ושגיאה נוספת שם, כי כתבו והדפיסו שֵם הוי"ה במקום אדנות. כאשר ישנם אנשים הנחפזים וממהרים, האם אפשר לקצר בפיוט דְּעָנֵי לַעֲנִיֵּי עֲנֵינַן, והאם ניתן לומר בסיום הפיוט רק פעם אחת י"ג מדות. ביאור עניין ה'בת־קול', שיוצאת בכל יום ואומרת 'אוי להם לבריות מעולבונה של־תורה', וכן 'שובו בנים שובבים'. מדוע היא יוצאת, אם אף אחד אינו שומע אותה? על פי הדברים דלעיל, ביאור מאמר הגמרא בתענית [דף כד:] לגבי רבא אשר נענש על כך שבבית דינו מת אדם שנתחייב מלקות, כי עוררו אותו מן השמים לחזור בתשובה, אבל הוא לא התעורר. התחלת תשובה לשואל, היתכן שחכמי קשטיליא יטריחו את הקב"ה, שיוריד גשם בתקופת תמוז. ובעניין סיפורי האדמורי"ם. שמחה גדולה לרגל פתיחת הישיבה החדשה לבני תימן 'איתן התורה'. מספר צפיות:3051 י"ב אלול ה'תשפ''ד | | |
| | | | | | השיעור היה לנגד עיני מרן שליט"א קודם הוצאתו, הוסיף עניינים וציין מקורות, שיפר ותיקן דברים רבים. הערות ותיקונים יתקבלו ברצון. פנייה לציבור הקדוש! עריכת השיעורים בטוב טעם ודעת, הדפסתם והוצאתם לאור, כרוכות בעלויות רבות. על כן הננו בקריאה אל כל אחד ואחד לסייע לנו בהוצאות מרובות אלו, ומן שמיא תבורכו בכל מידי דמיטב, בני חיי ומזוני. ניתן להקדיש כל שיעור, להצלחה ולרפואה או לעילוי נשמת. השם יוזכר בל"נ בתחילת השיעור מפי מרן הגאון שליט"א, וכן באמירת ה"מי שבירך" בסוף השיעור. כמו כן ניתן להצטרף דרך האתר יד מהרי"ץ ל"מנויים לחיים" - לקבלת חוברות "שערי יצחק" מדי חודש לביתכם דרך הדואר – או בעמדות "נדרים פלוס" ו"קהילות" הממוקמות בבתי המדרש ברחבי הארץ. ברוכים תהיו! הנהלת מוסדות יד מהרי"ץ בני ברק, טלפון 050-4140741. מספר צפיות:3099 י' אלול ה'תשפ''ד | | |
| | | | | | 60 דק' |
נושאי השיעור: ביאור דברי מהרי"ץ זיע"א בעניין י"ב הסליחות [ב'אשמורות'] שהן על סדר אלפ"א בית"א, ומה שכתב כי רָשַׁם זאת 'לאהבת המעיין'. בעניין חשיבות אמירת י"ג מדות, והצורך להידמות למדותיו של הקב"ה. המשך בעניין חשיבות אמירת פיטום הקטורת, ביאור לשון הזוה"ק 'מלה דא גזירה קיימא', האם הכוונה ל'ברית כרותה' כמו י"ג מדות. והניקוד הנכון במלה 'קיימא'. מקור מפורש לכך שזאת 'ברית כרותה'. המשך בעניין הסגולה בכתיבת פיטום הקטורת ע"ג קלף, והכוונות שצריך לכוון באמירתה. המשך בעניין הסיומים בדבר טוב, בהפטריות חזון, איכה היתה, שובה. ותשובות לטענות כנגד זאת. בירור הדרך והשיטה ביישוב דברי מהרי"ץ כאשר דבריו תמוהים, 'אהבה מקלקלת את השורה'. השלמה בעניין השר של ישמעאל, אשר מקטרג על ישראל מפני הצניעות. בירור כי אין סתירה בין מאמר הזוה"ק לבין מדרשי חז"ל, בעניין מה אמר הקב"ה כאשר הציע לשר של ישמעאל לקבל את התורה, האם 'לא תגנוב' או 'לא תנאף'. תשובות לג' שאלות. א' בעניין אורך המכנסיים בתפילה, ב' בעניין ציבור שהפסיקו להגיע להתפלל בביהכ"נ מאז תקופת הקורונה, ג' בעניין אמירת קדיש ע"י כמה אבלים ביחד. מספר צפיות:3083 ה' אלול ה'תשפ''ד | | |
