-
מרן
-
חיפוש מתקדם

מדורים אקטואליים:
לחיפוש מדוייק: הוסף "מרכאות" לפני מילות החיפוש!

 


 

 


 

 

הפוך לדף הבית

  הוסף למועדפים

 

מבזקים

עצור
ברוכים הבאים לאתר מהרי"ץ
יד מהרי"ץ - פורטל תורני למורשת יהדות תימן, האתר הרשמי להנצחת מורשתו של גאון רבני תימן ותפארתם מהרי"ץ זצוק"ל. באתר תמצאו גם תכנים תורניים והלכתיים רבים של מרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א - פוסק עדת תימן, מחבר ספרי שלחן ערוך המקוצר ח"ח ושו"ת עולת יצחק ג"ח ועוד, וכן תוכלו לעיין ולהאזין ולצפות במבחר שיעורי תורה, שו"ת, מאמרים, תמונות, וקבלת מידע אודות פעילות ק"ק תימן יע"א (י'כוננם ע'ליון א'מן). הודעה לגולשי האתר! הבעלות על אתר זה הינה פרטית, וכל התכנים המובאים הינם באחריות עורך האתר בלבד. אין למרן הגר"י רצאבי שליט"א כל אחריות על המתפרסם באתר, ואינו מודע לדברים המפורסמים בו.
"נציב החודש" באתר
נציב החודש! אם רצונך שזכות לימוד התורה, המסורת והמנהגים, של אלפי לומדים באתר זה יעמדו לזכותך במשך חודש ימים, להצלחה לרפואה או לע"נ, אנא פנה לטל': 0504140741, ובחר את החודש הרצוי עבורך. "נציב החודש" יקבל באנר מפואר בו יופיעו שמו להצלחתו, או שם קרוביו ז"ל בצירוף נר נשמה דולק, וכן בתעודת הוקרה ובברכה אישית ממרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א.
עכשיו באתר יד מהרי"ץ
1685 אורחים

תשפ"ו

"השיעור השבועי" מפי מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א - מוצש"ק וילך - דרשת שבת שובה התשפ"ו (804)

"השיעור השבועי" מפי מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א - מוצש"ק וילך - דרשת שבת שובה התשפ"ו (804)

