| | | | | נושאי השיעור: ביאור בפסוק דרשו י"י בהימצאו קראוהו בהיותו קרוב. השלמה בעניין האם ישנה עבודה זרה בימינו, ושגם לדידן ישנן ע"ר טרומיטין בתקיעות השופר הבאים לבטל את היצר של עבודה זרה. בעניין תרופות ורפואות עם כוחות אנרגיה, כגון רפואה סינית והוליסטית וכדומה. בעניין המכשירים המכשילים שבימינו. פירוש המלים הסר ממנו ומבתינו ובתי עמך כל בית ישראל דבר וחרב וכו' ואויב וצר מעמך. ביאור הנוסח בי"ג מדות אל הורתנו לומר לפניך שלש עשרה בעבור שלש עשרה זכור לנו היום ברית שלש עשרה וכו', ומדוע מזכירים את המלים "של רחמים" רק בסוף. מה הפירוש "עת סליחתנו". דברי מרן שליט"א בשבח הקובץ "דברי חפץ" חלק שביעי שיצא לאור לאחרונה בעזהי"ת. מספר צפיות:5892 ז' תשרי ה'תשע''ז | | |
| | | | | | נושאי השיעור: הפטרת האזינו לדידן בשנה שנקראת פרשת האזינו בין יום הכיפורים לחג הסוכות, ועניין התשובה בימים שלאחר יום הכיפורים. ההבדל שבין תשובה מאהבה לבין תשובה מיראה, ורמז נפלא בפסוק ישובו יושבי בצלו וגו'. בעניין שרטוטי כף היד המשתנים בעשרת הימים שבין ראש השנה ליום הכיפורים. חשיבות הפיוס והשלום בין אדם לחבירו בערב יום הכיפורים, וביאור המעשה בגמרא עם רב שהלך לפייס את אותו הטבח. בדין נחלקה התיומת שבלולב, מהו הטעם ולא ריח שישנו בלולב, והתייחסות לחומרת בריסק לפתוח את הלולב בעת בדיקתו. מספר צפיות:5702 כ"ט תשרי ה'תשע''ז | | |
| | | | | | מספר צפיות:6159 כ"ט תשרי ה'תשע''ז | | |
| | | | | | נושאי השיעור: דברי חיזוק לימים שלאחר חג הסוכות ולקראת חודש מרחשון. מדוע נקרא חודש מרחשון בשם זה, חיזוק לגירסתנו, ואסמכתא לגירסת האחרים. תוספת דברים בעניין ביטוי שם השם מלעיל כגון בברכת כהנים, ולפי זה הבנה בדברי הפייטן בהושענות "הצנועים אשר שמך מזמרים". הבנת המעשה שהיה עם מארי סעיד נחום זצ"ל כאשר נפל ספר התורה בשמחת תורה, והאם הדבר נכון מהבחינה ההלכתית. תשובה לשואל בעניין ס"ת שנמצא בו פיסול בשמחת תורה בקריאת בראשית, האם צריך לגלול את הס"ת שקראו בו פרשת וזאת הברכה עד לפרשת בראשית למרות טורח הציבור, או שאפשר להמשיך לקרוא בס"ת השני הפסול כיון שקריאת בראשית בשמחת תורה זהו רק מצד מנהג. מספר צפיות:6131 כ"ט תשרי ה'תשע''ז | | |
| | | | | | נושאי השיעור: בעניין שימוש בעצי הסוכה לאחר החג, והאיסור לבזותם או להשתמש בהם לדבר מגונה. האם מותר להניח את הלולב על הקרקע בחג הסוכות. בעניין ציציות ורצועות תפילין הנוגעות או נגררות ע"ג הקרקע. בעניין הארכה בניגון התיבות לצורך השיענון בחג הסוכות, למרות הפיכתם למלעיל במקום מלרע. ביאור גירסת מהרי"ץ זיע"א באשמורות "זכותיה דיוסף צדיקא", ובהמשך "יוסף חסידא", וכלל בעניין שינויי הנוסחאות. התייחסות מרן שליט"א למובא בשם ספר לוית חן בעניין הגירסא באשמורות "אלהינו שבשמים שמע קולנו וקבל תפילתנו ברצון". השלמה בעניין הפסוק כל כלי יוצר עליך לא יצלח וגו' הנאמר ג' פעמים במוצאי יום הכיפורים, ופירוש רבינו הרמב"ם על פסוק זה. מספר צפיות:5875 ו' מרחשון ה'תשע''ז | | |
| | | | | | נושאי השיעור: האם בקשת המחילה מחבירו בערב יום הכיפורים זאת חובה, או שזה רק בתורת הנהגה טובה. מקורות לכך שימי הדין נגמרים בחנוכה, ומדוע ראש השנה של־נָצרים יוצא תמיד לאחר חנוכה. הבנת הוידוי שבפיוט "לך אלי תשוקתי" הנאמר בערב יוהכ"פ, מדוע הפייטן לא כתב זאת על סדר אל"ף בי"ת, והאם יש לאמרו בעמידה. האם ישנה כפירה ח"ו בפיסקת "מי יגיע לרוממותך" שבפיוט כתר מלכות הנאמר ביוהכ"פ. מדוע בהושענא רבה אנו נוהגים להקיף גם עם הערבה, כנגד דעת האר"י ז"ל, והאם כדאי להחמיר בכך למרות מנהג אבותינו נע"ג. מספר צפיות:5954 י"ב מרחשון ה'תשע''ז | | |
| | | | | | נושאי השיעור: בעניין הדבקת קצוות הציציות בדבק בכדי שהשידרה לא תתפרק, והאם מותר לעשות קשרים בסופם. בעניין עשיית צורת אריות ע"ג הפרוכת. האם כדאי לשנות ממנהג אבותינו לבצוע בליל שבת מן החלה התחתונה, ולבצוע מן העליונה כדעת האר"י ז"ל. התחלת ביאור דין ערלה בפלפל חריף, חצילים, פפאיה ופסיפלורה. התחלת עניין דין עלי ההדסים או הערבות הנושרים בבית הכנסת, האם מותר לדרוך עליהם, ובגדר פוק חזי מאי עמא דבר. מספר צפיות:6366 י"ט מרחשון ה'תשע''ז | | |
