-
מרן
-
חיפוש מתקדם

מבזקים

עצור
ברוכים הבאים לאתר מהרי"ץ
יד מהרי"ץ - פורטל תורני למורשת יהדות תימן, האתר הרשמי להנצחת מורשתו של גאון רבני תימן ותפארתם מהרי"ץ זצוק"ל. באתר תמצאו תכנים תורניים והלכתיים רבים מאת מרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א פוסק עדת תימן, מחבר ספרי שלחן ערוך המקוצר ח"ח שו"ת עולת יצחק ג"ח ועוד. ראש מוסדות "יד מהרי"ץ" ו"פעולת צדיק". בפורטל תוכלו לעיין, להאזין ולצפות במבחר שיעורי תורה, שו"ת, מאמרים, תמונות, לקבל מידע אודות פעילות ק"ק תימן, ועוד...
"נציב החודש" באתר
נציב החודש! אם רצונך שזכות לימוד התורה, המסורת והמנהגים, של אלפי לומדים באתר זה יעמדו לזכותך במשך חודש ימים, להצלחה לרפואה או לע"נ, אנא פנה לטל': 0504140741, ובחר את החודש הרצוי עבורך. "נציב החודש" יקבל באנר מפואר בו יופיעו שמו להצלחתו, או שם קרוביו ז"ל בצירוף נר נשמה דולק, וכן בתעודת הוקרה ובברכה אישית ממרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א.
מנויים לחיים
עכשיו באתר יד מהרי"ץ
734 אורחים

משלחנו של מרן: חלק משאלות שהופנו השבוע ללשכת מרן פוסק עדת תימן שליט"א

    
מספר צפיות: 1209
השו"ת בעניינים דלקמן: נישואין לאשה נוספת. בדין ברכת שהחיינו על הטלית בחתונה. תשלום לאוטובוס. קריאה בדקדוק במקום שאין מדקדקים, והנחת שלט ע"ג ספר תורה. השאלות הופנו ללשכת מרן הגר"י רצאבי שליט"א - פוסק עדת תימן, דרך מדור "צור קשר" שבאתר יד מהרי"ץ, והתשובות הועברו דרך מנהל הלשכה במייל חוזר לשואלים מפי מרן שליט"א, ויפורסמו בעתיד בעז"ה בספר מיוחד הנקרא בשם "ויען יצחק".
ח' כסליו ה'תשפ''ב

נישואין לאשה נוספת

 

שאלה דחופה לרב שליט"א.

אדם תימני בערך בגיל 70 התחתן לפני 3 חודשים עם אשה בת 55. לאחר חודש הבית התפרק, והיא כבר לא בביתו כחדשיים. היא לא רוצה לחזור ולא רוצה גט.

הוא לעומתה: לא טוב היות האדם לבדו, רוצה להתחתן עם אשה שיכולה להביא לו ילדים. האם יכול להתחתן, ובמקביל להפקיד גט בבית דין?

יורנו רבינו, מה לעשות.

 

להלן תשובות מרן שליט"א:

 

מן הדין יכול להתחתן בכל אופן, ואפילו בלא להפקיד גט, על פי דת תוה"ק ולפי מנהגנו שלא נתקבל חרד"ג, אא"כ התחייב בנוסח הכתובה שלא לשאת אשה אחרת כי אם ע"פ רשות בית דין. ואם כן באופן זה, צריך שבית־דין יבררו את עניינם ומצבם. ומובן כל זה שאין כלפיו טענות שיש בהם ממש, והיה י"י עם השופט.

 

ביקרא דאורייתא

הצב"י יצחק בכמה"ר רצאבי יצ"ו

 

 

*****

בדין ברכת שהחיינו על הטלית בחתונה

 

בס"ד יום א' ג' כסלו תשפ''ב

לכבוד מרן הגר"י רצאבי שליט"א

שלו' וברכה

במה שנוהגים לברך שהחיינו על התעטפות בטלית בחתונה, ופוטרים בזה את הנישואין, וכמו שכתב וכמו שכתב באשל אברהם (או"ח סימן רכג) שיברך החתן על הטלית שלובש לכבוד הנישואין ויכוין לפטור מצוות הנישואין.

יל''ע כ''ז במה שנהגו לעשות בחופה ביום, אבל במה שנוהגים לעשות החופה בלילה, כיצד מברכים על הטלית שהחיינו, וגם שאינם מתעטפים בה אז רק לזמן מועט, ולכאורה יותר ראוי לברך שהחיינו על החליפה החדשה וכיוצא בזה, ועל הטלית יברך רק בבוקר שהחיינו? ואשמח מאוד לקבל בזה תשובה ליישוב מנהגו של עולם?