  60 דק'  60 דק'     
נושאי השיעור: בעניין אמירת המלך הקדוש והמלך המשפט בעשי"ת, שהקב"ה מראה בימים אלו את מלכותו בעולם. טענת אספסינוס שר צבא רומי, לרבן יוחנן בן זכאי [גטין נו:], 'אי מלכא אנא, עד האידנא אמאי לא אתית לגבאי', והנלמד מכך לגבינו אנו. המשך ביאור דברי הרמח"ל בספרו דרך ה', תירוץ נוסף [חוץ מתשובת מרן שליט"א בשיעור הקודם] מהגר"ח פרידלנדר זצ"ל לגבי השאלה, מה צורך להקב"ה בקטיגור וסניגור, ודיונים והוכחות וכו', הרי הכל גלוי וידוע לפניו. עניינים נוספים המתבארים לפי תירוצו זה, כגון מה שהשטן נבהל בכל שנה שוב ושוב מן התקיעות. בספר הזוה"ק מבואר כפי התשובה שהובאה בשיעור הקודם. בעניין שלטון הרשע שבא"י וגזרותיהם על עולם התורה, ושראוי לכוון עליהם באמירת המלה 'כל', שבפיסקת 'הפר עצת כל אויבינו'. דברים מגדולי הדור שליט"א בעיקבות המצב, לחזק את עניין לימוד התורה וכו'. תמיהת מרן שליט"א מדוע לא מעוררים לחזק את ענייני הקדושה והצניעות בדורינו. השלמה לגבי הרמז שהביא החיד"א בנחל קדומים מן הפסוק 'והוא אשה בבתוליה יקח', כי גם באחרית הימים שייך עניין 'בן שמונה עשרה לחופה'. דוגמא נוספת מעִניין פתיל תכלת, כי נרמז בתורה שהתכלת לא תהיה באחרית הימים. ובעניין פתיל תכלת בזמנינו. שתי תשובות לטענה כי החיד"א סותר את עצמו, ממ"ש בספרו ברכי יוסף. המשך לגבי מה שדנו חכמי תימן עם רבי' יהושע הנגיד, בעניין אמירת קדיש אחרי והוא רחום וגו' תהלה לדוד וגו', כי הם נקראים 'תחנונים'. ובעניין אמירת והוא רחום וגו' לפני האשמורות, בניגון כעין הסליחות. דברים נוספים שהינם שבחים, אולם הכוונה בהם היא 'תחנונים'. ביאור דברי הזוה"ק כי הבקשה על המזונות באמירת אשרי וגו', היא רק בקדושה דסדרא ובמנחה, ולא בזמירות. חידוש ממהר"ס עדני בעניין סיבת הקדיש שלאחר הזמירות, ומקורו מהר"א בן הרמב"ם. עפ"י הדברים דלעיל, כל הזמירות ושירת הים וכו', מתפרשים בתורת תחנונים. כהודאה להקב"ה על העבר – הנסים והנפלאות שנעשו לנו בחדשים האחרונים – וכן בשביל העתיד, יש לעורר שוב את עניין קדושת בית הכנסת, להקפיד לשמור על 'עשרת הדברים' שפורסמו על כך בעבר. כמו"כ ראוי לומר את ה'מי שבירך' המיוחד למי ששומר פיו בשעת התפילה. כמו"כ חשוב לנהוג להגיד את הבקשה רבון כל העולמים וכו' שאחרי שיר השירים, וכן את הפסוקים שאחרי תפילת שחרית וערבית, אל תירא מפחד פתאום וגו'. בשבח החוברת 'מקרא קודש' – דיני ארבעת המינים, מאת הרה"ג משה רצאבי שליט"א. תוספת דברים בעניין האתרוג התימני, ושלילת האתרוג המרוקאי. יצ"ל נוסח תפילה לפני הלימוד בליל הושענא רבה, מדוייק ומוגה.
מספר צפיות:1147
ו' תשרי ה'תשפ''ו
דרג את הכתבהדירוג כתבה "השיעור השבועי" מפי מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א - מוצש"ק וילך - דרשת שבת שובה התשפ"ו (804): 0
כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים
ללא מדרגים
"השיעור השבועי" מפי מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א - מוצש"ק האזינו התשפ"ו (805)

"השיעור השבועי" מפי מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א - מוצש"ק האזינו התשפ"ו (805)

  60 דק'  60 דק'     
נושאי השיעור: שורש הדין שהעלה מרן שליט"א בשע"ה [או"ח סימן קי"ד סעיף כ'] כי אין להתענות ביום שמת בו אביו או אמו - וכן כל תענית יחיד - בימים שבין יוהכ"פ לסוכות, כמו בחודש ניסן, והתייחסות לשאלה שהרי זהו מנהג אשכנז. דוגמאות למנהגי אשכנזים במקורם, אשר התקבלו במשך הדורות גם אצל חכמי ספרד ותימן. האם לומר נפילת פנים באשמורות-סליחות, אם כבר הגיע היום. בירור דעת השלחן גבוה, כי רק בימים שבין יוהכ"פ לסוכות אין להתענות תענית יחיד, משא"כ בימים שמסוכות ועד סוף חודש תשרי. ומה הדין והמנהג לגבי חודש ניסן. בעניין גירסת המלה 'חָנַק' שבוידוי יוהכ"פ, האם יש לשַנות ולומר 'חֶנֶק', כפי שהעלה מהרי"ץ בעץ חיים בשם הרד"א. עניינים נוספים [פרט לעניין דלעיל] שקיבלנו לגביהם את הכרעת מהרי"ץ זיע"א, למרות שאבותינו נע"ג לא נהגו בהם. וההבדל שבינם לבין עניינים אחרים שהעלה אותם מהרי"ץ, שבהם איננו נוהגים כך. התייחסות למ"ש בסידור כנה"ג לגבי דברי מהרי"ץ בשם האבודרהם, בעניין גירסת תיבת 'חֶנֶק', דוגמאות לטעיות שהיו אפי' אצל קדמונינו ואפי' עד זמנינו, והבנת חכמת מהרי"ץ במה שכתב בעניין דלעיל. השלמה בעניין הגירסא בברכת שומע קול תפילת עמו ישראל 'היום' ברחמים, במוסף ראש השנה, דגרסינן 'היום' גם כאשר ראש השנה חל בשבת ואין אז תקיעת שופר, ובירור ההבדל שבין זה לבין השינוי הרצוי שצ"ל בפיוט שופט כל הארץ וכו', כי אין לומר בשב"ק בני עבדיך 'היום' למקדשך יאתיו וכו' צועקים על חטֹאתם וכו'. התחלת ביאור עניין השינויים והתיקונים אשר נעשים ע"י מרן שליט"א, וכיצד יש לנהוג לגביהם. התייחסות למ"ש בהגהותיו על תכלאל עץ חיים למהרי"ץ [מהדורא חדשה] לגבי דברי מהרי"ץ בשם האבודרהם בעניין תיבת 'חֶנֶק'. וכן חמש עשרה תשובות והערות, לגבי השגותיו בקונדריס ט"ז, בעניין מנהג תימן באמירת הקדיש אחרי 'והוא רחום' לפני הסליחות.
מספר צפיות:1105
י"ג תשרי ה'תשפ''ו
דרג את הכתבהדירוג כתבה "השיעור השבועי" מפי מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א - מוצש"ק האזינו התשפ"ו (805): 0
כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים
ללא מדרגים
"השיעור השבועי" מפי מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א - מוצש"ק נח (נמסר במוצש"ק בראשית) התשפ"ו (806)

