-
ל"ג בעומר בקבר רשב"י זיע"א
-
חיפוש מתקדם
מדורים אקטואליים:
 
 
 

 

 
וידיאו! מסיבת חנוכה - עמנואל  

 


 

 

 

 
פענוח חתימת יד קדשו של מהרי"ץ


מבזקים

עצור
ברוכים הבאים לאתר מהרי"ץ
יד מהרי"ץ - פורטל תורני למורשת יהדות תימן, האתר הרשמי להנצחת מורשתו של גאון רבני תימן ותפארתם מהרי"ץ זצוק"ל. באתר תמצאו תכנים תורניים והלכתיים רבים מאת מרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א פוסק עדת תימן, מחבר ספרי שלחן ערוך המקוצר ח"ח שו"ת עולת יצחק ג"ח ועוד. ראש מוסדות "יד מהרי"ץ" ו"פעולת צדיק". בפורטל תוכלו לעיין, להאזין ולצפות במבחר שיעורי תורה, שו"ת, מאמרים, תמונות, לקבל מידע אודות פעילות ק"ק תימן, ועוד...
"נציב החודש" באתר
נציב החודש! אם רצונך שזכות לימוד התורה, המסורת והמנהגים, של אלפי לומדים באתר זה יעמדו לזכותך במשך חודש ימים, להצלחה לרפואה או לע"נ, אנא פנה לטל': 0504140741, ובחר את החודש הרצוי עבורך. "נציב החודש" יקבל באנר מפואר בו יופיעו שמו להצלחתו, או שם קרוביו ז"ל בצירוף נר נשמה דולק, וכן בתעודת הוקרה ובברכה אישית ממרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א.

פרשת השבוע

 

 

הוצאת פעולת צדיק

כשרות בד"צ פעולת צדיק

מנויים לחיים
עכשיו באתר יד מהרי"ץ
358 אורחים

דין "פסח שני" ומדוע צריך שלושים יום ביניהם.

    
מספר צפיות: 1351
מתוך השיעור השבועי מפי מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א שנמסר במוצש"ק אחרי מות וקדושים שנת ה'תשע"ב
ה' ניסן ה'תשע''ח

דין "פסח שני" ומדוע צריך שלושים יום ביניהם.

אבל עוד קודם לכן, י"ד באייר הוא ביום ראשון, לא אומרים בו נפילת אפים ולמנצח, ולא את כל הדברים שיש בהם ענייני צער ודינים, כי יום י"ד באייר הוא פסח שני. דהיינו, מי שהיה טמא או בדרך רחוקה, לא יכל לעשות את קרבן פסח בזמנו, יש לו את האפשרות לעשות את קרבן פסח ביום הזה. נשאלת השאלה, אם הוא לא יכול לעשות קרבן פסח בגלל שהיה טמא, א"כ כמה זמן צריך להמתין בשביל שיטהר? שבוע? הכי הרבה שבועיים. הרי מזין עליו שלישי ושביעי. א"כ, למה נידחו כל הטמאים עד ארבעה עשר באייר?

כותב היעב"ץ, שגילו לו מן השמים תשובה לשאלה הזאת, יום ארבעה עשר באייר זהו תשלום שלושים יום מפסח. חז"ל אומרים במכילתא, שנעשה נס בחררה שהוציאו ממצרים. הרי לקחו 'עוגות מצות כי לא חמץ כי גורשו ממצרים', הוציאו ממצרים מצות, ואומרים חז"ל במכילתא שנעשה נס בחררה הזאת שהיא הספיקה להם לשלושים יום, והיום האחרון הוא י"ד באייר. תעשו חשבון מדויק ותראו, הרי ט"ו בניסן זה פסח, אז הם עשו את המצות, וניסן לעולם מלא, א"כ זה שש עשרה יום. ועוד ארבע עשרה ימים של חודש אייר, ביחד שלושים יום. דהיינו, הקדושה של פסח, עניין המצה וההארה שבה, נמשכת שלושים יום, לכן יש עניין למשוך זאת עד ארבעה עשרה באייר, שהוא תכלית וסיום ימים אלו.

רבינו זכריה הרופא מחכמי תימן הקדמונים, כותב במדרש החפץ שהיה נס יותר גדול בעיסה הזאת, שהעיסה לא החמיצה שלושים יום. אינני יודע מה מקורו, אולי היתה לו גירסא כזאת, בכל אופן כך הוא כותב, שנעשה נס גדול, והעיסה שהוציאו ממצרים לא החמיצה במשך שלושים יום. הרי לפני שיצאו, אפו חלק מהעיסה, ונשארה להם עיסה לא אפויה, והיא לא החמיצה במשך שלושים יום. א"כ רואים באופן יותר בולט וניכר, שנס זה נמשך שלושים יום, ולכן פסח שני הוא ביום זה.

חז"ל אומרים, שאחד ההבדלים בין פסח ראשון לפסח שני, שבפסח שני 'מצה וחמץ עמו בבית'. דהיינו, בפסח שני אין חובה לבער את החמץ לפני כן, אפשר שיהיה גם חמץ וגם שיאכל מצה, אנו כמובן מדברים בזמן בית המקדש. וכך היה בזמנם, דהיינו, בט"ו בניסן כשאבותינו יצאו ממצרים, היה להם גם מצה וגם חמץ, עדיין הם לא ביערו את החמץ. אכן העיסה שהוציאו לא החמיצה, אבל היו להם גם דברים אחרים שהם חמץ. בכל אופן, זהו העניין של ארבע עשרה באייר, שעד אז נמשכת הקדושה של פסח, ולכן ביום זה חל פסח שני.

הדפסשלח לחברהוסף תגובה

עוד..

  1. לעמוד הבא
  2.  [6-7]
 
  

 

הלכה יומית למייל שלך

המעוניינים לקבל "הלכה יומית" מתוך ספרי "שלחן ערוך המקוצר" ישיר לתיבת הדואר האלקטרונית מידי יום ביומו בלי נדר, נא לשלוח בקשת הצטרפות לתיבה: or@shtaygen.co.il

 

 
 

 

 

כניסה לחברים רשומים

להרשמה
 

הודעה חשובה

על פי הוראת מרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א וגדולי התורה והפוסקים, השימוש באינטרנט הינו לצורך בלבד, ובחיבור לאינטרנט כשר ומבוקר. כל חיבור אחר מהוה סכנה רוחנית וחינוכית.

ישיבת נחלת אבות לבעלי תשובה
ת"ת עטרת חיים
מצות מסורת
מצות טעמו וראו
אור ההלכה
שר שלום קשת
רשת כוללים יום הששי נחלת מהרי"ץ
פעולת צדיק
מועדי השם
ארז יחיאל
מיני תבלין וקליות

שער האתר: עיטור מהרי"ץ זי"ע לשער הספר ביאור תפילה להר"ר יוסף ציאח זצ"ל. עיצוב האתר:  אי סטודיו 

©   כל הזכיות שמורות לאתר יד מהרי"ץ, נוסד בחודש מרחשון ה'תשע"א 5771 לבריאת העולם, ב'שכ"ב 2322 לשטרות, 2010 למניינם. האתר נצפה במיטבו בדפדפן אינטרנט - אקספלורר .
דואר אלקטרוני: yad@maharitz.co.il  טלפון ליצירת קשר: 050-4140741 פקס: 03-5358404

דרונט בניית אתרים
עבור לתוכן העמוד