| | | | | | נושאי השיעור: המשך ביאור דין ערלה בפלפל חריף, חצילים, פפאיה ופסיפלורה, ובגדר פוק חזי מאי עמא דבר. פירוש המלה "דָּבַר", והבנת המלה "דוברוהי" במגילת בני חשמונאי, ותמיהא על שינויי הלשון שם. דברים לזכרו של מה"ר יחיא אלשיך זצוק"ל במלאות כ' שנים לפטירתו, עניין היעלמות ילדי תימן, וזעקה בדבר לחשיפת היעלמות אלפי ספרי קודש בעת העלייה מארץ תימן לא"י. מספר צפיות:5932 כ"ו מרחשון ה'תשע''ז | | |
| | | | | | נושאי השיעור: המשך דברים לזכרו של מה"ר יחיא אלשיך זצוק"ל במלאות כ' שנים לפטירתו. המשך ביאור דין ערלה בפלפל חריף, פפאיה ופסיפלורה. שאלה בעניין ציבור שקבעו ללמוד ולסיים ביחד את הש"ס ביום שמחת תורה, האם נחשב שכל אחד מהם סיים את כל הש"ס כולו, האם ניתן לחלק מסכת אחת לשני לומדים או יותר, והאם הדבר דומה לדין "זה אינו יכול וזה אינו יכול" האמור לגבי מלאכה בשבת. מספר צפיות:6101 ד' כסליו ה'תשע''ז | | |
| | | | | | נושאי השיעור: ביאור חלום יעקב אבינו. האם המלה "פתח" בתחילת מאמר, מורה על התחלת דברים, או על ביאור דבר סתום ונעלם. הבנת חלוקת המברכים במנחת שבת ובשני וחמישי, בפרשת ויצא. אדון העולמים בעל הרחמים ר"ת אהב"ה, וחשיבות ההתקשרות והחיבור שבין האדם לחבירו. המשך בעניין סיום הש"ס בחבורה, האם הדבר דומה לדין "זה אינו יכול וזה אינו יכול" האמור לגבי מלאכה בשבת, ויישוב 15 חקירות בעניין זה. מספר צפיות:6152 י"א כסליו ה'תשע''ז | | |
| | | | | | נושאי השיעור: בעניין הדלקת וברכת נר חנוכה לבחורי ישיבות. האם לראש הישיבה יש דין של מרא דאתרא. בדין אב החושב שבנו מדליק נ"ח בישיבה ואינו מכווין עליו להוציאו יד"ח. תגובת מרן שליט"א לדברי הגר"מ מאזוז שליט"א כפי שפורסמו בעלון "בית נאמן" לגבי כתיבת האות בי"ת ללא עקב בצד אלא רק בזוית מרובעת. התייחסות לנכתב שם בעלון לגבי פיוט לך אלי תשוקתי והמלה "ופגמתי". אין להשתמש במלה חנוכיה, אלא בשם מנורת חנוכה. מספר צפיות:5203 י"ח כסליו ה'תשע''ז | | |
| | | | | | נושאי השיעור: הגזירות שגזרו היונים על עם ישראל. בשמונת ימי החנוכה, רמוזים שלושת הגזירות העיקריות שהן שבתא וירחא ומהולתא. השלמה בעניין המלה "הַדֹּבְרוֹהִי" והמלה "רברבנוהי" במגילת בני חשמונאי, והבנת שינויי הלשון שם. שורש מנהג האשכנזים לעשות בבית הכנסת צורת אריות עם לשון אש היוצאת מפיהם. הוספת דברים בעניין שאין להשתמש במלה חנוכיה, אלא בשם מנורת חנוכה. מה ההבדל בין חנוכיה לבין סביבון, ומהו המקור למשחק סביבון. מה המקור לתחפושות בפורים, והאם הדבר מותר. בעניין בישולי גויים בסופגניות. מהו המקור לביטוי חג האורים כלפי ימי החנוכה. דברי מרן שליט"א בשבח הקובץ "מועדי השם" על הלכות חנוכה. לאחר השיעור: קריאת מגילת בני חשמונאי ליום א' דחנוכה ע"י הציבור, ומסיבת חנוכה. מספר צפיות:5088 כ"ה כסליו ה'תשע''ז | | |
| | | | | | נושאי השיעור: מה הפריע ליוָנים בשמירת השבת, והשלמה בעניין "הנח לנו אבינו ואל תהי צרה ויגון ביום מנוחתנו". הבנת העניין ש-36 הנרות שמדליקים בחנוכה (ללא השמָש) מכוונות כנגד 36 המסכתות שיש עליהם גמרא. השלמה בעניין סיום הש"ס בחבורה. מעשה בהגר"א וסרמן הי"ד שנפגש עם חייט עשיר. תשובה לשואל בעניין הפרשת חלה כדעת האר"י, דהיינו אחד ממ"ח בעיסה. מאיזה שיעור עיסה צריך להפריש חלה. בעניין הפרשת חלה על לחוח. מספר צפיות:5269 כ"ה כסליו ה'תשע''ז | | |
| | | | | | נושאי השיעור: ההבדל שבין לשון הקודש לבין השפה העברית, מקור השם "מכבי", והשלמה בעניין החשמונאים שהיו צדיקים אבל לא גדולי תורה. השלמה בדבר ממציא השפה העברית ששמו בן יהודה, הגזירה שכמעט נגזרה על עם ישראל בגלל מאמר שפירסם, והאם אפשר לומר עליו ימח שמו וזכרו או שם רשעים ירקב. בדבר סכנת גיוס בני הישיבות ואברכים הכוללים לצבא. הבנת דברי האבודרהם שאם היה חל צום עשירי בשבת ביום שבת הוא היה דוחה את השבת, מהות צום עשירי בטבת, והשלמה בעניין ואל תהי צרה ויגון ביום מנוחתנו. מספר צפיות:5131 י' טבת ה'תשע''ז | | |
| | | | | | נושאי השיעור: האם כדאי לעשות ריוח בין סוף פרשת ויגש לתחילת פרשת ויחי, והבנת דברי רש"י בשאלה למה פרשה זו סתומה וכו'. כמה שאלות שנשאל מרן שליט"א לאחרונה, והשארתם ללא תשובה לעיון השומעים. דברים בשבח הספר גן נעול שיצ"ל במהדורא חדשה. מספר צפיות:4820 י"ז טבת ה'תשע''ז | | |