| | | | | | השיעור היה לנגד עיני מרן שליט"א קודם הוצאתו, הוסיף עניינים וציין מקורות, שיפר ותיקן דברים רבים. הערות ותיקונים יתקבלו ברצון. פנייה לציבור הקדוש! עריכת השיעורים בטוב טעם ודעת, הדפסתם והוצאתם לאור, כרוכות בעלויות רבות. על כן הננו בקריאה אל כל אחד ואחד לסייע לנו בהוצאות מרובות אלו, ומן שמיא תבורכו בכל מידי דמיטב, בני חיי ומזוני. ניתן להקדיש כל שיעור, להצלחה ולרפואה או לעילוי נשמת. השם יוזכר בל"נ בתחילת השיעור מפי מרן הגאון שליט"א, וכן באמירת ה"מי שבירך" בסוף השיעור. כמו כן ניתן להצטרף דרך האתר יד מהרי"ץ ל"מנויים לחיים" - לקבלת חוברות "שערי יצחק" מדי חודש לביתכם דרך הדואר – או בעמדות "נדרים פלוס" ו"קהילות" הממוקמות בבתי המדרש ברחבי הארץ. ברוכים תהיו! הנהלת מוסדות יד מהרי"ץ בני ברק, טלפון 050-4140741. מספר צפיות:2929 ב' אלול ה'תשפ''ד | | |
| | | | | | במדור "חודש אלול" תמצאו קבצים לצפייה ולהאזנה ולקריאה, המכילים תכנים רבים בענייני הלכה ואגדה הקשורים לימי חודש הרחמים והסליחות, מאת מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א - פוסק עדת תימן, כפי מנהגי ומסורת אבותינו ורבותינו הקדושים בני ק"ק תימן יע"א. עידכונים נוספים בקרוב! שמעו וקראו ותחי נפשכם! מספר צפיות:36759 כ"ט אב ה'תשפ''ד | | |
| | | | | | 60 דק' |
נושאי השיעור: המשך ביאור התשובות לשתי החקירות האחרונות [מתוך י"א החקירות שהובאו בשיעור הקודם] בעניין כתיבת פיטום הקטורת ע"ג קלף. החקירה הראשונה היא, מה הן הכוונות שצריך לכוון, פרט לְמה שצריך לכוון ע"ד הפשט. סיום בירור התשובה לחקירה האחרונה, האם כתיבת פיטום הקטורת ע"ג קלף מותרת לכתחילה. הרחבה בעניין ההיתר לכתוב זאת וכיו"ב בשלוש שלוש תיבות, ראיות כי מנהג כל ישראל מדורי דורות הוא להקל בכתיבת פסוקים מן המקרא, כדעת הגאונים והרי"ף וסיעתם, דלא כהרמב"ם והש"ע. לדעת האוסרים, המדובר הוא לא רק לגבי פסוקים מן התורה, אלא אף מנביאים וכתובים. אלול בַּפֶּתח. בעניין סיום בפסוק טוב בהפטריות חזון, איכה היתה, שובה, עפ"י מנהג ק"ק תימן יע"א, ביאור תמיהת מרן שליט"א ע"ד מהרי"ץ, והתייחסות למי שניסה לכתוב יישוב על תמיהה זאת. תוספת שמוסיף מרן שליט"א בכלל הפסוקים שלפני ההבדלה במוצש"ק, בימים הללו, נגד כל האויבים הקמים עלינו לכלותינו, לאחר הפסוק ליהודים היתה אורה ושמחה וגו'. מספר צפיות:3159 כ"ח אב ה'תשפ''ד | | |