"השיעור השבועי" מפי מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א - מוצש"ק נח (נמסר במוצש"ק בראשית) התשפ"ו (806)

  60 דק'  60 דק'     
נושאי השיעור: 'בראשית' היינו נקודת ההתחלה, לחיוב או לשלילה. חשיבות השמירה על העלייה הרוחנית שהיתה בימים הנוראים, שתמשיך גם לאחריהם, כי אם האדם אינו עולה אזי הוא יורד, וביאור המושג 'בני עלייה'. דברי החיד"א זצ"ל בספרו עבודת הקודש, בעניין חשיבות ההתאמצות ביראת שמים ולימוד התורה לשמה, בחודש מְרַחְשְׁון שהוא תחילת השנה, כי הכל הולך אחר ההתחלה. דוגמא נפלאה לכך, ממ"ש בנביא ירמיהו, לגבי מה שענו לו - אלו שנשארו בא"י לאחר חרבן ביהמ"ק - על נבואתו, שקר אתה מדבר וגו', כי מה שנשבעו לפני כן לשמוע בקולו וכו' היה בעשי"ת. וביאור מחודש כי 'עשרת ימים' שכתוב לגבי נבל הכרמלי, אלו עשרה ימים נוספים, שבין יוהכ"פ להושע"ר. תוספת דברים בעניין פירוש המלים באשמורות, עשה למען 'לימודך', עשה למען 'תורתך'. והתייחסות לביאור כי 'לימודך' היינו עם ישראל. תשובה לשאלה, האם מותר בשב"ק לכוון לבקש ולהתחנן, בג' הברכות הראשונות של תפילת שמו"ע. לגבי העניין דלעיל, שונה ברכת מודים מג' הברכות הראשונות, ובירור העניין שג' הברכות האחרונות הן 'הודאה'. השלמה בעניין הכוונה על בנים צדיקים, במלים 'לדור ודור נודה לך ונספר תהלתך', ומדוע אין ברכה מפורשת על כך בתפילת שמו"ע. הערה ותירוץ על מ"ש בספר פסקי תשובות, כי השאלה דלעיל מדוע לא ניתקנה בשמו"ע ברכה על ילדים צדיקים, נשאלה כבר על ידי מהר"י בכרך בעל חוות יאיר.
מספר צפיות:1098
כ"ז תשרי ה'תשפ''ו
דרג את הכתבהדירוג כתבה "השיעור השבועי" מפי מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א - מוצש"ק נח (נמסר במוצש"ק בראשית) התשפ"ו (806): 0
כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים
ללא מדרגים
"השיעור השבועי" מפי מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א - מוצש"ק לך לך (נמסר במוצש"ק נח) התשפ"ו (807)