| | | | | | נושאי השיעור: בעניין טעיות שהודפסו בתיקוני סופרים בדורות האחרונים, ומה הדין לגבי מי שלא קידש את השם בפסוק "אין כאל ישורון". חובת הזהירות לקנות סת"ם רק מסופרים מוסמכים ויראי שמים. בגדר דין דבר שבקדושה שלא יהא בפחות מעשרה, ומה הם הדברים הנכללים בכך. דברים בשבח הספר שו"ת אורן של חכמים חלק שני להרה"ג אורן צדוק שליט"א שיצא לאור לאחרונה. מספר צפיות:4968 כ"ד טבת ה'תשע''ז | | |
| | | | | | נושאי השיעור: המשך ביאור דין דבר שבקדושה, מה הדין כאשר האדם אינו יכול להספיק לענות על שני דברים, כגון יהא שמיה רבא וקדושה. מדוע אמן יהא שמיה רבא וכו' יותר חשוב מן הקדושה. האם דין דבר שבקדושה הוא מדאורייתא או מדרבנן, והאם הדין של עשרה הוא מדאורייתא או מדרבנן. מסקנת העניין להלכה ולמעשה. מספר צפיות:5458 ד' שבט ה'תשע''ז | | |
| | | | | | נושאי השיעור: ט"ו בשבט – ראש השנה לאילן, ראוי להתפלל ביום זה על מציאת אתרוג נאה לחג הסוכות, אתרוגים בהכשר בד"צ פעולת צדיק, והאם מותר להתפלל על כך בט"ו בשבט שחל בשבת. מספר הערות על הספר "מסורת האתרוג" שיצ"ל לאחרונה, לגבי דבריו בעניין האתרוג התימני. השלמה בעניין שם השם שבפסוק "אין כאל ישורון", מה יעשה סופר שלא קידש את השם הזה, והאם ניתן לצרף דעת יחיד לספק ספיקא. הוספת דברים בעניין דין דבר שבקדושה שלא יהא בפחות מעשרה, ובשאלה מדוע אמן יהא שמיה רבא וכו' יותר חשוב מן הקדושה. בירור עניין תפילת היחיד המצוי בנוסח ק"ק תימן יע"א. מספר צפיות:5183 ט' שבט ה'תשע''ז | | |
| | | | | | נושאי השיעור: השלמה וסיכום הדברים בכך שאין דין ערלה בפלפל חריף. בירור דברי בעל שו"ת רב פעלים בעניין האיסור לפתוח או לסיים בדבר רע. בדין פתח על דעת לברך ברכה מסויימת ונזכר וסיים אחרת, וביאור דעת הרמב"ם שהכל הולך לפי כוונתו באמירת שם השם. מספר צפיות:5233 ט"ז שבט ה'תשע''ז | | |
| | | | | | נושאי השיעור: המשך בדין פתח על דעת לברך ברכה מסויימת ונזכר וסיים אחרת, וביאור דעת הרמב"ם שהכל הולך לפי כוונתו בתחילת הברכה. השלמה בעניין שם השם שבפסוק "אין כאל ישורון", מה יעשה סופר שלא קידש את השם הזה. ביאור גירסתנו בנוסח ברוך שאמר "בשבחו ובזמירו" ולא "בשבחות ובזמירות", ביאור המאמר יהא חלקי מגומרי הלל בכל יום וכו'. מדוע בקדיש עונים אמן לאחר המלים "יתגדל ויתקדש שמיה רבא" ולא לאחר המלים "די ברא כרעותיה". הוספת דברים בעניין דין דבר שבקדושה שלא יהא בפחות מעשרה, בירור עניין תפילת היחיד המצוי בנוסח ק"ק תימן יע"א, והאם ברוך כבוד י"י ממקומו בכלל הדברים שבקדושה. מספר צפיות:4920 כ"ג שבט ה'תשע''ז | | |
| | | | | | נושאי השיעור: עיונים במאמר חז"ל משנכנס אדר מרבין בשמחה, ולמאי נפקא מינה. בדבר השינויים והדקדוקים בכתיבת מגילת אסתר עפ"י נוסח ק"ק תימן, ותוספת דברים בעניין כתיבת המלה ארדי חסר יו"ד. ארבע הפרשיות שסימנן שזפ"ה. בעניין קריאת פרשת זכור, והאם קריאתה מדאורייתא. ביאור נפלא במשל המובא במדרש הגדול לגבי משה רבינו ופרעה הרשע, מה הדין אם שחטו תרנגולת ולא מצאו בה את הלב, והאם לפרעה היה לב. הוספת דברים בעניין דין דבר שבקדושה שלא יהא בפחות מעשרה, והאם ברוך כבוד י"י ממקומו בכלל הדברים שבקדושה. מספר צפיות:4842 א' אדר ה'תשע''ז | | |
| | | | | | נושאי השיעור: דיני ערב פורים שחל בשבת, וסעודה שלישית. זמן סעודת פורים ביום, והדלקת נרות בסעודה. בירור מאמר חז"ל משנכנס אדר מרבין בשמחה, ומדוע לא מתחילים לשמוח שלושים יום קודם פורים. בעניין כתיבת המשפט "משנכנס אדר מרבין בשמחה" והנחתו ע"ג כותל הבית במקום שהניחו זכר לחרבן. האם מותר לאדם למלא פיו שחוק בפורים, וביאור המושג למלא פיו שׂחוק. הוספת דברים בעניין דין דבר שבקדושה שלא יהא בפחות מעשרה, האם ברוך כבוד י"י ממקומו בכלל הדברים שבקדושה, ומדוע אנו מוסיפים את המלים משבחים ואומרים. מספר צפיות:4728 ט"ז שבט ה'תשע''ז | | |
| | | | | | נושאי השיעור: המשך ביאור מאמר חז"ל משנכנס אדר מרבין בשמחה, ומדוע אומרים נפילת פנים בחודש אדר. ביאור החתם סופר על המעשה המובא בגמרא מס' מגילה לגבי אביי שאכל ששים קדירות עד שהביאו לו צלי קדירה וכו', ותוספת הסבר ממרן שליט"א שהצלי קדירה היינו תורת הקבלה. מדוע לגבי הגעלת כלים מועילה הגעלה בחלקים, ואילו לגבי טבילת אדם אין מועילה טבילה בחלקים, ולפי זה הבנה מדוע ישנו עניין להרבות בטבילות, והבנה באיסור חמץ בפסח. ביאור מרן שליט"א על דבריו בשלחן ערוך המקוצר לגבי ערב פורים שחל בשבת, שטוב למעט בסעודה שלישית לצורך אכילת סעודת ליל פורים, ותשובה למי שתמה על כך. תשובה על מי שהעיר בעניין שכתב מרן שליט"א כי יש לשנות את השם אוזני המן לשם עוגיות פורים, ומי הוא המדתא הכתוב במגילת אסתר. מספר צפיות:4793 כ"א אדר ה'תשע''ז | | |
