-
ל"ג בעומר בקבר רשב"י זיע"א
-
חיפוש מתקדם
לחיפוש מדוייק: הוסף "מרכאות" לפני מילות החיפוש!

מדורים אקטואליים:

 

 

 

 

הפוך לדף הבית

  הוסף למועדפים

 

מבזקים

עצור
ברוכים הבאים לאתר מהרי"ץ
יד מהרי"ץ - פורטל תורני למורשת יהדות תימן, האתר הרשמי להנצחת מורשתו של גאון רבני תימן ותפארתם מהרי"ץ זצוק"ל. באתר תמצאו גם תכנים תורניים והלכתיים רבים של מרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א - פוסק עדת תימן, מחבר ספרי שלחן ערוך המקוצר ח"ח ושו"ת עולת יצחק ג"ח ועוד, וכן תוכלו לעיין ולהאזין ולצפות במבחר שיעורי תורה, שו"ת, מאמרים, תמונות, וקבלת מידע אודות פעילות ק"ק תימן יע"א (י'כוננם ע'ליון א'מן). הודעה לגולשי האתר! הבעלות על אתר זה הינה פרטית, וכל התכנים המובאים הינם באחריות עורך האתר בלבד. אין למרן הגר"י רצאבי שליט"א כל אחריות על המתפרסם באתר, ואינו מודע לדברים המפורסמים בו.
"נציב החודש" באתר
נציב החודש! אם רצונך שזכות לימוד התורה, המסורת והמנהגים, של אלפי לומדים באתר זה יעמדו לזכותך במשך חודש ימים, להצלחה לרפואה או לע"נ, אנא פנה לטל': 0504140741, ובחר את החודש הרצוי עבורך. "נציב החודש" יקבל באנר מפואר בו יופיעו שמו להצלחתו, או שם קרוביו ז"ל בצירוף נר נשמה דולק, וכן בתעודת הוקרה ובברכה אישית ממרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א.
עכשיו באתר יד מהרי"ץ
906 אורחים

איך הקימו את המדינה, בניגוד לשבועה שלא יעלו בחומה?

    
מספר צפיות: 20042
"בספר דברי הימים, הסיום הוא 'כה אמר כורש מלך פרס וגו'. כל הזמן הפריע לי, למה מסיימים עם כורש מלך פרס? לא מצאו פסוק אחר לסיים בו, רק בפסוק הזה? הרי ישנה מחלוקת בגמרא מסכת ר"ה, האם כורש היה מלך כשר או שלא..." מתוך סיום התנ"ך ע"י מרן שליט"א, שנלמד במסגרת השילוש שלאחר תפילת שחרית, ושנערך במוצש"ק מקץ ה'תשע"א
ב' אייר ה'תשע''ח

יש הזדמנות כעת להסביר משהו. הרי אנחנו כל פעם קוראים קצת, פרק או שנים, חצי פרק, אפילו בשילוש שאחרי התפילה, וכשגומרים לקרוא בדברי הימים יש סיום. לכל ספר יש סיום. בספר דברי הימים הסיום הוא 'כה אמר כורש מלך פרס וגו'. כל הזמן הפריע לי, למה מסיימים עם כורש מלך פרס, לא מצאו פסוק אחר לסיים בו? רק בפסוק הזה? הרי יש מחלוקת בגמרא מסכת ר"ה אם כורש היה מלך כשר או לא. הוא הרי נתן רשיון לבנות את בית המקדש כידוע, אבל בשביל זה לקרוא עשרות פעמים בסיום 'כה אמר כורש מלך פרס'? מה העניין בזה? הרי יש פסוקים אחרים שמתאימים יותר, למשל יש פסוק על שלמה המלך, שדוד אביו מחזקו, יראת ה' על פניך וכו' , פסוקים של חיזוק. היה אפשר לקבוע פסוקים אלו כסיום לספר דברי הימים. למה קבעו דוקא את הפסוק הזה של כורש מלך פרס.

חושבני שיש פה דבר חשוב מאד. הרי ספר דברי הימים והתנ"ך כולו מסתיים בגלות ואיך שבית המקדש נחרב. למה קבעו בסוף התנ"ך את הנושא של חרבן בית המקדש, הרי אבותינו היו בגלות כל השנים. אלא באים להגיד לנו, שלא יהיו לכם ח"ו טענות על הקב"ה, כי כל מה שנחרב הבית ומה שהיה גלות, הכל בעונותיכם. אבל מצד שני, יכול להיות שח"ו יום אחד עם ישראל יחליטו לעלות לא"י בכוח. אתם יודעים מה שהגמרא במסכת כתובות אומרת, 'השבעתי אתכם בנות ירושלם אם תעירו ואם תעוררו את האהבה עד שתחפץ', שלש שבועות השביע הקב"ה את ישראל, שלא יעלו בחומה, שלא יתגרו באומות, והשביע את אומות העולם שלא ישעבדו את ישראל יותר מדי. א"כ יש שבועה לא לעלות בחומה, פירש רש"י שלא יעלו כאחד ביד חזקה.