"השיעור השבועי" מפי מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א - מוצש"ק לך לך (נמסר במוצש"ק נח) התשפ"ו (807)

  60 דק'  60 דק'     
נושאי השיעור: מדרש חז"ל בעניין הפסוק 'אלהים מושיב יחידים ביתה, מוציא אסירים בכושרות', כי מאז שברא הקב"ה את עולמו הוא יושב מזווג זיווגים, והתשובה שהשיב רבי יוסי בן חלפתא לטענת המטרונית כי קל הדבר לעשותו וכו',. וביאור הדעה השנייה שם, שהקב"ה 'עושה סולמות', משפיל לזה ומרים לזה. תשובות לקושיות בעל יפה תואר על דברי המדרש. ביאור המעשה שהובא בספר כתר שם טוב, לגבי הסולטאן ששאל את חכמיו ג' שאלות בעניין האל ב"ה, והתשובות שענה עליהם נכדו של־חכם באשי שהיה שם. התשובה שהשיב לשאלה השלישית, כי הקב"ה עושה סולמות, משפיל ומרים, הוכחה היטב למשל במלחמה האחרונה. ביאור דברי הגמ' במסכת שבת [דף לא.], כי בג' שעות ראשונות, יושב הקב"ה ועוסק בתורה. מה יש לו לעסוק בתורה, הלא הוא זה אשר נתנה? ובירור הא כיצד הקב"ה מחדש חידושים בתורה? המשך בעניין הנסים והנפלאות שעשה השי"ת לנו ולכל ישראל בשנתיים האחרונות. בדבר המסיבה שהיתה אז בתערובת, שקלא וטריא לעניין חידוש לגבי י"ז הפסוקים בתורה בהם כתוב 'ויולד בנים, ובנות', שיש הפרדה ע"י הטעם טפחא בין בנים לבנות, לבין הפסוק 'בנים ובנות, תוליד' וגו' כי ילכו בשבי. המשך העיון בדעת הרמב"ם לגבי הקדיש שאחרי תחנונים, ובירור מה שכתב כי 'אחר שאומר סדר היום, יתחנן מעט ויאמר קדיש'. בעניין קדיש יהא שלמא, אחרי פסוקים. ובירור מנהגינו באמירת רבי חנניא וכו' וקדיש דרבנן שהוא דעתיד, אחרי קריאת מזמורי תהלים. מדוע לדעת הרמב"ם, צריכים לומר קדיש אחרי 'תחנונים'?
מספר צפיות:1078
ד' מרחשון ה'תשפ''ו
דרג את הכתבהדירוג כתבה "השיעור השבועי" מפי מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א - מוצש"ק לך לך (נמסר במוצש"ק נח) התשפ"ו (807): 5 כוכבים
כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים
1 מדרגים
שיעור ליל הושענא רבה התשפ"ו - מפי מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א

שיעור ליל הושענא רבה התשפ"ו - מפי מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א

  60 דק'  60 דק'     
נושאי השיעור:
מספר צפיות:916
ד' מרחשון ה'תשפ''ו
דרג את הכתבהדירוג כתבה שיעור ליל הושענא רבה התשפ"ו - מפי מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א: 0
כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים
ללא מדרגים
דרשת חול המועד סוכות התשפ"ו - מפי מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א

דרשת חול המועד סוכות התשפ"ו - מפי מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א

  60 דק'  60 דק'     
נושאי הדרשה: הקשר שבין יוהכ"פ לחג הסוכות. האכילה בסוכה מכפרת על עונש גלות, ומי שאינו אוכל בסוכה גורם גורמת גָּלות לו ולזרעו. תשובה לשאלות בעניין מנהגינו לברך 'אקב"ו לישב בסוכה' בכל פעם שנכנסים לסוכה, והאם מברכים גם כאשר עושים שם דבר שאינו מחייב בסוכה. חיזוק ובירור מנהגינו שהוא כדעת הגאונים והרמב"ם לברך בכל פעם אשר נכנסים לסוכה, גם כאשר רק יושבים סתם, ועוד בזה פרטי דינים. חובת ההודאה על הנס, וכמה עניינים אשר ראוי להתעורר מהם בעיקבות הנסים העצומים שאירעו לעם ישראל בזמן המלחמה האחרונה. האחד, שיר השירים ורבון כל העולמים. ב'. אל תירא מפחד פתאום. ג'. ישקף אלהים ממעון קדשו, ויך כל אויבי עמו. קריאת קודש למנות רב לכל קהילה, ומה המשמעות של חזן. חלק שו"ת הציבור.
מספר צפיות:984
ד' מרחשון ה'תשפ''ו
דרג את הכתבהדירוג כתבה דרשת חול המועד סוכות התשפ"ו - מפי מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א: 0
כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים
ללא מדרגים
"השיעור השבועי" מפי מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א - פרשת וירא (נמסר במוצש"ק לך לך) התשפ"ו (808)