| | | | | | נושאי השיעור: מדוע בפסוק וככה תאכלו אותו (מפטיר פרשת החודש) המלה "וככה" נאמרת מלרע. מילתא דבדיחותא שנאמרה בעניין שני טעמי הזרקא שבפסוק ונתתה את הפרוכת תחת הקרסים, ויסוד חשוב בעניין הנקודות והטעמים שבתורה. ביאור המדרש לגבי שלושת התינוקות שאמרו שלשה פסוקים למרדכי היודי בעת גזירת המן, מדוע שמח מרדכי כששמע אותם, וביאור מדרש חכמי תימן נע"ג שהיה ילד רביעי אשר אמר למרדכי את הפסוק כל כלי יוצר עליך לא יצלח וגו', וחשיבות הוספת פסוק זה ביחד עם שלשת הפסוקים הנאמרים אחרי התפילה. מספר צפיות:5066 כ"ח אדר ה'תשע''ז | | |
| | | | | | נושאי השיעור: המשך בעניין ייסוד הנקודות והטעמים שבתורה, ומסורת בן אשר. השלמה עניין אמירת אמן יהא שמיה רבא וכו' ביחיד. השלמה בעניין פסוקי דזימרא הנחשבים כאמירת הלל, דברי מהרי"ץ בעץ חיים בסיום פסוקי דזימרא, ביאור חדש ממרן שליט"א בעניין אמירת הפסוק ברוך י"י לעולם אמן ואמן ימלוך י"י לעולם אמן ואמן בסיום הפסוקי דזימרא. השלמה בעניין אמירת ברכו את י"י המבורך ביחיד. מספר צפיות:5127 ו' ניסן ה'תשע''ז | | |
| | | | | | נושאי השיעור: דברי מרן שליט"א בשבח הקובץ החדש "דברי חפץ" (גליון שמיני, ניסן ה'תשע"ז), ובפרט המדור "זכר צדיק לברכה" מתולדות אביו הרנב"ן זצוק"ל. ביאור סיום דברי הרמ"א בסוף שו"ע חלק או"ח. התייחסות למאמר שפורסם בשבח המצות התימניות הרכות. הקשר שבין סיום דברי הרמ"א שם לבין דבריו בתחילת חלק אורח חיים. בעניין חומרות בדיני הפסח, דברים בשבח הספר "באר הפסח" להרה"ג אליהו סויסה שליט"א בגדרי דין חוזר וניעור בפסח, ורשימת מוצרים שיש בהם חשש כשרות לפסח. ביאור לגבי סדר הקריאה בימי הפסח, משך תורא קדש בכספא וכו'. התבדלות והתרחקות מן החמץ הרוחני, רמז מהרי"ץ זיע"א על הסימן קדש ורחץ, דברי רבינו בחיי בעניין זה, ודברים בדבר ביעור החמץ שבין איש לאשתו וחשיבות השלום ביניהם. מספר צפיות:5174 י"ג ניסן ה'תשע''ז | | |
| | | | | | 70:00 דק' |
דברי תורה וברכה מפי הגאון הגדול הרב מאיר קסלר שליט"א - רבה של מודיעין עילית. שירה מקורית לכבוד חג הפסח, "אגיל ואשמח". דברי תורה וברכה מפי הגאון הגדול הרב שלמה קורח שליט"א - רבה של העיר בני ברק. דברי תורה וברכה מפי הרה"ג יורם סירי שליט"א - מו"צ ורב קהילה במודיעין עילית. משא קודש מפי מרן הגאון הגדול רבי יצחק רצאבי שליט"א - פוסק עדת תימן. דברי תורה וברכה מפי הרה"ג דורון אחיאל שליט"א - רב קהילה בלונדון. הכתרת חתני שלחן ערוך המקוצר. מספר צפיות:21997 י"ח ניסן ה'תשע''ז | | |
| | | | | | נושאי השיעור: ביאור דעת מהרי"ץ זיע"א בעניין ספירת העומר וסדר אמירת המזמורים שלאחר מכן, ובגדר תדיר ושאינו תדיר תדיר קודם. בדין מי שחשב נכון את מספר הימים בעת הברכה אולם ספר בפועל לא נכון, וכן ההיפך, ותשובה על תמיהת המשנה ברורה בעניין זה. שגיאה חמורה (אחת מיני רבות) שהודפסה בסידור הרמב"ם שיצ"ל לאחרונה שהוא נגד דעת מהרי"ץ זיע"א. מספר צפיות:4965 ו' אייר ה'תשע''ז | | |
| | | | | | מספר צפיות:21535 ו' אייר ה'תשע''ז | | |
| | | | | | נושאי השיעור: המשך בגדר דין תדיר ושאינו תדיר תדיר קודם, והשלמה בעניין דברי מהרי"ץ לגבי אמירת מזמור לדוד אליך וגו' לאחר שיר של יום בר"ח חנוכה ופורים. בעניין תעניות בה"ב שנהגו האשכנזים להתענות לאחר חגי ניסן ותשרי, והאם ראוי למי שנמצא איתם לעשות זאת. תשובה לבחור ישיבה מתמיד, ששאל האם מי שתורתו אומנותו פטור מן התפילה. השלמה בעניין דין אין מעבירין על המצוות לגבי ציצית ותפילין, ועצה לצאת מן המחלוקת שבין ההלכה לבין הקבלה. מספר צפיות:4851 ו' אייר ה'תשע''ז | | |
| | | | | | נושאי השיעור: השלמה לדברים שנאמרו במעמד הגדול של הקבלת פני מרן שליט"א בחוה"מ פסח בעניין סימן הקריאות בימי חול המועד משך תורא קדש בכספא וכו', ומדוע בשבת חול המועד אנו מתחילים את הקריאה מהפסוק ראה אתה אומר אלי וגו' ולא מהפסוק פסל לך וגו'. המשך דין אין מעבירין על המצוות לגבי ציצית ותפילין, והעצה לצאת מן המחלוקת שבין ההלכה לבין הקבלה. השלמה לדברים שנאמרו בהילולת מהרי"ץ זיע"א בעניין קבלת הוראות הרמב"ם בקהילות תימן, והתייחסות לדברים שנכתבו בספר ילקוט יוסף בעניין זה. תשובה לשואל בעניין כביסה שנתייבשה בערב שבת האם מותר להורידה בשבת, וכיצד היה המנהג בתימן בעניין זה. מספר צפיות:5385 י"א אייר ה'תשע''ז | | |