דרך אגב, זה היה גם בזמן הרמב"ם. באגרת תימן המפורסמת כותב הרמב"ם, שהאומה הזאת עלולה להתנועע לפני זמנה, דהיינו עלולים ח"ו היו לעשות יד אחד ולכבוש את ארץ ישראל בכוח.

ובעצם יש שאלה, הרי גם אנחנו נמצאים היום בא"י, מה עם השבועה שלא יעלו בחומה? אלא שהיתה הסכמה של אומות העולם. היתה הצהרת בלפור כידוע. דנו על זה בכמה ספרים, איך היה רשות שיבואו לארץ ישראל ויעשו פה מדינה, אלא בגלל שהיתה על זה הסכמה של אומות העולם באו"ם, על אף שהערבים לא הסכימו אבל רוב אומות העולם הסכימו, א"כ זה נקרא שפג תוקפה של השבועה. כי כתוב ח"ו שאם לא יעמדו בשבועה, אתיר את דמכם כצבאים ואיילים. אם זה היה במרד נגד כל אומות העולם, הדבר לא היה פשוט בכלל. אבל כיון שהיתה הסכמה של אומות העולם לכן זה הותר.

יכול להיות, אני חושב שבגלל זה אבותינו הדגישו את הפסוק הזה, כה אמר כורש מלך פרס, דהיינו תקבלו רשיון מאומות העולם, ובלי רשות מאוה"ע אל תעלו. אתם בגלות, ואתם צריכים להישאר בגלות, עד שתקבלו רשות מאוה"ע. לכן שיננו את זה כל הזמן, כי היה עלול שיעשו זאת בלי רשות, כמו שהיה נראה שרצו לעשות את זה בזמן הרמב"ם, כך ראיתי כתוב, שקם משיח, היו הרבה משיחים שרצו לעשות בכח נגד אוה"ע ולעלות בלי רצונם, לכן הדגישו את זה ואנחנו מסיימים את התנ"ך בזה כל הזמן.

זה סוף דברי הימים. אבל עכשיו שאנחנו מתחילים את ספר יהושע בחזרה, כתוב ביהושע 'ואתה קום עבור את הירדן הזה אל הארץ אשר נשבעתי', זו כבר בשורה טובה, 'כל מקום אשר תדרוך כף רגליכם'. בעזרת ה' כשתקבלו רשות, תגיעו לא"י כאשר דברתי אל משה. זו ההבטחה הטובה לעתיד.

 

הדפסהוסף תגובה

עוד..

  1. לעמוד הבא
  2.  [6-10]


 

 

הלכה יומית למייל שלך

המעוניינים לקבל "הלכה יומית" מתוך ספרי "שלחן ערוך המקוצר" ישיר לתיבת הדואר האלקטרונית מידי יום ביומו בלי נדר, נא לשלוח בקשת הצטרפות לתיבה: [email protected]

כניסה לחברים רשומים

להרשמה
 

הודעה חשובה

על פי הוראת מרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א וגדולי התורה והפוסקים, השימוש באינטרנט הינו לצורך בלבד, ובחיבור לאינטרנט כשר ומבוקר. כל חיבור אחר מהוה סכנה רוחנית וחינוכית.

מצות טעמו וראו
מנויים לחיים
פעולת צדיק
מיני תבלין וקליות

שער האתר: עיטור מהרי"ץ זי"ע לשער הספר ביאור תפילה להר"ר יוסף ציאח זצ"ל. עיצוב האתר:  אי סטודיו 

©   כל הזכיות שמורות לאתר יד מהרי"ץ, נוסד בחודש מרחשון ה'תשע"א 5771 לבריאת העולם, ב'שכ"ב 2322 לשטרות, 2010 למניינם. האתר נצפה במיטבו בדפדפן אינטרנט - אקספלורר .
דואר אלקטרוני: [email protected]  טלפון ליצירת קשר: 050-4140741 פקס: 03-5358404

עבור לתוכן העמוד