"השיעור השבועי" מפי מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א - פרשת וירא (נמסר במוצש"ק לך לך) התשפ"ו (808)

  60 דק'  60 דק'     
נושאי השיעור: המשך ביאור מאמר חז"ל במסכת ע"ז [דף ג:], כי הקב"ה יושב ג' שעות ביום ומשתעשע בתורה, 'ואהיה אצלו אמון ואהיה שעשועים יום יום'. ליכא מידי דלא רמיזא באורייתא, ורמז בפרשתנו ל'עצרת תפילה' שהתקיימה השבוע. סוד נפלא הרמוז במלה 'אמון', כי כל אותיות התורה נכללות באותיות אמו"ן, ובעניין חכמת הצירוף. תרעומת מדוע נפקד מקום התימנים בעצרת שהיתה בירושלם עיקו"ת. המשך ביאור דברי החת"ס לגבי השאלה, מה יש לו להקב"ה לעסוק בתורה, או לחדש בה חידושים? ביאור הר"י ברצלוני על מאמר הגמרא דלעיל. ביאור הרמ"ק בעניין החידושים שהקב"ה מחדש בתורה, ודבריו בעניין צירופי האותיות. השלמה בעניין שאלת המטרונה וכן הסולטאן, מה עושה הקב"ה מאז שברא את עולמו. השגחת הקב"ה על כל דבר בעולמו, ועניינים רבים נוספים שהקב"ה עוסק בהם, ללא קץ וגבול. ביאור דברי הגמ' כי הקב"ה עומד מכסא דין ויושב על כסא רחמים, ומו"מ בקושיית ספר תורת חיים ותירוצו לגבי עניין זה. ביאור העניין שהקב"ה יושב ומלמד תינוקות של־בית רבן. האם אפשר לצרף לתפילת ערבית, שבעה אנשים שכבר התפללו. ועל־דרך זה בקריאת ספר תורה.
מספר צפיות:1092
י"א מרחשון ה'תשפ''ו
דרג את הכתבהדירוג כתבה "השיעור השבועי" מפי מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א - פרשת וירא (נמסר במוצש"ק לך לך) התשפ"ו (808): 0
כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים
ללא מדרגים
"השיעור השבועי" מפי מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א - פרשת חיי שרה התשפ"ו (809)

"השיעור השבועי" מפי מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א - פרשת חיי שרה התשפ"ו (809)

  60 דק'  60 דק'     
נושאי השיעור: מלתא דבדיחותא כי הסיבה שברא הקב"ה את האשה מן הצלע של־אדם הראשון בעת שישן, היא בכדי ללמדנו כי לפעמים האדם צריך להיות 'רדום' בהנהגתו עם בני ביתו, ולא להעיר על כל דבר. מקור העניין לפתוח במלתא דבדיחותא. מדוע עניין זה לא נפסק להלכה ברמב"ם ובש"ע [ושאר פוסקים], ולמה בפועַל לא נוהגים זאת. תמיהה על הגדרות הפני יהושע, לגבי המושג 'מלתא דבדיחותא', ודוגמאות ל'מלתא דבדיחותא' כפשוטה. שתי סיבות שכתב מהר"ם אלמושנינו בספרו מאמץ כח, מדוע עושים את הנישואין בפרהסיא ובקול רעש גדול, וארבעה דברים שהאשה עושה בבית ומזכה בכך מזכה את בעלה. תשובות לשואל לגבי מה שביאר מרן שליט"א [בשיעור פרשת עקב התשפ"ד בשל"ה] בדברי ס' מאמץ כח. מנהגינו בעניין הריקודים בשמחת חתן וכלה, והאם גם תלמידי חכמים רקדו אז. ולעניין מיכל בת שאול אשר ראתה את דוד המלך מפזז ומכרכר לפני ה', ותבז לו בלבה וגו'.
מספר צפיות:961
י"ח מרחשון ה'תשפ''ו
דרג את הכתבהדירוג כתבה "השיעור השבועי" מפי מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א - פרשת חיי שרה התשפ"ו (809): 0
כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים
ללא מדרגים
"השיעור השבועי" מפי מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א - פרשת תולדות התשפ"ו (810)