בברכת התורה

הצעיר באלפי ישראל

יוסף אביטבול

 

להלן תשובות מרן שליט"א:

 

הרי מותר מן הדין להתעטף בטלית בלילה (לאפוקי תפילין) רק אין לברך ברכת המצוה, אבל שהחיינו מצד בגד, שפיר דאמי לברך. ואפילו שזה זמן מועט, די בכך. החליפה החדשה, הרי כבר לבש מקודם לכן, וצריך לברך בעת לבישתה. משא"כ הטלית שמתעטף בה רק עתה.

 

ביקרא דאורייתא

הצב"י יצחק בכמה"ר רצאבי יצ"ו

 

*****

תשלום לאוטובוס

 

שלום כבוד הרב

השבוע נסעתי באוטובוס, כשעליתי הנהג אמר שהמכונה לא עובדת לכן לא שילמתי. במקרים מעין אלו אני נוהג לשלם בנסיעה הבאה תשלום כפול- ע"מ לכסות את התשלום על הנסיעה שנסעתי חינם. אך בקשר לנסיעה זו התעוררה לי שאלה, מכיוון שקניתי באותו יום לאחר שעתיים כרטיס "חופשי חודשי" שכידוע מזכה בנסיעות חינם כל ימי החודש.

השאלה היא אם עדיין חלה עלי חובת תשלום מפני שבפועל עדיין לא היה ברשותי הזכאות ורק בגין קלקול המכונה יצא שלא שילמתי, או שכיון שהכרטיס מקנה זכות נסיעה חינם גם בנסיעה הזו בעקרון שהיא חלק מהימים בחודש, אז נפטרתי מתשלום למפרע.

כמו כן, רציתי לשאול באופן כללי האם כשלא משלמים בגלל שהמכונה מקולקלת- חובה להעביר את התשלום בפעם אחרת, או בגדר ראוי, או כלל אין צורך?

אהרן שלמה

 

להלן תשובות מרן שליט"א:

 

נפטרתָ למפרע. ובאופן כללי אין צורך לשלם, כי חברות האוטובוסים מוותרות על כך, מפני שקלקול המכונות הוא באחריותם, ואינם מצריכים לשלם פעם אחרת, כנראה יען שהם מרוויחים די והותר לאידך גיסא כשהמכונה גובה תשלום יתר, או כשהכרטיסים נאבדים וכדומה.

 

ביקרא דאורייתא

הצב"י יצחק בכמה"ר רצאבי יצ"ו

 

*****

קריאה בדקדוק במקום שאין מדקדקים, והנחת שלט ע"ג ספר תורה

 

לק"י

שלום עליכם הרב.

1. כיצד לנהוג עם ציבור שקורא תהילים לא לפי טעמי אמ"ת. האם כחלק מהציבור אני צריך לקרוא בצורה שמשבשת את ההבנה, או שמא לקרוא בדקדוק? אתן דוגמא: במזמורים בין מנחה לערבית בימות החול, "יפלו במכמוריו רשעים יחד אנכי, עד אעבור"  או  "יחד, אנכי עד אעבור".

2. אחד ממתפללי הבית כנסת הציע להניח שרשרת שילוט על הספר תורה (כמו שיש אצל אחינו הספרדים) כמו: שני , חמישי, פרשת שבוע וכדו'. האם זה דבר שמקובל ונהוג בק"ק תימן או שמא אין זה מנהגינו? 

תודה,

דביר לוי

 

להלן תשובות מרן שליט"א:

 

א'  לקרוא בדקדוק, ואם תוכל ללמד את כולם מה טוב, או אם ייאותו להימשך אחרי קריאתך.

ב'  לא נהגו, אבל אם יש צורך ואין התנגדות, מה־טוב הדבר.

 

ביקרא דאורייתא

הצב"י יצחק בכמה"ר רצאבי יצ"ו

 

הדפסהוסף תגובה

עוד..

  1. לעמוד הבא
  2.  [6-10]...[16-17]

כניסה לחברים רשומים

להרשמה
 
ת"ת עטרת חיים
מועדי השם
מצות טעמו וראו
אור ההלכה
ארז יחיאל
טריתא
שר שלום קשת
מיני תבלין וקליות
ישיבת נחלת אבות לבעלי תשובה
פעולת צדיק
מצות מסורת
עבור לתוכן העמוד