| | | | | | השיעור היה לנגד עיני מרן שליט"א קודם הוצאתו, הוסיף עניינים וציין מקורות, שיפר ותיקן דברים רבים. הערות ותיקונים יתקבלו ברצון. פנייה לציבור הקדוש! עריכת השיעורים בטוב טעם ודעת, הדפסתם והוצאתם לאור, כרוכות בעלויות רבות. על כן הננו בקריאה אל כל אחד ואחד לסייע לנו בהוצאות מרובות אלו, ומן שמיא תבורכו בכל מידי דמיטב, בני חיי ומזוני. ניתן להקדיש כל שיעור, להצלחה ולרפואה או לעילוי נשמת. השם יוזכר בל"נ בתחילת השיעור מפי מרן הגאון שליט"א, וכן באמירת ה"מי שבירך" בסוף השיעור. כמו כן ניתן להצטרף דרך האתר יד מהרי"ץ ל"מנויים לחיים" - לקבלת חוברות "שערי יצחק" מדי חודש לביתכם דרך הדואר – או בעמדות "נדרים פלוס" ו"קהילות" הממוקמות בבתי המדרש ברחבי הארץ. ברוכים תהיו! הנהלת מוסדות יד מהרי"ץ בני ברק, טלפון 050-4140741. מספר צפיות:3670 כ"ה אב ה'תשפ''ד | | |
| | | | | | 60 דק' |
נושאי השיעור: המשך [לשיעור הקודם] ביאור מה שהביא החיד"א בשם חכמי קשטיליה, כי בתפילת משה רבינו 'אעברה נא ואראה את הארץ הטובה וגו', לימדו את משה רבינו ע"ה מן השמים שאם יאמר פעמיים 'נא' אזי תפילתו תתקבל. והשלמת התשובות לערעורי חכם אחד בקובץ מוריה, בעניין דלעיל. ביאור ובירור הסיפור על הגרי"ז מבריסק, ששמע רב אחד שאמר כי מי שהוא קנאי אינו יכול להיות מנהיג, ודוגמא להבדל שבינו לבין החזו"א לגבי מי שרצה להפסיק מלומר תיקון חצות מכיון שכבר קמה מדינת ישראל. תוספת דברים בעניין גדולת חכמי קשטיליה, הרחבה בכך כי מסתמא מקור הדברים בעניין דלעיל הוא מחז"ל. ובלא"ה אי אפשר 'להמציא' דברים כאֵלו, שאינן סברות ופירושים בעלמא. אם באמירת תיבת 'נא' פעמיים מועילה שהתפילה תתקבל, מדוע צריך שתהיה ברית כרותה לי"ג מדות שאומרים דוקא בעשרה, שאינן חוזרות ריקם, ולהתאמץ בכך. יאמרו 'נא' 'נא' ביחידות, ותו לא צריך. בירור הכוח הטמון בעניין אמירת 'נא' פעמיים. תשובה לשואל מאי שנא נדון דידן, ממה שאמרנו בשיעורים לשעבר, כי אפשר לגדולי ישראל להמציא דברי סגולות מעין אלו. י"א חקירות בעניין כתיבת פיטום הקטורת ע"ג קלף, כגון לגבי צורת הכתב וסוג הקלף, מה צריך לכתוב, ומה הן הכוונות שצריך לכוון. מספר צפיות:3788 כ"א אב ה'תשפ''ד | | |
| | | | | | השיעור היה לנגד עיני מרן שליט"א קודם הוצאתו, הוסיף עניינים וציין מקורות, שיפר ותיקן דברים רבים. הערות ותיקונים יתקבלו ברצון. פנייה לציבור הקדוש! עריכת השיעורים בטוב טעם ודעת, הדפסתם והוצאתם לאור, כרוכות בעלויות רבות. על כן הננו בקריאה אל כל אחד ואחד לסייע לנו בהוצאות מרובות אלו, ומן שמיא תבורכו בכל מידי דמיטב, בני חיי ומזוני. ניתן להקדיש כל שיעור, להצלחה ולרפואה או לעילוי נשמת. השם יוזכר בל"נ בתחילת השיעור מפי מרן הגאון שליט"א, וכן באמירת ה"מי שבירך" בסוף השיעור. כמו כן ניתן להצטרף דרך האתר יד מהרי"ץ ל"מנויים לחיים" - לקבלת חוברות "שערי יצחק" מדי חודש לביתכם דרך הדואר – או בעמדות "נדרים פלוס" ו"קהילות" הממוקמות בבתי המדרש ברחבי הארץ. ברוכים תהיו! הנהלת מוסדות יד מהרי"ץ בני ברק, טלפון 050-4140741. מספר צפיות:3685 י"ח אב ה'תשפ''ד | | |
| | | | | | 60 דק' |