"השיעור השבועי" מפי מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א - פרשת תולדות התשפ"ו (810)

  45 דק'  45 דק'     
נושאי השיעור: י"ג מקורות לעניין עבודת ה' בשמחה. וחשיבות לימוד התורה בשמחה, מבלי להכניס שום עצבות וכדו'. התחלת ביאור דברי הרמב"ם בסוף הלכות לולב, ג' תירוצים לגבי השאלה מדוע רק חסידים ואנשי מעשה וכו' היו שמחים בריקוד ובניגון וכו' בביהמ"ק בשמחת חג הסוכות? ומדוע הכניס הרמב"ם - בתוך עניין שמחת חג הסוכות בביהמ"ק - את עניין 'אהבת האל'? נספח - מאמר היכן המתורגמן, מתוך גליון 'אכסוף' 540 שיצ"ל בעיר אלעד ת"ו, פ' בראשית, תשרי התשפ"ו.
מספר צפיות:1051
כ"ה מרחשון ה'תשפ''ו
דרג את הכתבהדירוג כתבה "השיעור השבועי" מפי מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א - פרשת תולדות התשפ"ו (810): 0
כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים
ללא מדרגים
"השיעור השבועי" מפי מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א - פרשת ויצא התשפ"ו (811)

"השיעור השבועי" מפי מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א - פרשת ויצא התשפ"ו (811)

  45 דק'  45 דק'     
נושאי השיעור: המשך בעניין עבודת ה' בשמחה. חידוש ממהרח"ו זצ"ל, כי השכר הגדול על מצוה איננו על עצם עשיית המצוה, אלא על עשייתה בשמחה, 'כאילו הרויח אלף אלפים דינרי זהב', והערה על מי שכתב בהיפך. תשובה לשאלה מדוע נהוג בקהילותינו לומר בליל שב"ק את מזמור שיר ליום השבת וגו' בנעימת המשנה, ולא בנעימת הזמירות כפי שאומרים בשבת בבוקר. תירוץ שלישי לגבי השאלה, כיצד ומדוע הנהיגו קדמונינו נע"ג לומר קדיש דרבנן אחרי מזמורי תהלים דוקא. הרחבה בביאור מאמר חז"ל, שדוד המלך ע"ה התפלל לה' שיהא חשוב אמירת תהלים לפניו יתברך, כעוסק בנגעים ואֹהָלות. חידוש כי תיבת וגואלי, נדרשת בנוטריקון נגעים ואהלות. שקלא וטריא בדברי הגר"ח מואלאז'ין כי אולי בקשתו [דלעיל] של דוד המלך לא התקבלה, ומקורות רבים מגדולי ישראל אשר נקטו בפשיטות בהיפך ממנו. המשך ביאור דברי הרמב"ם [בהל' לולב] והרב המגיד, בעניין השמחה במצוות. מקור נוסף לכך, כי מה שהרמב"ם הכניס את עניין אהבת ה' עם עניין השמחה, זהו מפני שהשמחה צריכה להיות מתוך אהבת ה'. הערות על מ"ש הגרמ"פ בספרו דברות משה, שהרב המגיד כמו חולק על הרמב"ם בעניין זה, וביאור דברי הרב המגיד עפ"י הגירסא הנכונה ברמב"ם. הערה והתרעה בעניין המכשול בקצת מן האתרוגים התימניים בשנים האחרונות שיהיו עם פיטם.
מספר צפיות:1005
ג' כסליו ה'תשפ''ו
דרג את הכתבהדירוג כתבה "השיעור השבועי" מפי מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א - פרשת ויצא התשפ"ו (811): 0
כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים
ללא מדרגים
"השיעור השבועי" מפי מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א - פרשת וישלח התשפ"ו (811)