| | | | | | נושאי השיעור: השלמה בעניין מי שתורתו אומנותו לגבי תפילה. ביאור המלים בר יוחאי נמשחת אשריך שמן ששון מחבריך. שבעת מדורי גיהנם וקריאתם בתרגום בבת אחת. אין כמו ספר הזוהר הקדוש בתורת הקבלה, והמקור שפטירת רשב"י היתה בל"ג בעומר. בעניין הנחת יד ימין על יד שמאל בעת התפילה. לבישת מלבושים ומנעלים בצד ימין תחילה, והקשירה בצד שמאל תחילה. חומר איסור שילוב אצבעות היד אחת בתוך השניה. בגדים מכופתרים צד ימין על צד שמאל, והתייחסות למ"ש בעלון "דרשו" שכביכול התימנים נוהגים לעשות בקמיץ שני קרעים זכר לחרבן. הילולת רשב"י זיע"א לאחר השיעור, קריאה בספר הזוהר הק' כפי מסורת אבותינו, הדלקת נרות ואמירת פיוט "בר יוחאי" ברב עם. מספר צפיות:4716 י"ח אייר ה'תשע''ז | | |
| | | | | | נושאי השיעור: המשך בעניין הנחת יד ימין על יד שמאל בעת התפילה, ומסורת ק"ק תימן יע"א בעניין זה. המשך בעניין דברי המקובלים לכוף אגודל ימין בתוך פיסת יד ימין ואגודל שמאל בתוך פיסת יד שמאל בעת התפילה, וכיצד צורת העשייה בפועל. המשך בעניין מדוע לא מקפידים בבגדים מכופתרים שיהיה צד ימין על צד שמאל. תשובה לשאלה האם יש לתימנים להחמיר שלא לשמוע שירה וואקלית בימי הספירה ובבין המצרים. תשובה לשאלה האם בחורי ישיבות תימנים צריכים להחמיר שלא לאכול בישיבות הק' או באולמות בשר שאינו חלק בית יוסף. תשובה לשאלה מה לכוון בפסוק יתמו חטאים מן הארץ וגו', חטאים או חוטאים. תשובה לשאלה מדוע יוסף היה צריך להראות את מילתו לאחיו ולא הכירוהו לפי הפיאות. תוספת דברים בעניין קריאת השם עוגיות פורים במקום אוזני המן, והתייחסות למ"ש בחוברת "כי בא מועד" בעניין זה ובעוד עניינים. בשבח החוברת "חן אשה על בעלה" על מעלת ההתקשטות בתוך הבית. מספר צפיות:4957 כ"ה אייר ה'תשע''ז | | |
| | | | | | נושאי השיעור: חשיבות תיקון המדות קודם לימוד התורה. השלמה בעניין שורש המנהג אצל חלק מבני ק"ק תימן יע"א שלא להסתפר ושלא לעשות נישואין עד חג שבועות, וכן לגבי לקנות כלים חדשים או לגבי שירה בפה. המשך בעניין השיבושים בסידור הרמב"ם שהוא נגד מהרי"ץ זיע"א, ודחיית ראיותיו המוטעות שכביכול התימנים לקחו את נוסח התפילה מרבינו הרמב"ם ולא ההיפך. דחיית דבריו בעניין נוסח ספירת העומר בלשון ארמית, שכביכול לקחו זאת התימנים מהרמב"ם, והבהרה בדבר התשובה בכת"י שיוחסה להרמב"ם בעניין אם שכח לספור בלילה שימשיך לספור ביום בברכה, שאינה מרבינו הרמב"ם. לאחר השיעור: הודעת הרב זיו מקייטן הי"ו בעניין קופות גמל וקרנות השתלמות ללא חשש ריבית. מספר צפיות:5644 ג' סיון ה'תשע''ז | | |
| | | | | | נושאי השיעור: מדוע בחג השבועות מביאים קורבנות שהן חמץ ולא מצה ככל המנחות. כיצד יוסף הצדיק שם את אחיו בארץ גושן שהיא מקולקלת מכל הארצות, וההתנגדות שישנה בין כח הקדושה לבין כח הטומאה. דברי חכמי תימן זיע"א בנוגע ליסודות מנהגי עדת תימן ונוסח התפילה המקובל בידיהם, המשך בעניין השיבושים בסידור הרמב"ם שהוא נגד מהרי"ץ זיע"א, דחיית ראיותיו המוטעות שכביכול התימנים לקחו את נוסח התפילה מרבינו הרמב"ם ולא ההיפך, ובירור מרן שליט"א בעיקר עניין זה. דברי מרן שליט"א בשבח "שטר כתובה" שיצ"ל במהדורא חדשה ומפוארת ע"י מכון פעולת צדיק, והסיבה מדוע מקשטים את שטר הכתובה. מספר צפיות:5199 י' סיון ה'תשע''ז | | |
| | | | | | נושאי השיעור: דברים לעילוי נשמת חמותו ואמו של מרן שליט"א שהשבוע חל יום היאר־צייט שלהן, ומעלתן של הנשים הכשרות והצדקניות שהיו בעבר. ההפרדה בין נשים לגברים בחתונות וכדומה אינה אלא לכבודן ולהדרן של־נשים. כיצד נכדו של רשב"י התדרדר והתקלקל כ"כ. ביאור מרן שליט"א לגבי המעשה המובא בגמ' ב"מ דף פ"ד בעניין רבי אלעזר ברבי שמעון ואשתו, כיצד רבינו הקדוש רצה להתחתן איתה לאחר פטירת ר"א למרות שאמר עליה שהיא רשעה. דברים בשבח החוברת "חן אשה על בעלה" והחוברת "בת ישראל" המועילות להבנה נכונה בבניין הבית היהודי. מספר צפיות:5069 י"ז סיון ה'תשע''ז | | |
| | | | | | נושאי השיעור: בדין המתנת שש שעות בין אכילת בשר לאכילת חלב, השלמה לגבי השאלה כיצד רבינו הקדוש אמר על אשת ר"א שהיא רשעה. תשובה לשואל האם השינה בין אכילת בשר לחלב מועילה להמתין פחות משש שעות. תשובה לשואל מה המקור לכך שראוי שלא לגזור צפורניים בלילה. שירה חדשה שחיבר מרן שליט"א לשמחת בר מצוה. דברי מרן שליט"א בשבח הספר פסקי שע"ה על הלכות נדה ונישואין כולל טבלת הרחקות מאת הרה"ג נתנאל עומיסי שליט"א מו"צ בבית ההוראה "פעולת צדיק" מודיעין עילית . מספר צפיות:5004 כ"ד סיון ה'תשע''ז | | |
