| | | | | תשובה: אם הרסק לא מבושל נוטל ומברך על נטילת ידים, לפי דעת הרמב״ם וכמנהג תימן הבלדי, אם מטבל ברסק מבושל יטול ידיו אך בלא ברכה. ואם שם את הרסק על המאפה אין צריך נטילה וגם אם נוטל לא יברך, ואף שאינו משבעה משקין, בדרך כלל יש טיפות מים עליהן, ואם בודאי אין אפילו טיפת מים אחת, לא צריך ליטול את ידיו, משום דהוי כמי פירות שאינם מחוייבים נטילה. מספר צפיות:18500 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: כן, ואין צריך לזה רשות מהוריו דאינו קדיש יתום אלא קדיש דרבנן סתם. מספר צפיות:18933 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: מותר, משום דהוא מצד ספק. מספר צפיות:17389 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: מנהג תימן הוא מיד כשנולד, ובימינו, בימי החום המקל יש לו על מה לסמוך. מספר צפיות:17777 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: מותר אף עם התיק. מספר צפיות:18935 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: ברבו המובהק, צריך לעמוד עד שיעלם מעיניו, אף אם זו רשות אחרת. אלא שאין היום דין רבו המובהק, ועל כן בכל תלמיד חכם צריך לעמוד רק בתוך ארבע אמותיו, ואף בתוך הבית, ודלא כדעת הפוסקים דסבירא להו שכל הבית נחשב לענין זה כארבע אמות. מספר צפיות:18318 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: מסתבר שמותרת, כי אינו אוכלה. מספר צפיות:18137 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: מיד כשראהו. והנמצא ברכב ורואה את הכותל, לא יקרע עד שיצא מהרכב דקיימא לן שקריעה היא רק מעומד ולעיכובא, ולכן צריך לצאת. מספר צפיות:19185 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: לכתחילה צריך לכסות, ובדיעבד יש לו על מה לסמוך. מספר צפיות:18873 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: כן. מספר צפיות:17569 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: מפני דרכי שלום מותר לומר ערב טוב, ואפילו שלום יתכן שאין איסור מצד הדין, אם אומר רק בדרך נימוס ולא בדרך חיבה. ורק לשאול בשלום אשה, דהיינו מה שלומך, אסור. מספר צפיות:17667 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: בדרך כלל בזמנינו לא מקפידים, כי הספרים מצויים. מספר צפיות:17521 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: לא יברכהו כך, כי לינה שייכת רק בלילה. מספר צפיות:17640 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: מותר, כפי דרך השיר, וכמובן שכל זה דוקא כששר בדרך כבוד ויראת שמים. מספר צפיות:17197 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אסור משום ריבית. מספר צפיות:17421 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אחרי שכבר נעשה יין. מספר צפיות:17567 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: נראה שלא, כי המעקה מיועד רק לשמירה. מספר צפיות:17862 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אם הוא מקום סכנה יש חיוב ובברכה. מספר צפיות:17352 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: מעיקר הדין לא, כי זה דבר מצוה. מספר צפיות:17314 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: כן. מספר צפיות:17430 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: הרי היא שלו. מספר צפיות:17083 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: ודאי שמותר, כי צריכים לפקוד דרכיהם ולחנכם. מספר צפיות:17385 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: מותר. מספר צפיות:17159 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: גם כן אסור ופסול לעדות, אלא אם כן כולם או רובם אוכלים שם דשרי. מספר צפיות:17273 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: לא, כי דוקא חתן שדומה למלך מלווים. מספר צפיות:17587 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: נעליים בצבעי חום, שחור, לבן, אך לא נעלי ספורט בסגנון בולט. וגרביים בצבע חום כהה או לבן, והכי טוב שחור אם אפשר. והעיקר שלא יהיה כצבע הגוף, וכן מספר צפיות:17375 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: מותר, אך לומר דבר שבקדושה כנגדה אסור אלא יצדד פניו, וכך הוא בזמנינו, וזה תלוי במנהג המקום. מספר צפיות:17242 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: כן. מספר צפיות:17344 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: כן, והכל לפי העניין. מספר צפיות:17213 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: ישב קדימה. ואם יש חשש שתתיישב לידו אשה אחרת, ישב ליד אשתו. ודווקא כשהיא טהורה, ואם לא יפסיק בניהם באיזה חפץ. מספר צפיות:17383 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: לא. כי אין אלו תיבות מסוימות אלא הברות בעלמא, והראיה מזה שאי אפשר להבחין מי האשה העושה זאת, ר״ל אפילו אמא או אחותו, לא ידע כי הן הן, ולכן המנהג שמותר אפילו ביודעה ומכירה. מספר צפיות:17831 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: מותר אפילו יש תזמורת, דאם לא כן תהא עגמת נפש גדולה, אך נכון למנוע שלא ירקוד. מספר צפיות:17318 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: כי תפילין הן חפצא של קדושה. מספר צפיות:17635 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: לא, אלא הם עצי סרק שמותר לעקרם. מספר צפיות:17525 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: לא, כי החלה כבר הופרשה. מספר צפיות:17292 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: לא, דהוא שליח של ההורים. מספר צפיות:17365 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: יעשה זאת כאשר מוריד כדי לבדוק