-
-
חיפוש מתקדם
לחיפוש מדוייק: הוסף "מרכאות" לפני מילות החיפוש!

מדורים אקטואליים:

 

 

 

 

הפוך לדף הבית

  הוסף למועדפים

 
עכשיו באתר יד מהרי"ץ
1006 אורחים

נתינת צדקה בעת אמירת השכבה לנפטר

    
מספר צפיות: 20010
וטוב לידור צדקה בעבור המתים. וסמך לזה בסוף פרשת תצוה, כתיב "אחת בשנה יכפר", וסמיך ליה "ונתנו איש כופר נפשו לי"י". ומועילה הצדקה בעבור המתים, כי ה' בוחן לבבות שאם היה זה המת חי, גם־כן היה נותן צדקה. והחי יכול לבקש להקל דין המת, כמו דוד שהתפלל על אבשלום, והמתים הצדיקים מליצים על צאצאיהם.
ד' אדר ה'תשע''ה

מתוך שלחן ערוך המקוצר למרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א 

אורח חיים חלק ג' סימן קי"ד - הלכות תפילות יום הכפורים סעיף ד'.

 

אומרים השכבות למתים ביום הכפורים, משום דזכירת המתים משברת ומכניעה לבו של אדם. ועוד לפי שגם המתים צריכין כפרה, כדאִיתַּא בספרֵי{ז} כפר לעמך ישראל, אלו החיים. אשר פדית, אלו המתים. מלמד שהמתים צריכין כפרה. וטוב לידור צדקה בעבורם (עיין להלן בחלק יורה דעה הלכות נדרים ושבועות סימן קס"ח סעיף ד'). וסמך לזה בסוף פרשת תצוה, כתיב אחת בשנה יכפר{ח}, וסמיך ליה ונתנו איש כופר נפשו לי"י. ומועילה הצדקה בעבור המתים, כי ה' בוחן לבבות שאם היה זה המת חי, גם־כן היה נותן צדקה. והחי יכול לבקש להקל דין המת, כמו דוד שהתפלל על אבשלום, והמתים הצדיקים מליצים על צאצאיהם{ט}:

 

הערות עיני יצחק למרן שליט"א:

 

{ז} סוף פרשת שופטים דברים כ"א ח'

{ח} שמות ל' י' ט

{ט} בית יוסף ודרכי משה סימן תרכ"א, ועץ חיים דף קט"ז ע"א, ושו"ת רב פעלים ח"ד סימן ל"ה. ומצינו שתפילת דוד הועילה לאבשלום אחרי מותו להעלותו מגיהנם וכו', כדאיתא בסוטה דף י' ע"ב. [ויש סמך גם מהא דאיתא בספר חשמונאים ב' י"ב, שיהודה המכבי שלח אלפיים דרכמונים כסף לבית־המקדש להקריב קרבן אשם לה', ולכפר על נפשות המתים וייחשב לו לצדקה וכו' ע"כ. ואעפ"י שספר התשמונאים אינו מקובל אצלינו, כמ"ש בצמח דוד ובתורת נביאים, הבאתי דבריהם במבוא לספר מאי חנוכה, מ"מ נראה דגילוי מילתא כי האיי שפיר דאמי, ועיין להלן בחלק יורה דעה בדיני אבילות הלכות מקצת יום שביעי וכו' סעודת הבראה הערה ל"ב]. וע"ע ספר חסידים סימן תתשע"א, וחסדי עולם בסוף ספר חסידים סימן תר"ה דף תקצ"א, ובתו"ש במילואים לפרשת יתרו חלק ט"ז דף רנז. ובסידור בית הכפורת (בדיני השכבות שבסדר ליל כיפורים אות ד') העלה, דהשכבה ללא צדקה, אינה מועילה למתים כלל ועיקר, אדרבה מזיקה יעוש"ב.

ומה שנוהגים האשכנזים שמי שיש לו אב ואם, יוצא מבית הכנסת בשעת הזכרת הנשמות, (עיין קיצש"ע סימן קל"ג סוף סעיף א' ושערים מצויינים בהלכה שם), אינו נהוג אצלינו.

הדפסהוסף תגובה

עוד חידושים לפרשת תצוה

מנויים לחיים
  

 

 

הלכה יומית למייל שלך

המעוניינים לקבל "הלכה יומית" מתוך ספרי "שלחן ערוך המקוצר" ישיר לתיבת הדואר האלקטרונית מידי יום ביומו בלי נדר, נא לשלוח בקשת הצטרפות לתיבה: [email protected]

כניסה לחברים רשומים

להרשמה
 

הודעה חשובה

על פי הוראת מרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א וגדולי התורה והפוסקים, השימוש באינטרנט הינו לצורך בלבד, ובחיבור לאינטרנט כשר ומבוקר. כל חיבור אחר מהוה סכנה רוחנית וחינוכית.

מנויים לחיים
ישיבת נחלת אבות לבעלי תשובה
מיני תבלין וקליות
מצות טעמו וראו
פעולת צדיק

שער האתר: עיטור מהרי"ץ זי"ע לשער הספר ביאור תפילה להר"ר יוסף ציאח זצ"ל. עיצוב האתר:  אי סטודיו 

©   כל הזכיות שמורות לאתר יד מהרי"ץ, נוסד בחודש מרחשון ה'תשע"א 5771 לבריאת העולם, ב'שכ"ב 2322 לשטרות, 2010 למניינם. האתר נצפה במיטבו בדפדפן אינטרנט - אקספלורר .
דואר אלקטרוני: [email protected]  טלפון ליצירת קשר: 050-4140741 פקס: 03-5358404

עבור לתוכן העמוד