-
מרן
-
חיפוש מתקדם
אור ההלכה
מנויים לחיים
עכשיו באתר יד מהרי"ץ
275 אורחים

טעמים ודקדוקי קריאה

שְׁתַּיִם שְׁנֵי עֶשְׂרֹנִים [אמור, ויקרא כ"ג, י"ז] (א')

    
עניין הגיית בג"ד כפ"ת רפויות לאחר שוא נע, ומדוע במלים "שְׁתֵּי" או "שְׁתַּיִם" וכדומה התי"ו באה בדגש, והתייחסות לאלו שהוסיפו אל"ף לתיבות אלו.
מספר צפיות:942

חשיבות הנקודות והטעמים שבתורה, כיצד ראוי לתקן את העולה הטועה בקריאת בתורה, וחשיבות גירסא דינקותא. נחיצות התארגנות בני הישיבות הקדושות ללימוד "שנים מקרא ואחד תרגום" בצוותא.

    
מספר צפיות:911
ח' אייר ה'תשע''ח
אופן הקריאה הנכונה של המלה "מזבח"

אופן הקריאה הנכונה של המלה "מזבח"

והיה המזבח֙ קדש קדשים (פרשת ואתה תצוה, שמות כ"ט ל"ז). דברי היפ"ה בתאג תורה קדומה על פסוק זה בביאור שיטת מהרי"ץ זיע"א, דברי מהרי"ץ בחלק הדקדוק על הפטרת ואתה תצוה, ודברי מרן שליט"א על גדלות מהרי"ץ כאלוף הנוסחאות
מספר צפיות:29616
ו' אדר א' ה'תשע''א

א֣וֹ בְגִשְׁתָּ֤ם אֶל־הַמִּזְבֵּחַ֙ לְשָׁרֵ֣ת בַּקֹּ֔דֶשׁ (תצוה)

    
כתב מהרי"ץ זיע"א בחלק הדקדוק (שמות כ"ט, מ"ג) וז"ל: תיבת המזבח בפשטא אחת בחי"ת, והיא מלרע. וכ"כ אור תורה שכן הוא בספרי ספרד ע"ש בפרשת לך לך. עכ"ל. ביאור עניין "פשטא אחת" שנקראת במלרע, האם תיבת "מזבח" שונה מיתר המלים שבפשטא אחת, ודחיית הדבר החמור שנכתב בתאג "כתר תימן" ־ תורת אמת, כי כביכול ישנה פירכא על שיטת מהרי"ץ בעניין זה מתיבת "הרעֹתָ" שבספר במדבר. מלוקט מתוך שיעורי מרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א - פוסק עדת תימן.
מספר צפיות:12916
י"ט ניסן ה'תשע''ח

תשובות לטענות מח"ס "אמרי לשון" אודות שיטת מהרי"ץ בעניין פשטא אחת ומלרע. ובעניין תיבה מוקפת, שאינה נקראת קצת מלעיל, אלא אם כן יש בה ניקוד סגול.

    
מספר צפיות:908
י"ט ניסן ה'תשע''ח

הִשְׁבַּעְתִּי אֶתְכֶם בְּנוֹת יְרֽוּשָׁלִַם֙ [שיר השירים ב', ז'. ג', ה'], בשני הפסוקים תיבת 'ירושלם' בפשטא אחת והתיבה נקראת מלרע

    
ביאור עניין "פשטא אחת" שנקראת במלרע, האם תיבת "מזבח" שונה מיתר המלים שבפשטא אחת, ודחיית הדבר החמור שנכתב בתאג כתר תימן ־ תורת אמת [בהקדמה. הוצאת חנות נוסח תימן] כי כביכול ישנה פירכא על שיטת מהרי"ץ בעניין זה מתיבת " הרעֹתָ" אשר בספר במדבר. המשך ביאור שיטת מהרי"ץ זיע"א בעניין תיבות שהם בפשטא אחת הנקראות במלרע ודוגמאות לכך, התייחסות לטוען מתיבת 'הרעת', ומדוע התיבה ירושלם נכתבת בלי יו"ד. דחיית הדברים הכתובים בהקדמה לתיקון קוראים הוצאת חנות נוסח תימן.
מספר צפיות:2196
י"ט ניסן ה'תשע''ח