את המזוזה, בכדי שלא לגרום ברכה שאינה צריכה. מספר צפיות:16961 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | יש בזה מחלוקת ונראה שאפשר להתיר, ומכל מקום עדיף להחמיר. מספר צפיות:17517 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אין צריך גניזה כיון שהוא בראשי תיבות. מספר צפיות:17403 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: כן, וגם בסתם כתב אשורי ראוי להחמיר, אפילו בלא פסוקים. מספר צפיות:17730 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: תפילין על ספרים מותר, וספרים על תפילין אסור. מספר צפיות:17321 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: מותר רק אם הוא מכוסה, ועדיף בשני כסויים. מספר צפיות:17823 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: לא יכתוב על הספר, ואפשר רק אם אין מקום, ודוקא דברי תורה. מספר צפיות:17803 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: מותר. מספר צפיות:18111 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: כן. מספר צפיות:17750 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אסור כי אין זה כבוד, אלא אם כן מיועד דף זה עצמו לשמש כסימן. מספר צפיות:17799 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: יש נוהגים. מספר צפיות:17940 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אין לעשות כן, כי להרבה פוסקים כתיבה זו פסולה, ורק אם יש כבר כתוב מותר לקרוא בספר התורה לכתחילה. מספר צפיות:17840 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: כן. מספר צפיות:17677 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אין אדם לומד אלא במקום שליבו חפץ, והכסף אינו השיקול בזה כי הוא מן השמים. מספר צפיות:17995 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אם אביו מוחל, אינו חייב מיתה. מספר צפיות:17605 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: יאמר [אפילו בלחש] אבא מארי, ואז יאמר את שם האב, ויש שכתבו דמותו לומר בן פלוני וכן נוהגים, ולדין סבו יותר קל. מספר צפיות:17980 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: מותר. מספר צפיות:18430 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: יכול לומר רק שלום עליכם, ואדרבא, יקדים לו שלום, שלא יצטרך לענות לו יותר. מספר צפיות:19207 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אסור. מספר צפיות:17591 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: מותר. מספר צפיות:18569 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: נשתנו הטבעים. אך הרבה מן הדברים הכתובים שם נמצאו מועילים גם כיום. מספר צפיות:18320 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: לא. מספר צפיות:18603 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: להדליק נרות מותר, ולבשל אפשר לתת למי שלא מקפיד על כך. מספר צפיות:18286 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: בצל מטוגן, מותר. ואבקת שום, יש להחמיר. מספר צפיות:17718 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: צריך להטביל טוסטר, אך כיון שקשה להטבילו מחשש שעלול להתקלקל, יש לתת אותו למומחה [חשמלאי] יהודי שיפרקו ויחברו בחזרה, דאז נחשב שעשאו יהודי ואין צריך להטבילו. מספר צפיות:17533 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: כן, כי אין אוכלים אותם כשהם חיים. מספר צפיות:17747 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: צריכים בדיקה, גם אם הם בתוך המקרר, ובפרט שעלולים להיות נגועים מחמת איכסון ממושך וכפי שהעידו המומחים. ועל כן יש לבדקם, לפזר על צלחת או לסנן במסננת תה ולהתבונן היטב. מספר צפיות:18376 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: בשינה הבאה רק מחמת עייפות אינו יוצא ידי חובה. מספר צפיות:17357 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: לכתחילה ראוי שיהיה על היין, אך אפשר גם בשאר דברים המשכרים העשויים מיין, ובפרט דיש אומרים שברכתם הגפן, אף שהמנהג לברך עליהם שהכל. מספר צפיות:17504 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: הוא מנהג שבא מבני אשכנז, אך יכול לסעוד פעמיים, כלומר שיסעד קודם חצות כמנהגנו, ואחר כך יאכל גם שם. מספר צפיות:18461 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: לכתחילה ארוכים. מספר צפיות:17544 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אינו צריך להדליק. מספר צפיות:17923 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: לא. מספר צפיות:18182 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: יש בזה שינוי משמעות וצריך לחזור. מספר צפיות:17937 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: עדיף שהאשה תדליק בזמן, אלא אם כן יש חשש משום שלום בית. מספר צפיות:17641 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: עדיף שלא, משום החשש שבמשך הזמן יברכו. מספר צפיות:17642 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: לכתחילה מותר להדליק, אבל יותר מהודר שמן הראוי לאכילה. מספר צפיות:18122 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: ידליקו ללא ברכה ויאמרו רק הנרות הללו ומזמור שיר חנוכת הבית, משום שעלולה לצאת מכך פירצה. מספר צפיות:17062 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: תלוי לפי מנהג המקום, וכגון בתימן שרק פשוטי העם היו מעשנים ולא המכובדים, ברוב המקומות, ובזמנינו נראה שמותר. מספר צפיות:19900 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: בחול המועד מותר. מספר צפיות:18347 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: כי לאחד קשה לומר הכל, ואפילו אם הוא יכול להמשיך ולומר הכל לא ימשיך, דנראה כגרגרן. מספר צפיות:17250 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: חייבת, אלא שמיד תסגור את הקרע עם סיכה וכדו'. מספר צפיות:17670 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: מותר, ועליו להוסיף על הקרע שלפני כן עוד טפח, או שיקרע בחלק אחר בבגד. מספר צפיות:17504 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: יעשה בכל זאת, כי שומר מצוה לא ידע דבר רע, ודין זה הוא כשאר דברים שעושים בבית כמו מזוזה ומעקה. מספר צפיות:17785 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: מזמן שמתפללים מנחה בפועל, והמקילים יש להם על מה שיסמכו. מספר צפיות:17627 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: ישטוף מעט ויטה ראשו לכיוון מטה. מספר צפיות:17986 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: מותר. מספר צפיות:17851 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: לא. מספר צפיות:17637 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אם שמח בראייתו יברך ואפילו בבין המצרים. מספר צפיות:17716 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: לא. מספר צפיות:17825 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: לא, כי יש בזה שמחה. מספר צפיות:17578 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: מותר. מספר צפיות:18022 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: לא. ואדם שקשה לו מאד, יכול באופן שמוריד את ראשו ולא יכנסו כלל מים לגרונו. מספר צפיות:17569 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אם קשה לו ללמוד בלא לכתוב מותר, אך לא בפרהסיא, מפני החשש שתהא פירצה. מספר צפיות:17198 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אסור דנחשב ככותב, ורק לדבר האבד מותר, לפיכך אם רוצה לצלם בחול המועד דבר שאחר כך לא תהא בידו אפשרות והזדמנות לצלם, מותר. מספר צפיות:16989 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: חייב לערב תבשיליו בברכה, ואם לא מחמם אלא רק מדליק נרות לא יברך על העירוב. מספר צפיות:17657 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: מי שמתיר כל השנה, יתיר גם בספירת העומר. מספר צפיות:17037 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: מותר לו להניחן בימי הספירה עצמם, דברכת שהחיינו לדבר מצוה מותרת בימי הספירה, ומצוה הבאה לידך אל תחמיצנה. מספר צפיות:17742 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אינה נחשבת ספירה, אלא בפה. מספר צפיות:17683 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אמנם ראיתי שיש מתירים, אך לא נראה כן. מספר צפיות:17468 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אינו נחשב לכלי, אך טוב להחמיר. מספר צפיות:17031 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: עדיף שיקדים את ספירת העומר, ומכל מקום המאחר יש לו על מה לסמוך. מספר צפיות:18142 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: בתימן לא הוסיפו דברי תורה כלל בזמן ההגדה, ואפילו תלמידי חכמים גדולים, ויש לנהוג לפי העניין. מספר צפיות:17430 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: ינקוהו היטב, וילבנוהו בחום הכי גבוה של עצמו כמחצית השעה. מספר צפיות:16843 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אין להשתמש בהם בלי בדיקת הרכיבים. מספר צפיות:18235 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: לא, רק שטיפה היטב. מספר צפיות:17985 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אינו צריך הכשר, אלא ישטפהו היטב. מספר צפיות:17369 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: מספיק לבטל. מספר צפיות:17323 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: ראוי. מספר צפיות:17626 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: יש בזה מחלוקת, וראוי לענות בלב. מספר צפיות:17230 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: יש להחמיר. מספר צפיות:17012 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: מותר, אלא אם כן צריך שני בני אדם להרימה דאז אסור. מספר צפיות:17781 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: מותר להרימו לצורך גופו ומקומו, אך בכדי שיהיה מסודר וכדו' אסור. מספר צפיות:16969 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: לא, כי השעון הוא העיקר. מספר צפיות:17454 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: מוקצה משום כלי שמלאכתו לאיסור, ואם יש בזה סוכריה וכדו' כפי שמצוי, מותר לאכלה ואחר כך יניחה בעודה בידו היכן שיחפוץ, אך אם הניחה כבר שוב אסור לטלטלה ואפילו לילדים קטנים. מספר צפיות:18996 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: מותר, מדין גרף של רעי. מספר צפיות:17303 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אם התפילין בתוך כיסויים לא ירים אלא יכסם, ואם יכולים לבוא לידי בזיון מותר להרימם ולהניחם כחפצו. מספר צפיות:17351 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: יקדים לאמרה בערב שבת. מספר צפיות:17727 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: לפי בני אשכנז יש מקום להקל, ולפי השלחן ערוך אסור אפילו ביד אחת. מספר צפיות:17388 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: מותר, ואינו נחשב מכין משבת לחול. מספר צפיות:17007 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: בסתמא מותר, דכל דפריש מרובא פריש. ואם ודאי שנעשה בו חילול שבת, אסור. מספר