-
חג שבועות
-
חיפוש מתקדם

מבזקים

עצור
ברוכים הבאים לאתר מהרי"ץ
יד מהרי"ץ - פורטל תורני למורשת יהדות תימן, האתר הרשמי להנצחת מורשתו של גאון רבני תימן ותפארתם מהרי"ץ זצוק"ל. באתר תמצאו גם תכנים תורניים והלכתיים רבים של מרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א - פוסק עדת תימן, מחבר ספרי שלחן ערוך המקוצר ח"ח ושו"ת עולת יצחק ג"ח ועוד, וכן תוכלו לעיין ולהאזין ולצפות במבחר שיעורי תורה, שו"ת, מאמרים, תמונות, וקבלת מידע אודות פעילות ק"ק תימן יע"א (י'כוננם ע'ליון א'מן). הודעה לגולשי האתר! הבעלות על אתר זה הינה פרטית, וכל התכנים המובאים הינם באחריות עורך האתר בלבד. אין למרן הגר"י רצאבי שליט"א כל אחריות על המתפרסם באתר, ואינו מודע לדברים המפורסמים בו.
"נציב החודש" באתר
נציב החודש! אם רצונך שזכות לימוד התורה, המסורת והמנהגים, של אלפי לומדים באתר זה יעמדו לזכותך במשך חודש ימים, להצלחה לרפואה או לע"נ, אנא פנה לטל': 0504140741, ובחר את החודש הרצוי עבורך. "נציב החודש" יקבל באנר מפואר בו יופיעו שמו להצלחתו, או שם קרוביו ז"ל בצירוף נר נשמה דולק, וכן בתעודת הוקרה ובברכה אישית ממרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א.
מנויים לחיים
עכשיו באתר יד מהרי"ץ
1098 אורחים

שואלין ודורשין בהלכות יו"ט קודם לחג השבועות שלושים יום.

    
מספר צפיות: 7088
מתוך השיעור השבועי מפי מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א שנמסר במוצש"ק בהר שנת ה'תשע"ב
ה' ניסן ה'תשע''ח

שואלין ודורשין בהלכות יו"ט קודם לחג השבועות שלושים יום.

דיברנו שלפי כמה פוסקים, כשם שמצוה לעסוק בהלכות פסח קודם לפסח שלושים יום, שואלין ודורשין ל' יום, הוא הדין בכל ימים טובים. הדבר אינו מוסכם, וגם אבותינו לא נהגו כן, אלא רק לפני פסח. הרמב"ם לא מביא אפילו את העניין של קודם לפסח שלושים יום. בכל אופן חושבני שבזמנינו הדבר חשוב מאד, כיון שלפני כל המועדים האחרים אין זמן לעסוק בהלכות יו"ט, ויש הרבה פרטי הלכות של האסור והמותר ביו"ט. ממילא, או שאנשים מיקלים מחוסר ידיעה, ולפעמים אדרבה, יש כמה דינים שיו"ט חמור אפילו יותר משבת, כמו דיני מוקצה. ואם אדם יגיד, טוב, אני יחמיר. אבל מה עם עונג יו"ט? על ידי זה אתה מונע את עצמך מה שמותר, ואינך יכול לשמוח כמו שצריך. לכן, חשוב מאד לעסוק בהלכות האלה מיום ה' באייר. הרי חג שבועות הוא בששי בסיון, ואייר לעולם חסר, א"כ מיום ה' באייר עד חג השבועות, זה בדיוק שלושים יום.

כך כותב הרמ"ע מפאנו במאמרו מעין גנים, יום זה שהוא עשרים בעומר תחילה לשלושים יום לפני עצרת ששואלין ודורשין מעניין שהוא מתן תורה. זה לפי הפשט, אח"כ הוא נותן גם טעם לפי הסוד, יש בזה עניין. השבוע זכיתי ומצאתי, שגם היעב"ץ כתב זאת בסידורו בסדר חודש אייר, הוא כותב זאת בפשיטות, הדבר ראשון, ו' בו, מתחילים לדרוש בהלכות עצרת. ששי באייר זה עשרים ואחד יום לעומר, מתחילים לדרוש בהלכות עצרת. משמע שהוא לא התחיל מה' באייר, אלא מו'. כנראה שהוא סובר, ששלושים לאו דוקא. כמו שהפרי חדש אומר לגבי פורים, שזה לא מיום פורים עצמו, אלא יום אחרי פורים. דהיינו זה לאו דוקא שלושים יום, אלא עשרים ותשע יום. א"כ, גם הוא כנראה התחיל זאת מיום אחרי.

למרות שעפ"י ההלכה, הגר"א סובר שהחובה היא מר"ח סיוון, ויש כאלה האומרים שתלוי לפי העניין. אולי בשביל ללמוד הלכות יו"ט לא צריך כ"כ הרבה זמן, כך לפי ידיעותיהם ונסיונם, אם אדם כבר יודע את ההלכות האלו מימים טובים שעברו, והדבר חוזר על עצמו לא כמו פסח שיש הרבה פרטים, לכן הם עושים הבדל. אבל אני חושב שמי שלא עסק בזה בעבר, בודאי שילמד הרבה דברים חדשים. וטוב עשו אותם אברכים שיחי', שמפיצים את החוברות מועדי ה', בעז"ה היא כבר בהכנה, הלכות שבועות ויו"ט עם הרבה תוספות שלא מבוארים בשע"ה, והדבר חשוב מאד.

הדפסהוסף תגובה

עוד..

  1. לעמוד הבא
  2.  [6-10]

כניסה לחברים רשומים

להרשמה
 
מצות טעמו וראו
פעולת צדיק
מיני תבלין וקליות
עבור לתוכן העמוד