-
מרן
-
חיפוש מתקדם

מבזקים

עצור
ברוכים הבאים לאתר מהרי"ץ
יד מהרי"ץ - פורטל תורני למורשת יהדות תימן, האתר הרשמי להנצחת מורשתו של גאון רבני תימן ותפארתם מהרי"ץ זצוק"ל. באתר תמצאו תכנים תורניים והלכתיים רבים מאת מרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א פוסק עדת תימן, מחבר ספרי שלחן ערוך המקוצר ח"ח שו"ת עולת יצחק ג"ח ועוד. ראש מוסדות "יד מהרי"ץ" ו"פעולת צדיק". בפורטל תוכלו לעיין, להאזין ולצפות במבחר שיעורי תורה, שו"ת, מאמרים, תמונות, לקבל מידע אודות פעילות ק"ק תימן, ועוד...
"נציב החודש" באתר
נציב החודש! אם רצונך שזכות לימוד התורה, המסורת והמנהגים, של אלפי לומדים באתר זה יעמדו לזכותך במשך חודש ימים, להצלחה לרפואה או לע"נ, אנא פנה לטל': 0504140741, ובחר את החודש הרצוי עבורך. "נציב החודש" יקבל באנר מפואר בו יופיעו שמו להצלחתו, או שם קרוביו ז"ל בצירוף נר נשמה דולק, וכן בתעודת הוקרה ובברכה אישית ממרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א.
מנויים לחיים
עכשיו באתר יד מהרי"ץ
541 אורחים

שו"ת: בעניין הנחת תפילין בתפילת מנחה של תשעה באב

    
מספר צפיות: 1119
ח' אב ה'תשפ''ב

לכבוד מרן שליט"א

בסימן תקנ"ה הטור מביא את דברי אביו הרא''ש שאומר שצריך להניח תפילין בט' באב משום שלא גרע אבילות דט' באב מאבל שמהיום השני ואילך חייב בתפילין שהרי זו "אבילות ישנה" וכ"כ הרשב"א בשם רב האיי גאון כדאיתא בב"י ואילו מהר"ם מרוטנבורג פוסק שלא מניחים תפילין כמו ביום ראשון של האבילות שהרי אין יום מר יותר מט' באב שקבעו אותו בכיה לדורות. ובשיטת הרמב"ם יש מח' איך להבין את דבריו שכתב שמקצת חכמים מניחים רק תפילין של יד והרב המגיד והב"י פירושו בדעתו שרוב החכמים מנחים גם תפילין של יד וגם של ראש ואילו רבנו ירוחם פירש בדעתו שרוב החכמים סוברים שלא מניחים כלל. ובא הב"י ואומר שמנהג העולם להניח במנחה ולכאורה מה אומר פה הב"י הרי נחלקו הראשונים דלעיל אם מניחים תפילין דומיא דאבל ביום הראשון או לא ומאן דכר שמיה "מנחה". ולפי"ז מובן גאון עוזנו המהרי"ץ שכותב שצריך להניח תפילין בבית לפני תפילת שחרית למרות שהמנהג המפורסם בכל גלילות תימן להניח רק במנחה ואפי' בכת החדשה מניחים רק במנחה, אבל אכתי קשה למה הניחו אבותינו ורוב עם ישראל תפילין רק במנחה ולא בשחרית כדין אבל ביום השני?

מאיר כברה

 

להלן תשובת מרן שליט"א:

דכר שמיה דמנחה הרשב"א בתשובה שהקדים הב"י (סי' תקנ"ט) להביאו לפני שהזכיר מנהג העולם, שהר"ם [מרוטנבורג] היה מניח תפילין מן המנחה ולמעלה יעו"ש.

וטעמא דמלתא פשוט מפני שבמנחת ת"ב הוא עת נחמה כנודע, יען שאז ראו ישראל שכילה הקב"ה חמתו בעצים ואבנים, ועַם ישראל ניצָל, וא"כ יש תקוה לאחריתנו.

ולא רצו להניח בשחרית, שלא להיכנס לפלוגתא דרבוותא. ובפרט שיש דרך ישרה לפנינו להניחם במנחה, מאחר שאפילו את"ל כמאן דאמר שת"ב חייב בתפילין, מ"מ אין חובתן בשחרית דוקא, וסגי בכל שעה מן היום.

ביקרא דאורייתא

הצב"י יצחק בכמהר"נ רצאבי יצ"ו

הדפסהוסף תגובה

עוד..

  1. לעמוד הבא
  2.  [6-10]...[26-27]

כניסה לחברים רשומים

להרשמה
 
לחמא עניא
אור ההלכה
מצות טעמו וראו
מועדי השם
שר שלום קשת
ת"ת עטרת חיים
טריתא
ישיבת נחלת אבות לבעלי תשובה
מצות מסורת
ארז יחיאל
מיני תבלין וקליות
פעולת צדיק
עבור לתוכן העמוד