צפיות:17678 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: לא, ואפשר על ידי קטן. מספר צפיות:18271 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אם הוא ניגר כמשקה הוי משקה ואם לאו הוי כאוכל. מספר צפיות:17012 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: כשנגמרים המים בכוס ישפוך עוד מים בכדי שלא יהיה ניכר שנמס הקרח. מספר צפיות:17037 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: כשפועל מותר, וכשאינו פועל יש מתירים גם כן, והמחמיר תבא עליו ברכה. [ויש להעיר כי כל זה מדובר במקררים הישנים, אבל במקררים החדשים שהם דיגיטליים, כבר הורו גדולי הרבנים שליט״א לאסור אם לא בהתקן שבת מיוחד, ואכמ״ל]. מספר צפיות:17837 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: צריך להחמיר כאן בארץ שהוא מיוצר ע״י חילול שבת קודש בעוה"ר. מספר צפיות:16853 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: יש מתירים, ולכתחילה יש לנקב חור, ומכל מקום פשוט שעדיף לפתוח לפני שבת. מספר צפיות:17129 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: ראוי להסירה עם קצת מהלחם, ואך מעיקר הדין יכול להורידה לבדה ואין בזה משום בורר כי היא מחוץ ללחם, וגם משום(קורע) [מחתך], אין בזה איסור כי מחתך(קורע) הוא רק במִדה, אך יזהר בכל אופן שלא יקרע את האותיות. מספר צפיות:17623 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: שנוי במחלוקת. מספר צפיות:17229 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: צריך להקל ולפתוח מיד. מספר צפיות:17228 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אם הבושם טבעי מותר לו לברך כאשר נמצא עם אשתו לבד, אך כשיש עוד אדם אסור לו להריח. מספר צפיות:17426 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: מדינא אין בזה חשש ובפרט כשיש רוב יין בבקבוק. מספר צפיות:17363 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: יש להימנע, ובמקום צורך גדול נוהגים להקל. מספר צפיות:17460 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: בטל חיובו, ואם אמר אחרי מפטיר יש לו על מי לסמוך. [ואף על פי שהרבה אחרונים כתבו לומר אחרי ההפטרה, כיעויין מג״א, ט״ז וא״ר בסימן רפ״ב וכו', לשיטתנו אינו כן, אלא כיון דאידחי אידחי, כיעויין מ״ש בס״ד בתשובתי עולת יצחק ח״ב סי׳ קל״ב בענין קדיש אחרי ההפטרה בתשעה באב שחרית]. מספר צפיות:17501 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: טוב לשמוע הפרשה. אך אין זה מעכב, כי קריאת התורה חובת ציבור היא. מספר צפיות:19201 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: מסתבר שיפסיק באמצע. מספר צפיות:17350 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: מחמת מנהגנו שילדים מתרגמים לא הקפידו בזה, כי קולם חלש. ואכן אם המתרגם גדול יקרא באותו קול. מספר צפיות:17285 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: על פי הקבלה יש לתפסו מתחתיתו, ואם אי אפשר לו יכול לתפסו בצד. מספר צפיות:17278 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: יש להביט בכוס. מספר צפיות:16930 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אין צריך אלא רק את הלחם שלפני המקדש. מספר צפיות:17514 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: ראוי להחמיר ולקדש שוב. מספר צפיות:17612 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אם אין אפשרות אחרת, אפשר בדיעבד. מספר צפיות:17505 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: יאמר שוב קדיש תתקבל. מספר צפיות:17221 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אין קפידא בדבר, ובדרך כלל אומרים אותו מעומד כי עדין עומדים אחרי שהש״ץ מסיים את חזרת התפילה, אך אם ישב אין אומרים לו לעמוד. מספר צפיות:17673 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אינו נכון. מספר צפיות:17945 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אם בדרך כלל אינו אומרו, מועיל. מספר צפיות:17836 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: לא. מספר צפיות:17825 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: מותר. מספר צפיות:17655 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: נראה שמותר, ומכל מקום יעשה זאת בשינוי, כגון ביד שמאל. מספר צפיות:17969 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: מותר לכתחילה, רק יעמיד שומר לערבית. מספר צפיות:16997 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: בדיעבד יקבלו תוספת שבת לפני מנחה, והיינו שמקבלה רק לגבי המלאכות, ומכל מקום יש להשתדל שלא להגיע לידי כן. מספר צפיות:18147 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: יש בזה מחלוקת, ומי שמתיר בכל אופן יש לו על מה לסמוך, ומכל מקום עדיף להחמיר. מספר צפיות:17250 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: מעיקר הדין מותר ויש מתמירים. מספר צפיות:17083 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: עדיף פח, כי בו ניכר שיש הפסק מעל גבי האש, [ואף כי בפלאטה אין כלל אש, מ״מ זוהי צורת הכלי, והרי יש משתמשים בו לחימום גם בימות החול, ואם כן אין כל כך היכר]. מספר צפיות:17209 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: מותר, כי זו מלאכת עראי. [ואפילו קשירה תימנית הנחשבת מעשה אומן]. מספר צפיות:18081 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: צריך לשנות מה שאפשר. מספר צפיות:19044 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אין יוצאים, ועל כן יש לקדש בנפרד או על הפת, אך באופן שלא יורגש בכדי למנוע מחלוקת וטינה. מספר