| | | | | | נושאי השיעור: בית המקדש השלישי יהיה משוכלל עם כל הטכנולוגיה שישנה בזמנינו ואפילו יותר, וראיה לכך שעם ישראל יעלו לרגל עם מטוסים. טעם נוסף לדברים שהביא מהרי"ץ זיע"א בע"ח לגבי אדם הנחלה בשבת שהוא מסוכן יותר ממי שנחלה ביום חול. המשך בעניין סידור הרמב"ם שהוא נגד מהרי"ץ, דחיית המובא שם לגבי אי אמירת פסוקים בהוצאת והכנסת ספר תורה, ראיות לכך שלא כל מה שלא הביא הרמב"ם בחיבוריו מעיד על כך שהוא לא נהג אחרת. דחיית המובא שם לגבי נוסח ביעור חמץ ונוסח עירובי תבשילין בלשון הקודש כדעת הרמב"ם, במקום בלשון ארמי המקובל בידינו מימי קדם. המשך דברי מרן שליט"א בשבח הספר פסקי שע"ה מאת הרה"ג נתנאל עומיסי שליט"א, והתייחסות למה שהביא בהקדמה בשם מרן שליט"א בעניין ספירת שבעה ושבעה שזהו מנהג טעות, והאם מי שנהגה כן ורוצה לבטל זאת צריכה התרה על כך. התייחסות נוספת לספר טהרת משה הנקרא טומאת אשם, דחיית התורה החדשה שהמציא שכביכול הנשים בתימן הורו לעצמן בהלכות טהרה, ושכביכול היתה בידן קבלה ממרים הנביאה, וכביכול זהו המושג אל תטוש תורת אמך. מקור הסיפור על אותו חכם תימני שאמר להקב"ה בתמימותו למה עזבתני ומיד נענה. הוספה לגבי נוסח עירובי תבשילין בלשון ארמי שהוא טוב יותר מהנוסח בלשה"ק שכתב הרמב"ם. מספר צפיות:4833 א' תמוז ה'תשע''ז | | |
| | | | | | נושאי השיעור: תשובות לשואלים בעניין דברי מרן שליט"א בשיעור הקודם על השכלולים והטכנולוגיה שיהיו בית המקדש השלישי. טעם אמירת מזמור ברכי נפשי וגו' בליל ראש חודש, קושיית מהרי"ץ זיע"א על טעם הרמ"ע מפאנו, ותירוץ מרן שליט"א על הקושיא. האם הרואה את הים התיכון יכול לברך ברכת שעשה את הים הגדול, או שיכול רק לברך עושה בראשית. אין לשחק בכדור בשבת, ואפילו קטנים שלא הגיעו לחינוך. מעשה שהיה וביאורו בדבר חשיבות השמירה על הסימנים היהודיים שניתנו לנו, וכאשר עוזבים אותם נאלצים לענוד סימנים אחרים כדוגמת טלאי צהוב. מספר צפיות:4968 ח' תמוז ה'תשע''ז | | |
| | | | | | נושאי השיעור: ביאור דברי המדרש על הפסוק אסף אסיפם וכו', כי גזר הדין על הגלות היה צריך להיות בעשירי בטבת והקב"ה דחה זאת לי"ז בתמוז שזהו קיץ, עפי"ז תשובה בנוגע לקושיא על דברי הרד"א שכתב כי אם היה חל עשירי בטבת ביום שבת הוא לא היה נדחה, וכן ביאור דעת החולקים עליו עפ"י מדרש אחר. תשובה לשאלה האם לעתיד לבוא ישבו בעזרה כל מלכי בית דוד אשר היו בעבר. גזירת החרבן חלה בכל שנה ושנה, ובדורינו החרבן הוא המכשירים הטמאים כדוגמת האייפון וכדו'. התייחסות מרן שליט"א לגבי דברים בטלים שפורסמו על הר"ר אברהם ערוסי הלוי זצ"ל, שכביכול נתנבא לפני מאה שנה על פלאי הפלאפון עם תמונות וכו' שישנו בזמנינו. דברי מרן שליט"א שפורסמו בספר בניין שלום, ודברים שהביא בשם הרא"ע הלוי הנ"ל בעניין הפגישות שבין החתן לכלה לפני חתונתם. דברים בשם ספר "יד עם קודש" בעניין הטכנולוגיה והמכשירים בהלכה. מספר צפיות:4442 ט"ו תמוז ה'תשע''ז | | |
| | | | | | נושאי השיעור: ביאור נוסח התכלאל ופירוש מהרי"ץ זיע"א בעץ חיים על פיסקת "כי בעוונותינו ובעוונות אבותינו, אנו מונים לחרבן בית אלהינו וכו'" הנאמרת בליל תשעה באב, ומדוע אנו מונים גם את מניין השנים לחרבן בית ראשון. התייחסות מרן שליט"א לסיפור שפורסם בשם הגר"י גלינסקי זצ"ל שראה את החזו"א זצוק"ל שמח מאד לאחר שעיין בספר תורה מתימן שהיה לפניו ושהוא כביכול בן 2500 שנה. כמו כן התייחסות לדברי הגר"מ שטרנבוך שליט"א שכתב בעניין השינויים שבין ספרי התורה של ק"ק תימן יע"א לבין הס"ת של עדות אחרות, ועל מ"ש בדבר ס"ת אלבם שהיה בראש העין שהוא כביכול מזמן עזרא הסופר. מפאת ימי בין המצרים, ההתייחסות למה שפורסם בעלון בית נאמן האחרון תהיה בעזהי"ת במוצש"ק נחמו. טעות גמורה והוצאת דיבה על מה שפורסם בשם הר"י פרידמן שליט"א בעלון אמרות טהורות, שהעולים מתימן לא"י בעליית "על כנפי נשרים" היו כביכול בקושי דתיים, ולכן התקלקלו בנקל. תגובה לטוען כנגד התפילין שעמם עלו אבותינו מתימן, שכביכול הן פסולות כיון שלא היו מרובעות לגמרי. חשיבות אמירת התפילה לפני הלימוד והתפילה שלאחר הלימוד. מספר צפיות:4805 כ"ב תמוז ה'תשע''ז | | |