יַֽמְשֵׁ֖נִי מִמַּ֥יִם רַבִּֽים (שמואל ב' כ"ב - הפטרת שביעי של פסח)

    
בעניין המלה "יַֽמְשֵׁנִי" (הפטרת שביעי של פסח), מדוע יש בה געיא והשוא נע (ולא כמובא בסידור "תורת אבות" שכביכול השוא נח). ותשובת מרן שליט"א לשואל, מתי הגעיא עושה את השוא הבא אחריה נע. דוגמאות רבות מפסוקים שונים, לפי כללי הדקדוק, לשיטת מהרי"ץ והספרים המדוייקים. מתוך השיעור השבועי מפי מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א, שנמסר במוצש"ק בהר ה'תשע"ד.
מספר צפיות:1876
י"ח ניסן ה'תשע''ח

קטן שגנב בקטנותו, האם צריך להחזיר כשהגדיל? קריאה נכונה בטעמי אמ"ת (איוב, משלי, תהלים) ונפקא מינה להלכה זו.

  38:15 דק'  38:15 דק'
שופר אחרי שופר או שופר אחרי טיפחא - היכן מקום ההפסקה? מהו "דחי"? האם הפסקה זו מבטלת את הרפיות של האות בתיבה הבאה? התייחסות לספר "יסוד הניקוד" ודבריו בעניין זה.
מספר צפיות:7848
י"ח ניסן ה'תשע''ח

כיצד צורת נעימת פסוק "כי בא סוס פרעה וגו" שבסוף שירת הים

    
מספר צפיות:2590
י"ח ניסן ה'תשע''ח

מנהג קדמונינו להנמכת הקול בפסוקי ויסע וגו' ויבא וגו' ויט וגו' (בשלח)

    
"ישנו איזה מנהג, שאולי נשתכח, ואני חושב שבעזרת ה' יתברך אנחנו צריכים להחזיר אותו. ככה נראה לי. יש דבר שכותבים אותו חכמי תימן הקדמונים, בנוגע לשביעי של פסח וכן לפרשת בשלח. כותב אותו גם בעל מדרש הביאור וגם בעל אור האפילה. ויש לנו גם חידוש בנושא הזה..." מתוך השיעור השבועי של מרן שליט"א במוצש"ק חוה"מ פסח ה'תש"ע, והמשך ממוצש"ק שמיני ה'תש"ע.
מספר צפיות:24612
י"ח ניסן ה'תשע''ח

הגעיות ה"קלות" בתפילה, בקרית שמע ובשירת הים, מה מנהג קדמונינו בזה ואיך ראוי לנהוג

    
רק שתשימו לב, אינני אומר לעשות כך, אני רק אומר שצריכים לדעת שכך היה בעבר. לדעת את הנקודה הזאת שכך היה, ואי אפשר להכחיש את זה. קרית שמע נשארנו כולנו במנהג המקורי שלא עושים. אותו הדבר בתהלים, וגם באיכה מי שעוד מחזיק את המנהג הזה...
מספר צפיות:1996
י"ח ניסן ה'תשע''ח

"זעקת סדום ועמורה כי רבה", למה המלה 'רבה' היא מלעיל?