צפיות:17273 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: לא ראוי ליטול צפרניים על פי הקבלה וכן יש אומרים שלא להסתפר, אך אין בכל זה איסור מעיקר הדין. מספר צפיות:18277 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: כן, לכתחילה. מספר צפיות:17211 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: יפסיק באמצע ויאמר עם הציבור. [וטוב שישלים אחר כך]. מספר צפיות:17491 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: קדיש אחד רק לאחר הלימוד. מספר צפיות:17051 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אפשר גם לפני כן. מספר צפיות:17707 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: יברך קודם הקדיש סמוך לברכות, כי יש עניין להסמיך הברכה לברכת התורה. מספר צפיות:18000 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: בנסיעות רגילות באוטובוס אין מברכים ואפילו מעיר לעיר, כגון ירושלים ובני ברק, ובמקומות מסוכנים יש לברך. מספר צפיות:17669 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: צריך. מספר צפיות:17511 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אם יש לו ריח טוב אפשר לברך הנותן ריח טוב בפירות. מספר צפיות:17487 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: לא. מספר צפיות:17765 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: הנהנה מהריח ומברך בורא מיני בשמים יש לו על מה לסמוך, אך לכתחילה אין לברך ברכה זו, אלא יברך הנותן ריח טוב בפירות. מספר צפיות:17987 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: לא. מספר צפיות:17496 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: לא. מספר צפיות:17347 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אין לברך, כי כל דבר שעשוי למאכל אין מברכים על ריחו בורא מיני בשמים. מספר צפיות:17207 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: כי משתמשים בו למאכל. [אבל בזמנינו כאן ברוב המקומות נשתנה העניין, ואין אוכלים אותו, וממילא צריכים הם לברך עשבי, אלא א״כ במקומות שאוכלים אותו, כגון בראש העין לפי הנשמע]. מספר צפיות:17640 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: דינו כדין אורח. מספר צפיות:17185 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: ישבור אחד ויברך על השקד בנפרד בורא פרי העץ, ועל הסוכריה בנפרד שהכל. מספר צפיות:16710 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: שהכל, משום שהאגוזים טפלים לשוקולד. ואם אוכל את האגוז בפני עצמו מברך עליו העץ. מספר צפיות:17073 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: החללים שרואים בעין אינם מצטרפים לשיעור כזית. מספר צפיות:17167 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: כן. מספר צפיות:16358 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אפשר. מספר צפיות:17011 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אם לא נהנה, לא יברך. מספר צפיות:17379 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: כאשר שם שמן יותר מכדי שלא תידבק העיסה לכלי, אלא בכדי להוסיף טעם וכדו׳. מספר צפיות:17287 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: ברכתה מזונות אף אם קובע עליה סעודה. מספר צפיות:16610 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: סגי בשמן שבתוכו, ואף המרגרינה שבתוכו נחשבת כשמן. מספר צפיות:17274 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: יעשה תנאי לפני כן שאינו רוצה להצטרף לזימון, וכשלא עשה תנאי יזמן בשלושה, כי בזימון בעשרה יורגש הדבר ובעל הבית יתכן שיפגע או שלא יסכים. מספר צפיות:16619 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: נחשבים כמשקה, משום שיש להם חשיבות. מספר צפיות:17842 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: צריכים שיתחילו ביחד או יגמרו ביחד, ואם לאו לא יזמנו בעשרה. מספר צפיות:17203 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: לא, ויכול לומר ברכת האורח בקצרה. מספר צפיות:16267 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: משום שעונים אחרי הרחמן, וזו עניה גם על הברכה, הואיל וסמוכים זה לזה ומשמעות דברי הרמב״ם שהכל ברכה אחת עד הסוף. מספר צפיות:17246 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: את שלו יסיר ויכסה, ואם זקוק השני ללחם ולסכין לא יכסה לו. מספר צפיות:17662 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: לא, אלא יברך מיד. מספר צפיות:17019 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: יברך ביחיד, ובדיעבד ישתה ויאכל פרפראות ועל ידי זה נחשב שנמשכת סעודתו. מספר צפיות:16937 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: רק על הכוס. מספר צפיות:17708 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: נראה שיש לברך עליה. מספר צפיות:16501 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: יש לאסור כשהאוכל ראוי לבני אדם, ורק כשאינו ראוי מותר. מספר צפיות:17285 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: בלחם ראוי לאכילה לא ראוי לעשות כן, אך בלחם שבלאו הכי רוצה להשליכו מותר. מספר צפיות:16634 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: צריך משום שינוי מקום, ואמנם כל זמן שנמצא בחצר אין צריך לברך אף שהולך שם ממקום למקום. מספר צפיות:17192 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: בימין דעלמא, ולא בימינו שהיא שמאל דעלמא. מספר צפיות:16574 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: בספר קצות השלחן הסתפק האם חיוב הקדיש הוא דוקא