נושאי השיעור: נַחֲמוּ נַחֲמוּ עַמִּי וגו' [הפטרת השבוע], עַל הַר גָּבֹהַ עֲלִי לָךְ מְבַשֶּׂרֶת צִיּוֹן, הָרִימִי בַכֹּחַ קוֹלֵךְ מְבַשֶּׂרֶת יְרוּשָׁלִָם וגו', מהו ההבדל שבין 'ציון' לבין 'ירושלם'. וביאור הנוסח שאנחנו אומרים בסיום תפילת שמו"ע, וינחמנו בציון ויבנה ברחמיו את ירושלם וכו'. מהו הקשר של תוספת זאת, לנוסח עושה שלום במרומיו, הוא ברחמיו וחסדיו וכו'. ומדוע אומרים בסוף הנוסח פעמיים אמן, 'אמן ואמן'. השלמה לשיעור הקודם, בביאור דברי החיד"א בנחל קדומים [פרשת ואתחנן] בשם חכמי קשטיליה בעניין אמירת פעמיים 'נא' בתפילה, כי דבר זה מועיל שהתפילה תתקבל. ומה שהביא כי המקור הוא מכך שפעמיים נא זהו גימטריא מיכאל, ותירוץ על מה שפקפק ונשאר ב'צריך ישוב'. התחלת תשובות לחכם אחד שערער על כל העניין דלעיל, לגבי אמירת פעמיים 'נא'. בקשת עזרה לתמיכה במשפחת ת"ח. פירוט והרחבה בעניין שאלות ותשובות הרנב"ן, המובאות בספר החדש אור הנר חלק ג'. מספר צפיות:4219 י"ד אב ה'תשפ''ד | | |
| | | | | | השיעור היה לנגד עיני מרן שליט"א קודם הוצאתו, הוסיף עניינים וציין מקורות, שיפר ותיקן דברים רבים. הערות ותיקונים יתקבלו ברצון. פנייה לציבור הקדוש! עריכת השיעורים בטוב טעם ודעת, הדפסתם והוצאתם לאור, כרוכות בעלויות רבות. על כן הננו בקריאה אל כל אחד ואחד לסייע לנו בהוצאות מרובות אלו, ומן שמיא תבורכו בכל מידי דמיטב, בני חיי ומזוני. ניתן להקדיש כל שיעור, להצלחה ולרפואה או לעילוי נשמת. השם יוזכר בל"נ בתחילת השיעור מפי מרן הגאון שליט"א, וכן באמירת ה"מי שבירך" בסוף השיעור. כמו כן ניתן להצטרף דרך האתר יד מהרי"ץ ל"מנויים לחיים" - לקבלת חוברות "שערי יצחק" מדי חודש לביתכם דרך הדואר – או בעמדות "נדרים פלוס" ו"קהילות" הממוקמות בבתי המדרש ברחבי הארץ. ברוכים תהיו! הנהלת מוסדות יד מהרי"ץ בני ברק, טלפון 050-4140741. מספר צפיות:4159 י"ד אב ה'תשפ''ד | | |
| | | | | | 60 דק' |
נושאי השיעור: בעניין אמירת ה'רשות' לברוך שאמר, מאת כמהר"ר שלמה בן יעקב זצוק"ל, מפי מרן שליט"א בשבת היאר־צייט של אביו כמה"ר נסים רצאבי זצ"ל. בשבח הקובץ החדש 'אור הנר' חלק שלישי שיצ"ל לאחרונה, בו מבואר בהרחבה [בין היתר] ע"י מרן שליט"א הפיוט-סליחה נאֻם עבד וכו', ואשר תיאמר גם בסיום השיעור הזה, במסגרת 'עצרת תפילה' לרגל המצב החמור השורר בארצה"ק, אשר אויבינו יהמיון וגו'. שלושה חידושים נוספים (פרט למה שנדפס כבר בקובץ אור הנר הנז"ל) הנוגעים לפיוט-סליחה זה, אשר קשורים אל פרשתנו הבאה [ואתחנן]. השלמה בעניין סעודת הבראה בסיום השבעה. התייחסות למכתב בעניין פת של גויים, שלא בשעת הדוחק. תגובה למכתב בעניין סעודת הבראה, ועניין הפיאות-'סימנים'. בשורה טובה בהוצאת הספר תורה שלמה על פרשת דברים, מדרש המובא שם לגבי הפסוק לא תיראום וגו', ועל־פי־זה הבנה בטעמים שבמלה 'לא, תיראום'. ורמז בפסוק זה, שלא נפחד מאומות העולם בימי בין המצרים. תגובה למכתב בעניין מה שדיבר מרן שליט"א לגבי התימנים החות'ים, ורמז למה הם מכוונים את התקפותיהם דוקא לעיר אילת ותל אביב. טעמים נוספים למנהג העולם, לומר פיטום הקטורת בתפילת מנחה של תשעה באב. ומסקנת מרן שליט"א שאפשר לומר זאת, ואפילו הדבר רצוי. בעניין חידוש מנהג תליית ביצת בת היענה בבית הכנסת, ואחד מן הטעמים לכך, מפני שזהו 'זכר לחרבן' בבית הכנסת. מספר צפיות:4736 ז' אב ה'תשפ''ד | | |