"השיעור השבועי" מפי מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א - פרשת וישלח התשפ"ו (811)

  45 דק'  45 דק'     
נושאי השיעור: מדוע לא קבעו חז"ל לעשות סעודות בימי החנוכה כמו במועדים ובפורים, ומנא ליה להב"ח [בסימן תר"ע] כי הגזירה בחנוכה היתה בגלל שהתרשלו בעבודה בביהמ"ק. אודות גזירות שלטון הערב־רב כיום על עולם התורה, וביאור דברי הגר"א בעניין הערב רב אשר רמוזים בפסוק 'וישם את השפחות ואת ילדיהן ראשונה'. התיקון לגזירת 'בן שמונה עשרה לצבא', הוא על־ידי 'בן שמונה עשרה לחופה'. פיאות 'יהודיות' תמורת פאות נכריות. ב' הערות על דברי מהר"ש אוזידא במדרש שמואל מן הסמיכות שבמשנה באבות, 'בין חמש עשרה לתלמוד' - 'בן שמונה עשרה לחופה'. לגבי קניין התורה הט"ו [בפ"ו דאבות] 'במיעוט שינה', דברי המדרש שמואל ומהרי"ץ זיע"א. המשך בעניין השאלה האם נתקבלה תפילת דוד המלך ע"ה, שהקורא תהלים יהא נחשב כעוסק בנגעים ואהלות, ושקלא וטריא בראיה חדשה שהביא לכך בספר חדשים גם ישנים, מהגמ' בברכות דף ג' ע"ב, ובמה שכתב מהר"ח בן עטאר בעניין. וביאור דברי מהרי"ץ לגבי דוד המלך, כי היה קם בחצות ואמר שירות ותושבחות, ואח"כ עסק בתורה. השלמה בעניין השאלה, האם אפשר לצרף לתפילת ערבית, שבעה אנשים שלא התפללו. תוספת דברים בעניין הסידור-תכלאל קהל יהודה, והדגשת המלים 'אמת' שבע-שמונה פעמים. בעניין צורת עטיפת הטלית, תמונה מבית הכנסת באיסנטבול שבו מתעטפים כמו התימנים.
מספר צפיות:974
י' כסליו ה'תשפ''ו
דרג את הכתבהדירוג כתבה "השיעור השבועי" מפי מרן הגאון רבי יצחק רצאבי שליט"א - פרשת וישלח התשפ"ו (811): 0
כוכב 12 כוכבים3 כוכבים4 כוכבים5 כוכבים
ללא מדרגים
מדור ימי חנוכה



 

 

הלכה יומית למייל שלך

המעוניינים לקבל "הלכה יומית" מתוך ספרי "שלחן ערוך המקוצר" ישיר לתיבת הדואר האלקטרונית מידי יום ביומו בלי נדר, נא לשלוח בקשת הצטרפות לתיבה: [email protected]

כניסה לחברים רשומים

להרשמה
 

סקר

מה היית חפץ שיהיה באתר במיוחד


הודעה חשובה

על פי הוראת מרן הגאון הרב יצחק רצאבי שליט"א וגדולי התורה והפוסקים, השימוש באינטרנט הינו לצורך בלבד, ובחיבור לאינטרנט כשר ומבוקר. כל חיבור אחר מהוה סכנה רוחנית וחינוכית.

מיני תבלין וקליות
מנויים לחיים
מצות טעמו וראו
פעולת צדיק

עיצוב האתר: על פי עיטור מהרי"ץ זי"ע לשער הספר ביאור תפילה להר"ר יוסף ציאח זצ"ל.

©   כל הזכיות שמורות לאתר יד מהרי"ץ, נוסד בחודש מרחשון ה'תשע"א 5771 לבריאת העולם, ב'שכ"ב 2322 לשטרות, 2010 למניינם. האתר נצפה במיטבו בדפדפן אינטרנט - אקספלורר .
דואר אלקטרוני (אימייל): [email protected] 

טלפון ליצירת קשר: 050-4140741 פקס: 03-5358404

עבור לתוכן העמוד