כשלומדים כל העשרה ביחד, או אף אם לומדים בחברותות או ביחידות. על כן להלכה אין להקפיד והכל לפי הענין, דהיינו שאם לומדים בחברותות וכאשר יאמרו קדיש יפסיקו את לימודם, כלומר שבלעדי הקדיש היה לומד אחד מהם עוד זמן קמעא, ראוי שלא יאמרו קדיש. אולם לאחר שיעור, דרשה, שיחת מוסר, וכדו' מחויבים לומר קדיש. מספר צפיות:16983 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: לאכילה מותר, למים אחרונים ואחרי בית הכסא לכתחילה לא יטול, שבהם יש להחמיר כמו בבוקר שאז אסור. מספר צפיות:18072 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: יטול שוב אך בלא ברכה, כי צריך נטילה לקדושה. מספר צפיות:17786 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: נקראת חציצה רק למי שמקפיד. מספר צפיות:17505 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: מן הדין מספיק ליטול פעם אחת יותר מרביעית, וכן הוא המנהג בקהילותינו, ונכון ליטול שתי פעמים כל יד. מספר צפיות:17555 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: לפי מנהגנו מותר. מספר צפיות:16723 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: מותר. מספר צפיות:17537 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: יש בזה מחלוקת, ואם מפריע לאחרים ודאי שאסור. מספר צפיות:17967 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: לצרכי פרנסה מותר, אך לצורך מסחר ועסקים אסור. מספר צפיות:17020 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: לא יאמר קדיש דרבנן כי מקומו דוקא אחרי פיטום הקטורת, ואם בכל זאת אמרו יענה אמן, וכשאמרו ברכו לא יענה כי הוא תקנה ושלא במקומו אין תקנה, ומכל מקום מי שאומר יש לו על מה לסמוך. ועל כל פנים, עלינו לשבח אינו צריך לומר עמם אלא יעסוק בתפילתו. מספר צפיות:17324 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: יאמר קדיש היכן שנמצא. מספר צפיות:18076 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: יסיים את הסדר כרגיל. מספר צפיות:18666 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: יאמר קדושת. מספר צפיות:17343 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: עדיף לגלול את אותו הספר. מספר צפיות:16863 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: לא צריך, כי כבר יש עליו את כסויו. מספר צפיות:17340 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: המנהג הוא להעמיד ואחר כך להשכיב, אך אם יש סיבה שלא לעשות כן אין צריך להעיר על כך. מספר צפיות:16742 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אינו צריך לחכות. מספר צפיות:17431 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: ירים את ראשו ויענה אמן יהא שמיה רבא, ואחרי כן מיד יפול בחזרה. מספר צפיות:17034 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: ימשיך ויאמר השם אלהי ישראל שיש בו משמעות, או שיאמר ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד. מספר צפיות:16504 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: יטה עצמו לצד שמאל, וכמו הסיבה בליל הסדר ויכסה הפנים בטלית. [ועיין התמונה בס׳ אור ההלכה]. מספר צפיות:17198 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: מן הדין נקיטינן שאין איסור לא תתגודדו במקום מנהג, אבל מ"מ ראוי להימנע כי אינו דרך ארץ, כעין דקיימא לן, לא יעמוד בין היושבים ולא ישב בין העומדים, כיון שהנפילה מורגשת אבל יטה קצת על צד שמאלו, באופן שאינו ניכר. מספר צפיות:17319 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אם עדיין לא סיים שים שלום יחזור, ואם כבר אמר ברוך אתה ה', לא יחזור. מספר צפיות:17251 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: לא, משום טורח ציבור. מספר צפיות:17067 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: ישלים, וטוב לעשות תנאי. מספר צפיות:17280 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אפשר אם יש סיבה, כגון יארצייט וכיוצא בזה. מספר צפיות:16796 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: עד אמירת שם ה' ואז יזקוף. מספר צפיות:17556 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: רק את ראשו מעט. מספר צפיות:17374 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: יש להחזירו. מספר צפיות:16950 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: מותר. מספר צפיות:17042 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: כי אחרי יהיו לרצון השני כבר הסתיימה תפילתו, רק שעדיין לא פסע, משא״כ אחר שפסע הדין הוא שיש להשלים לשש פסיעות, ואלו השלש כשחוזר למקומו, ואם כן אם יעבור אדם לפניו יהיה זה הפסק. מספר צפיות:16861 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: לפי הגר״א אין להפסיק כלל, לפיכך לא יפסיק, אלא יאמר ברוך אתה ה' ויענו ברוך הוא וברוך שמו בקול נמוך ובמהירות, וימשיך מיד מגן אברהם. מספר צפיות:17828 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: באופן זה יכולים להתחיל בשמונה שסיימו, ובשעת הדחק אפילו בשִשה. מספר צפיות:17359 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: ימשיך, כי זה מותר מעיקר הדין רק שאין צריך מפני שעוסק במצוה פטור מן המצוה. מספר צפיות:17381 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: כן. מספר צפיות:16469 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: ימשיך בתפילתו ולא יפסיק לשמוע ברכת כהנים, אך אם הוא נמצא לפני שים שלום יפסיק וישמע. [ונראה גם כן שיענה אמן, לפמש״כ גאון עוזינו מהרי״ץ בעץ חיים סדר מוסף ראש השנה, דף ע״ב עמוד א' בשם ד אברהם בנו של הרמב׳׳ם]. מספר