| | | | | | השיעור היה לנגד עיני מרן שליט"א קודם הוצאתו, הוסיף עניינים וציין מקורות, שיפר ותיקן דברים רבים. הערות ותיקונים יתקבלו ברצון. פנייה לציבור הקדוש! עריכת השיעורים בטוב טעם ודעת, הדפסתם והוצאתם לאור, כרוכות בעלויות רבות. על כן הננו בקריאה אל כל אחד ואחד לסייע לנו בהוצאות מרובות אלו, ומן שמיא תבורכו בכל מידי דמיטב, בני חיי ומזוני. ניתן להקדיש כל שיעור, להצלחה ולרפואה או לעילוי נשמת. השם יוזכר בל"נ בתחילת השיעור מפי מרן הגאון שליט"א, וכן באמירת ה"מי שבירך" בסוף השיעור. כמו כן ניתן להצטרף דרך האתר יד מהרי"ץ ל"מנויים לחיים" - לקבלת חוברות "שערי יצחק" מדי חודש לביתכם דרך הדואר – או בעמדות "נדרים פלוס" ו"קהילות" הממוקמות בבתי המדרש ברחבי הארץ. ברוכים תהיו! הנהלת מוסדות יד מהרי"ץ בני ברק, טלפון 050-4140741. מספר צפיות:4523 ד' אב ה'תשפ''ד | | |
| | | | | | 60 דק' |
נושאי השיעור: הודעה על כי בסיום השיעור, תתקיים תפילה מיוחדת להצלת והצלחת עם ישראל, ואמירת 'פיוט-סליחה' מיוחד שנתחבר ע"י מו"ר הגאון נסים – הרנב"ן - רצאבי זצ"ל, הפותח נאֻם עבד. ביאור כוונת תרגום יונתן בן עוזיאל על הפסוק [ישעיהו ס"ב, א'] לְמַעַן צִיּוֹן לֹא אֶחֱשֶׁה, וּלְמַעַן יְרוּשָׁלַ͏ִם לֹא אֶשְׁקוֹט. עַד יֵצֵא כַנֹּגַהּ צִדְקָהּ וגו'. כי הסיבה שהקב"ה עושה שיהיו תמיד מלחמות בין הגויים עצמם, עד ביאת משיח צדקנו, היא בכדי שלא יהיה להם פנאי להילחם עם ישראל. והרחבה בביאור נוסף. השלמה לשיעור הקודם, בעניין דברי הגה"צ ישראל אבוחצירה, לגבי קטרוג שר ישמעאל בשמים, כנגד עם ישראל שאינם שומרים על גדרי הצניעות, ותשובה נוספת לטענתו זאת, כי זה בגלל שהם אוכלים בשר גמל, שטבעו צנוע. כוונת מהר"ש שבזי זיע"א בשירה שבת מנוחה היא וכו' 'תשמיד לאיש שעיר, בזוי וגאה', היא על התורכים אשר שלטו בזמנו בארץ תימן. והצעה להוסיף כיום את המלים 'תשמיד לאיש פרא, מאוס וגאה', לצורך מצבנו. בעניין הסגולה המיוחדת שישנה באמירת פיטום הקטורת, תשובה לשואל האם מותר לכתוב את פיטום הקטורת על קלף וכו', והאם מותר להשתמש ב'מכואט' של ס"ת לצורך נביאים וכתובים. ביאור דברי גאון עוזנו מהרי"ץ זיע"א בעץ חיים בעניין חשיבות אמירת פיטום הקטורת, וכי אין צורך לומר פעמיים פיטום הקטורת בשחרית. הבנת דברי ספר סדר היום, כי הוא עַרָּב לכך שמי שיקרא פעמיים ביום את פיטום הקטורת מתוך קלף כשר כמו ס"ת וכו', יינצל מכל הצרות. תירוץ אחד לשלוש שאלות. א' מדוע מנהג העולם לומר פיטום הקטורת בתשעה באב במנחה, אף שאסור עדיין אז בתלמוד תורה. ב' מדוע לא אומרים קדיש דרבנן, אחרי פיטום הקטורת במנחה. ג' מדוע במנחה של כל יום מקצרים את פיטום הקטורת, ומסיימים במלים 'והקטיר והשתחוה ויצא'. שקלא וטריא בעניין האיסור לכתוב פרשיות מן התורה, ובדברי הרה"ג דוד יוסף שליט"א בספרו הלכה ברורה – אוצרות יוסף, האם מותר לכתוב את פיטום הקטורת על קלף או על נייר וכו', ומה שכתב אביו הגרע"י זצ"ל בשו"ת יביע אומר בעניין זה. מספר צפיות:4895 כ"ט תמוז ה'תשפ''ד | | |