  23:21 דק'  23:21 דק'
וכיצד אומרים בתפילת ערבית 'ענו שירה בשמחה רבה', מלעיל או מלרע? האם יש הבדל בין ערבית לשחרית? האם מפסיקים במלה רבה, וממשיכים אמרו כולם כפיסקא חדשה? למה 'מי כמוכה' הראשון רפה, והשני בדגש?
מספר צפיות:1958
י"ח ניסן ה'תשע''ח

"וסעדו לבכם אחר תעבורו" (פרשת וירא)

  3:43 דק'  3:43 דק'
דקדוק קריאה במלה "אחר", דברי הרה"ג יחיא אלשיך זצוק"ל למרן שליט"א על הגייה זו, מדוע היא נקראית כך? מהו שופר הולך ומהו שופר מכורבל?
מספר צפיות:2412
י"ח ניסן ה'תשע''ח

"ואשה אחת מבני הנביאים וכו' ויאמר אליה אלישע וכו" (הפטרת וירא)

  9:29 דק'  9:29 דק'
מדוע המלה "ויאמר" בטרס? מה ביאור דברי מהרי"ץ בחלק הדקדוק עה"פ זה, והיכן שיטת הרלב"ג שהביא שם?
מספר צפיות:1936
י"ח ניסן ה'תשע''ח

מה נפק"מ בין סגו"ל לפת"ח או בין חול"ם לקמ"ץ, הרי הברתם דומה?

    
מספר צפיות:2153
י"ח ניסן ה'תשע''ח

כיצד צורת הניגון בקריאת פסוקי התוכחה?

    
מספר צפיות:2072
י"ח ניסן ה'תשע''ח

ביאור דברי מהרי"ץ על 'עקימת ארבע וכל שלשה כלבוד' שבהושענות, מדוע יש מלים בתורה ובחז"ל שלפעמים כתובים בלשון זכר ולפעמים בלשון נקיבה, האם כללו של האבן עזרא 'כל דבר שאין בו רוח חיים זכרהו ונקבהו' מקובל לכו"ע?

  18:53 דק'  18:53 דק'
מספר צפיות:2396
י"ח ניסן ה'תשע''ח

דקדוקים שונים באמירת האשמורות (סליחות)

  14:00 דק'  14:00 דק'
א. בפיוט בעת רצון תחנתי וכו', הבית האחרון חסר בסידורים הנדפסים. ב. בפיוט אם אשמנו כתולע האדים וכו' ישנה טעות בבית האחרון. ג. בפיוט אליך ה' נשאתי עיני וכו' יש שיבוש בחרוזים. ד. בפיוט עשה למען שמך וכו' חל שינוי מהמנהג המקורי שבו הציבור עונים עשה למען. ה. בפיוט רחמנא ובפיוט אלהינו שבשמים - אין טעם שהציבור ממשיכים לענות לאחר הפיסקא האחרונה. ו. עשה למען רחמנותך - החי"ת בשוא פתח, ההבנה בדברי מהרי"ץ וטעות בדפוס של תכלאל עץ חיים למהרי"ץ
מספר צפיות:4046
י"ח ניסן ה'תשע''ח

שאלה ששאלו ממרן שליט"א : מדוע הרב מדבר בשיעור בהברה תימנית, על אף שישנם שומעים מעדות אחרות שאינם מבינים כ"כ?

  4:08 דק'  4:08 דק'
מספר צפיות:3338
י"ח ניסן ה'תשע''ח

כיצד קריאת המלה גיא בפסוק "כל גיא ינשא..." שבהפטרת ואתחנן, השגה על דברי היפ"ה בתורה קדומה, ומה ההבדל בין פתח לסגול בהגיית ק"ק תימן

  2 קטעי וידיאו  2 קטעי וידיאו
מספר צפיות:2453
י"ח ניסן ה'תשע''ח
  1. לעמוד הבא

כניסה לחברים רשומים

להרשמה
 
פעולת צדיק
שר שלום קשת
מצות מסורת
ארז יחיאל
ישיבת נחלת אבות לבעלי תשובה
רשת כוללים יום הששי נחלת מהרי"ץ
מצות טעמו וראו
ת"ת עטרת חיים
מועדי השם
עבור לתוכן העמוד