צפיות:16296 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: יש לאסור, ובפרט על פי הקבלה הדבר חמור. מספר צפיות:17905 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: עד שיגיע הש״ץ לקדושה [ובערבית עד הקדיש], ואם דחוק המקום יחזור כשמתחיל החזרה, ומעיקר הדין סגי כדי הילוך ארבע אמות. מספר צפיות:17065 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: יש מתירים. מספר צפיות:17079 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אם נמצא בצד ולא ניכר שינוי יטה לכיוון הנכון, אך לא ישנה מהציבור להתפלל לכיוון ההפוך לגמרי. מספר צפיות:16754 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אם ישב שם לפני שהתחיל להתפלל, ילך למקום אחר. וכשלא יכול או שהגיע וישב באמצע תפלתו, אם אחוריו כנגד פניו אין לחשוש, ואם פניו או צדדיו של היושב כנגדו ישתחווה מעט לצד. מספר צפיות:16960 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: יתרחק לפחות ארבע אמות. מספר צפיות:16664 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אסור, ויכול רק לרמוז לאדם אחר שירים. מספר צפיות:17043 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: לא חייב, ואם מפריע לכוונתו מותר, וירימנו בסוף הברכה. מספר צפיות:16563 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: לא, אך אם אינו יכול לחכות [כגדר שהוא על פי הדין] מותר. מספר צפיות:16647 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אם עומדים כך בפני גדולים באותו מקום מותר, ואם לאו אסור. מספר צפיות:17221 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: לכתחילה רק אם מתחיל איתם ממש, או כמה שניות בסמוך. ובשעת הצורך, כל משך ברכה ראשונה, או שלש ברכות ראשונות, ולכל הפחות רוב תפילת העמידה. מספר צפיות:17592 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: יאמרו בלחש אף אם לא יכוון בו. מספר צפיות:17053 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אין הבדל, כי יש רק כ״ב אותיות, וגם חז״ל ובשאר ספרי הקדמונים החליפו ביניהן. מספר צפיות:17216 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: קריאתה דומה להגיית האות סמ״ך, רק שמעט יותר חזק ועמוק, ואם קראה כסמ״ך ממש וכיוצא בזה יצא ידי חובה. מספר צפיות:17185 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: יכול להתפלל שם, אך יקרא קרית שמע לפני כן. מספר צפיות:18105 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: מלרע, כי הזקף על התי״ו, אלא שיש להרים האל״ף מפני הטעם שופר הולך שתחתיה. מספר צפיות:17663 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: לא, גם לפי המתירים באמצע הזמירות. מספר צפיות:17825 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: המנהג שגוערים על כל דבר, גם על געיא, אך מחזירים רק אם משנה משמעות. מספר צפיות:17215 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אם רוב הציבור אינם נשואים, מעלים גם אותם. מספר צפיות:17089 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: מעיקר הדין מותר לשבת מיד, וראוי להחמיר עד אחרי אמן יהא שמיה רבא. מספר צפיות:18191 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: לא, ויש לצאת מבית כנסת בו מתפללים כך, ואם לא יכול יענה על קדושה בניגון של פסוק, ואמן ויהא שמיה רבא לא יענה. מספר צפיות:17559 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: לא ראוי, [והארכתי על זה בס״ד בתשובה שעדיין לא נדפסה]. מספר צפיות:16669 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אם ממש עובר הזמן האחרון יפסיק לקרית שמע. מספר צפיות:17008 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אם יש סיבה מותר להתפלל שם, עד שעה לפני הזמן הרשום בלוחות. ומנהג תימן שהנץ הוא מחצית השעה לפני הזמן הכתוב בלוחות. מספר צפיות:17904 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: מן הדין העיקר שיהא ראשו מכוסה, ובודאי שאם אין לו אפשרות לחבוש כובע וללבוש חליפה יתעטף בטלית. ואף עדיף להתעטף בטלית, משום שכך הוא מכוסה גם בצדדיו, ודבר זה מועיל ליראת שמים ולכוונה בתפילה, בלא להסתכל אנה ואנה. מספר צפיות:18062 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: מדינא פטור מתפילה בציבור, וראוי לשכור אחר שישמור עליו בזמן התפילה, אך אין זה חיוב. מספר צפיות:17619 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: זה נכון, אבל רק לבחורי ישיבות שאצלם שייך את העניין של דרך ארץ, שלא להותיר את המיטה לא מסודרת. אבל בבית, מכיון שאין מקפידים על כך מיד בשעת הקימה, שכן מי יכנס לחדר ויראה זאת, לפיכך לא חשיב ענייני דרך ארץ ואסור לפני התפילה. מספר צפיות:18087 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אכן ראוי להימנע מכך, ושורש הענין הוא מדברי התוספות הטור והרמ"א, שבני מלכים היו קמים עם ניגונים ושירים, ועל כן אסרו חז״ל לעשות זאת לפני התפילה. מספר צפיות:17474 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אסור, גם אם הכסף מיועד לצדקה. ואם עשו תנאי לפני שתפרו הכיס, מותר. אך מה שמוכרים כיום, הוא כבר מיועד לתפילין. מספר צפיות:18605 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אינו צריך להסירה, ויכרוך על הכסוי. מספר צפיות:17621 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אם ישן שינת עראי, אין צריך להעירו. ואם היא שינת קבע, אם אפשר, יחלוץ לו את תפיליו. ואם לאו, יעירו. מספר צפיות:18388 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אין זה נחשב ספיקא דאורייתא אלא רק מידת חסידות, ועל כן אם רוצה להחמיר יכול להניחם, ושוב פשוט שלא יעשה