| | | | | | נושאי השיעור: כ"ה שנה לפטירת כמה"ר נסים רצאבי זצוק"ל אביו של מרן שליט"א, מהות עניין האזכרה שעושים בכל שנה לעילוי נשמת הנפטר, ועליית נשמתו ממדרגה למדרגה במשך השנים. השמעת קלטת נדירה (מלפני 34 שנים) של הגר"נ רצאבי זצ"ל מספיד בקינה שחוברה על ידו את הר"ר שלמה קרואני זצ"ל, והסבר המלים ע"י בנו מרן שליט"א. העונשים הקשים לנפטר הם בשנה הראשונה לפטירתו, אולם ישנם גם עונשים לאחר תקופה זו. ביאור עניין קריאת ההפטרה בשבת היאר־צייט ע"י בן הנפטר. ביאור המנהג שהאבל תוך שנתו אומר את נוסח ובא לציון וכו'. השלמה בעניין העונש לנפטר גם לאחר י"ב חודש מפטירתו. בדבר פתיחת קברי ילדי תימן, סיפור מרן שליט"א על אחיו ישראל שהוא מילדי תימן הנעדרים, והתייחסות לתשובת בעל יביע אומר בעניין דלעיל. היכן גבול ארץ ישראל בצד מערב, ורמז בטעמי קריאת התורה לדברי הגמרא שרואים חוט מתוח מטורי אמנון ועד נחל מצרים. הודעה על שיעור תורה שנפתח בעיר חדרה, והדרישה למגידי שיעורים בענייני הלכה מסורת ומנהג ברחבי הארץ. הודעה בדבר העלייה לקבר הגר"נ רצאבי זצ"ל ביום חמישי ד' מנחם אב. מספר צפיות:4549 כ"ט תמוז ה'תשע''ז | | |
| | | | | | נושאי השיעור: חסרון ההרגשה על חרבן בית המקדש. מדוע בקדיש דעתיד אנו אומרים "היכלא קדישא", ואילו בקדיש על ישראל איננו אומרים "אורייתא קדישא". בית המקדש כמקור הקדושה הדוחה את כל הטומאה. השלמה בעניין האם בבית המקדש השלישי יהיו את כל השכלולים הטכנולוגיים שישנם היום. מעלת הקדושה הדוחה את הטומאה. דברי מהר"ם אלשיך בעניין המצורע, שעליו לשמוח על כך שהטומאה לא נדבקה בנפשו אלא נפלטה אל גופו, ולפי"ז תשובה מדוע ישנם אנשים המדברים לשון הרע ואינם מקבלים צרעת. תשובת החפץ חיים על השאלה דלעיל, והערות מרן שליט"א על דבריו. האם חשבון שעות זמניות מתחיל מעלות השחר עד צאת הכוכבים, או מהנץ החמה ועד השקיעה, חידוש ששמע מרן שליט"א מאביו זצוק"ל בעניין הסימן מכ"י וג"ב ומקורו. סיפור ממקור ראשון על אדם שהתחיל להתאבל על חרבן בית המקדש לאחר מעשה שהיה לו עם עולי אתיופיה. זעקת מרן שליט"א על אותם הנלחמים כנגד גידול הפיאות לבחורי ישיבות ואברכים, ראיות לכך שעניין גידול פיאות הצדעים היה בכל עדות ישראל בעבר ולא רק אצל התימנים והחסידים, וכיצד התחיל המנהג לסלסל את הפיאות. מספר צפיות:4806 ז' אב ה'תשע''ז | | |
| | | | | | נושאי השיעור: המשך בעניין גידול פיאות הצדעיים אשר היה בכל עדות ישראל בעבר, ולא רק אצל התימנים והחסידים. התחלת בירורי מרן שליט"א לגבי דברי הרב מאיר מאזוז כפי שפורסמו בעלוני "בית נאמן" שיצאו בימי בין המצרים ובהם השגות ותמיהות משונות על מסורת ומנהגי יהדות ק"ק תימן יע"א, דחיית דבריו בעניין מבטא האות גימ"ל הדגושה של בני ק"ק תימן, דחיית דבריו לגבי ניגוני טעמי המקרא של בני ק"ק תימן, ודחיית דבריו לגבי נוסח התפילה של בני ק"ק תימן שכביכול הוא מהרמב"ם ולא ההיפך. מספר צפיות:5054 י"ד אב ה'תשע''ז | | |
| | | | | | נושאי השיעור: האם מותר להאריך את הדרך בהוצאת ספר תורה ע"מ להקריבו אל הזקנים וכדו' שאינם יכולים לעמוד בפניו וכ"ש להגיע אליו בכדי לנשקו כפי שכתב מהרי"ץ זיע"א בע"ח. המשך בירורי מרן שליט"א לגבי דברי הרב מאיר מאזוז כפי שפורסמו בעלוני "בית נאמן" שיצאו בימי בין המצרים ובהם השגות ותמיהות משונות על מסורת ומנהגי יהדות ק"ק תימן יע"א, השלמה בעניין מבטא האות גימ"ל הדגושה של בני מחוז שרעב. תשובת מרן שליט"א על דבריו לגבי ההבדל בתרגום אונקלוס בין 'רב בית בא' לבין 'רב בית אבא'. דחיית הביקורת שהטיח כלפי ריבוי אותיות יו"ד בפיוטי כמהר"ר שלום שבזי זצוק"ל. תגובת מרן שליט"א על דבריו בעלון לגבי פיוט 'לך אלי תשוקתי' והמלה 'ופגמתי'. תגובת מרן שליט"א על הנכתב שם בעניין כתיבת האות בי"ת. הוכחה לכך שהרב מאזוז מדבר בשיעורו מתוך הזיכרון. דחיית דבריו על מרן שליט"א בעניין כתיבת פרשיות פתוחות וסתומות כדעת הרמב"ם. תגובת מרן שליט"א על דבריו שכביכול התימנים עושים להכעיס ואינם כותבים ווי העמודים בס"ת, אלא מסיימים כל דף בסוף פסוק. דברי מרן שליט"א בשבח תיקון סופרים "יכין ובועז" מאת הרב בועז דחבש יצ"ו. המשך תגובת מרן שליט"א לדברי הרב מאזוז בעניין ניגון הטעמים של בני ק"ק תימן, חידוש על כך שמסורת יהדות תימן מבוססת על מסורת בני בבל שלא היה להם טעמים משרתים. הוספה בעניין ביאור דברי רבי יהודה בגמ' על גבול ארץ ישראל, ורמז לכך בניקוד של בני בבל. מספר צפיות:4959 כ"א אב ה'תשע''ז | | |