| | | | | | השיעור היה לנגד עיני מרן שליט"א קודם הוצאתו, הוסיף עניינים וציין מקורות, שיפר ותיקן דברים רבים. הערות ותיקונים יתקבלו ברצון. פנייה לציבור הקדוש! עריכת השיעורים בטוב טעם ודעת, הדפסתם והוצאתם לאור, כרוכות בעלויות רבות. על כן הננו בקריאה אל כל אחד ואחד לסייע לנו בהוצאות מרובות אלו, ומן שמיא תבורכו בכל מידי דמיטב, בני חיי ומזוני. ניתן להקדיש כל שיעור, להצלחה ולרפואה או לעילוי נשמת. השם יוזכר בל"נ בתחילת השיעור מפי מרן הגאון שליט"א, וכן באמירת ה"מי שבירך" בסוף השיעור. כמו כן ניתן להצטרף דרך האתר יד מהרי"ץ ל"מנויים לחיים" - לקבלת חוברות "שערי יצחק" מדי חודש לביתכם דרך הדואר – או בעמדות "נדרים פלוס" ו"קהילות" הממוקמות בבתי המדרש ברחבי הארץ. ברוכים תהיו! הנהלת מוסדות יד מהרי"ץ בני ברק, טלפון 050-4140741. מספר צפיות:4561 כ"ו תמוז ה'תשפ''ד | | |
| | | | | | 60 דק' |
נושאי השיעור: מעשה עם הבעל שם טוב במוצאי שב"ק, השלמה בעניין אנשים תמימים אשר אין להתווכח עמם ולערער חלילה את אמונתם, ובכללות עניין הסיפורים על הבעש"ט. ראיה מהקדמת בעל מנחת שי, כי ישנו בלבול בחסרות ויתירות יותר מאשר בפתוחות וסתומות, וכי עניין חסרות ויתירות שבמוסרה הוא הדבר היחידי שעושים כנגד התלמוד. המשך התגובות למכתב מאת הרה"ג יהודה עדס שליט"א, בעניין כתר ארם צובא המפורסם כיום שהוגה ע"י בן אשר. דחיית הראיה מדברי הרעמ"ק בספרו סערת תימן, ולגבי טענתו כי מהרי"ץ לא הזכיר [בשו"ת פעולת צדיק ח"א סימן י"ד] במפורש את בן אשר, אבל רמז אותו במלים 'מעשה ידי אמן'. הרחבה לגבי ארבע דוגמאות להשערות המובאות בספר סערת תימן, אשר אין לסמוך עליהן. א' בעניין סעודת הבראה. ב' בעניין פת של גויים. ג' בעניין גידול הפיאות-ה'סימנים', שכביכול התחיל בגלל גזירה של גויים. ד' בעניין מתי התימנים הולכים כדעת רבינו הרמב"ם ומתי כדעת מרן השולחן ערוך. ועוד שתי הערות נוספות על שגיאות. ולאידך גיסא, שבחו של הרה"ג עמרם קורח זצ"ל. דחיית דברי הרי"ע כי בן אשר זהו ה'אמן', וכי כביכול הוא נכלל במ"ש מהרי"ץ 'חכמי ישראל'. דברי חיזוק לימי בין המצרים, למען ציון לא אחשה וגו', הבנה מדוע התימנים-החות'ים החליטו להתקיף את ישראל, השר של תימן הוא הכי חשוב בשמים, ארץ תימן יש בה את הצניעות הכי גדולה שבעולם, וביאור כי הדבר תלוי בטבע המקום, וכפי שמצינו בכמה מקומות. וכן ביאר החת"ס את המלים [במעשה המזעזע שהובא בתנדב"א] 'ברוך המקום שהרגו'. מספר צפיות:5308 כ"ג תמוז ה'תשפ''ד | | |
|
|