כן בפרהסיא. מספר צפיות:17360 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: כדאי רק באופן שאין חשש יוהרא, וכגון בבית הכנסת שנוהגים בה רבים להניח תפילין דר״ת, אך אם אין הדבר מצוי עדיף שיניח בביתו. מספר צפיות:17085 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: רק יחידי סגולה הניחום. מספר צפיות:17753 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: הדבר תלוי במחלוקת, ולפיכך עדיף שלא לענות בפה, אלא יענה בלבו. מספר צפיות:16757 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: מסתבר שמגיל שלש, אלא אם כן לא נגמל ויכול לבוא לידי בזיון. מספר צפיות:16975 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: לא, כי עיקרה מיוחד ללילה. מספר צפיות:16607 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: יחליפנה, ואם אינו יכול, יעשה ציצית באחד מן הנקבים [ואין חילוק באיזה מהם], ואת החור השני יכסה בבד שיתפור מעליו וכדו׳. מספר צפיות:17318 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: יש בזה מחלוקת, ועל כן יש להקל רק למי שקשה לו. מספר צפיות:16014 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: לא. מספר צפיות:18128 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: כל זמן שהטלית נשארה על גופו אין צריך לברך שוב, ואם הסירה לגמרי מגופו צריך לברך. ועדיף שלא לברך ממש אלא בהרהור. מספר צפיות:16513 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: נשארה כשרה, ומכל מקום ראוי לחזקם. מספר צפיות:17531 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: עטרה בטליתות לא היה נהוג אצלנו בעבר, ויש שאינם מסכימים לכך, אבל כשמה כן היא, עטרת תפארת, וזהו כבוד לציצית. כמו כן, גם בבחינת קרש שזכה בצפון ינתן לעולם בצפון, הכא נמי חפצו שמקום העטרה יהא לו חשיבות שהרי הוא בצד הראש. ולמעשה, משום שאין בזה פקפוק הלכתי אין צריך להסיר את העטרה. מספר צפיות:17000 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אם קם לפני חצות מברך רק ברכות התורה, ושאר ברכות השחר אינו מברך אלא אם כן קם מחצות ואילך. מספר צפיות:16765 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: מכבוד הברכה שתהיינה ידיו יבשות, אך מדינא אינו לעיכובא. מספר צפיות:16321 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אינו צריך. מספר צפיות:16833 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: נהגו לאסור על פי האר״י ז״ל, ולהפסיק ביניהן באות ו', דהיינו ירד וה״א ווא״ו וה״א. מספר צפיות:17108 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: מותר. מספר צפיות:16116 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: כדאי, אך אינו חייב. מספר צפיות:16318 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אם עבורו זהו ריח רע צריך להתרחקא, [ועיין מ״ש בס״ד בשו״ת עולת יצחק ח״ב סי' ט״ל]. מספר צפיות:16489 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אם הוא מולו [דהיינו שפניו כלפי הדלת] אסור, ואם לאו וגם אין ריח נודף מותר. מספר צפיות:16008 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אם הוא מאכל שאפשר לרחצו ירחצנו שלוש פעמים, ואם אי אפשר לרחצו יש מחמירים שלא לאכלו. מספר צפיות:16720 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: לכתחילה חצי שעה, ובדיעבד יש אומרים עד שבעים ושתים דקות. מספר צפיות:17342 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: כן, והיינו שכל זמן שאינו נכנס ויוצא במים צריך ללבשם. מספר צפיות:16899 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: דינו כבית המרחץ שאין צריכים, אולם הכל לפי הענין, דהיינו כל זמן שנכנס ויוצא במים אין צריך, אך אם נמצא על החוף ואינו נכנס למים צריך ללבשם. מספר צפיות:16552 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: ראוי לאדם לכסות עצמו כמה שאפשר, ממדת חסידות וקדושה. מספר צפיות:16263 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אין הכי נמי, כבר כתבו הפוסקים שמחמת שנשתנו הבגדים בימינו, דין זה לא נאמר. מספר צפיות:17535 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אין צריך מחמת שזה מקום שנועד גם לכך, (אבל בבית המרחץ שנמצאים אנשים, צריך לכסות את ערוותו, וכבר הארכתי בס״ד במאמר צניעות במקואות, הנספח להלכות קדושת בני ישראל). מספר צפיות:16062 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אין זו חובה, ולא נחשב כמקיז דם. מספר צפיות:16082 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: לא. מספר צפיות:16605 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: צריך, משום שהוא מקום שמצטבר בו זיעה, ודינו כמנעלים. מספר צפיות:15704 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: אין זו חובה, ולא נחשב כמקיז דם. מספר צפיות:16307 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: לא. מספר צפיות:16176 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: צריך, משום שהוא מקום שמצטבר בו זיעה, ודינו כמנעלים. מספר צפיות:16417 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: חצי שעה. מספר צפיות:17467 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: צריך, אם מתלכלכות ידיוד [כגון בחלק העליון שמצוי כי דורכים עליו]. מספר צפיות:17287 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: כן, ואפילו הכניס רק את ידו אל חלל בית הכסא צריך ליטול אותה יד. מספר צפיות:17530 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|
| | | | | תשובה: ראוי, וכן הוא מנהגינו. מספר צפיות:16571 י"ט תשרי ה'תשע''ה | | |
|