| | | | | | נושאי השיעור: שיעור מקיף בעניין טעמי המקרא והנקודות, ממתי הדבר התחיל בעם ישראל, ומדוע הם נקראים בשמות אלו. הוכחות לכך שנעימת ניגון הטעמים נשתכחה בכל עם ישראל במשך הדורות, וניגוני הטעמים כיום הם בגדר המצאה. התימנים ויתרו על מנגינת הטעמים, בכדי שימשיכו במנהגם כפי הדין שהעולים לתורה קוראים בעצמם, מתוך שימת לב על הדקדוק בקריאת התיבות והאותיות. בכל הספרים משבחים את התימנים על שמירת המסורת שהחזן מסמן ומראה לקורא באמצעות מִכְוַאט את טעמי הקריאה, חוץ מהרב מאזוז בעלון בית נאמן. הדגמת צורת סימון הטעמים ואופן ניגונם ע"י מרן שליט"א. המשך תגובת מרן שליט"א לדברי הרב מאזוז בעניין ניגון הטעמים המשרתים של בני ק"ק תימן יע"א. דחיית טענת הרב מאזוז מדוע התימנים עושים נקודה במקום שיש טעם תביר, והלא ההפסקה היתה צריכה להיות בטפחא ולא בתביר, כיון שכביכול ניגון הטעם טפחא מפסיק יותר מן התביר, והרחבה בעניין צורת ניגון הטעם תביר. מספר צפיות:4939 כ"ח אב ה'תשע''ז | | |
| | | | | | נושאי השיעור: ביאור מדוע באמירת "אלהינו שבשמים" שבאשמורות, מדלגים בזמנינו על הפיסקאות תן חיים ושלום למלך אדונינו, תן בלבו ובלב כל יועציו ושריו וכו'. דעת מרן שליט"א כעת, שצ"ל אלהינו שבשמים תן שלום במלכות, ודלא כפי שסבר בתחילה שצ"ל במלכיות. המשך בעניין טעמי המקרא בנוסח ק"ק תימן יע"א, מסורת לימוד הילדים עפ"י שיטת הגא, הדגמה בקריאת הפסוק כי תצא למלחמה על אויבך וגו'. דחיית הערות בעל הספר פאת שדך על שיבושי הקריאה שישנם כביכול אצל התימנים. השלמה בעניין ההפסקות שעושים בפסוקים שהם כנגד הטעמים, והשלמה בעניין הטעם תביר. השלמה בעניין ההבדלים בניגוני הטעמים, והתייחסות לדברי כמהר"י אלשיך זצ"ל שכביכול לתימנים יש הבדלים ביניהם. מספר צפיות:4719 ה' אלול ה'תשע''ז | | |
| | | | | | נושאי השיעור: בירור מרן שליט"א בעניין העוף מסוג "בראקל", האם הוא כשר לאכילה, האם מותר לעשות בו כפרות (לאלו הנוהגים לעשות כפרות על תרנגול בערב יום הכיפורים), האם אפשר להתיר עוף זה גם לאשכנזים, והתייחסות לדברי הגר"מ שטרנבוך שליט"א בעניין זה. המשך בעניין ההבדלים בניגוני הטעמים, וביאור כיצד ישנם הבדלים בטעמי אמ"ת, כגון מ"ש מהרי"ץ זיע"א בחה"ד על תהלים שכאשר ישנם שני שופרות או טפחא ושופר אזי מקום ההפסקה הקלה הוא בטעם השני, ותיקון דברים שנכתבו בעבר ע"י מרן שליט"א בעניין זה. התייחסות לדברי הרב מאזוז שליט"א בעלון בית נאמן על קריאת החאלבים הקוראים את המלה "אשרי" שבפסוק "אשרי האיש" בתהלים, עם העמדה באות אל"ף ובאות שי"ן (כמו התימנים), ודברים בשבחם. מספר צפיות:4936 י"ב אלול ה'תשע''ז | | |
| | | | | | נושאי השיעור: המשך בעניין טעמי אמ"ת, וביאור דברי מהרי"ץ זיע"א בחה"ד על הפסוק בתהלים שויתי י"י לנגדי תמיד, שכאשר ישנם שני שופרות או שופר אחרי דחי, אזי מקום ההפסקה הקלה הוא בטעם השני. תשובה לשואל, האם לפי הסבר מרן שליט"א, לא יהיה צורך לגעור במי שאינו קורא כך. תשובה לשואל בעניין מסורת תימן לגבי קריאת פסוקים מסויימים בתורה, דוגמאות לכך, ותשובות לשאלות נוספות במכתבו הקשורות לעניין זה. טעם מתוק מדוע ישנה נעימה יורדת ועולה במלה "מי" שבפסוק מי כמכה נאדר בקודש. הסבר מרן שליט"א לפסוקים שונים שבהם מטעימים קצת ומפרידים מעט בין התיבות. המשך בעניין כשרות העופות, ביאור תשובת מהרי"ץ זיע"א לגבי העוף שחיימה, תיקון והבהרה שהעוף שחיימה עליו דיבר מהרי"ץ אינו העוף בשם שלו, והוספת דברים בעניין כשרות העוף "בראקל" והמסקנא לדינא לכל עדות ישראל. מספר צפיות:4437 י"ט אלול ה'תשע''ז | | |
| | | | | | נושאי השיעור: פירוש המלה "נדכא". בעניין אמירת סליחות מחצות הלילה ואילך, והאם אפשר לומר את כל ההקדמות שלפני י"ג מדות קודם זמן חצות. המשך בעניין פתוחות וסתומות בספר תורה, דחיית חידוש שכתב בספר גידולי הקדש שכביכול גם לפני הרמב"ם היתה הסכמה על רוב המקומות שבהם ישנה פרשה פתוחה או סתומה. שמות הטעמים בעדות ישראל וצורתם, ודחיית דברי הרב מאזוז בעניין הטעם פזר גדול הנקרא קרני פרה. קושיית מרן שליט"א לגבי שינוי הטעמים בפסוק אך את זה לא תאכלו ממעלי הגרה וגו', בין הכתוב בפרשת שמיני לבין הכתוב בפרשת ראה, והשארתה בצריך עיון. מספר צפיות:4682 כ"ו אלול ה'תשע''ז | | |
|
|