| | | | | 60 דק' |
נושאי השיעור: בעניין נטילת ארבעת המינים במקדש - ביום הראשון, ובגבולין - כל שבעה. ותמיהה בנוסח הבקשה [שלאחר ההושענות] תתפרקון ותשתיזבון וכו', ויחזיין עיניכון בבניניה דמקדשא וכו', ותסבון לכון ביומא קדמאה פירי אילנא, אתרוגין לולבין וכו'. ודוגמאות לשיבושים ב'הושענות'. בעניין הבת־קול שיוצאת במוצאי יוהכ"פ ואומרת, 'לך אכול בשמחה לחמך, כבר נשמעה תפילתכם'. ובעניין ברכת אדם לחבירו, 'תבושר במחילה וסליחה וכפרה', במוצאי יום הכיפורים בלבד. מי שומע את הבת־קול הזאת? יישוב מנהג העולם לומר 'תבושר במחילה וסליחה וכפרה', גם בימים שאחרי מוצאי יום הכיפורים. ביאור הנוסח שאומרים בעשי"ת, 'זכרנו לחיים אל מלך חפץ בחיים וכו' אל חי', ותשובה מדוע נטה מהרי"ץ מנוסח הרמב"ם וקדמונינו שלא גרסו את המלים 'אל חי'. דברי חיזוק לקראת החיתום, בעניין ה'מיילים' [דואר אלקטרוני]. מספר צפיות:2624 כ"ה תשרי ה'תשפ''ה | | |
| | | | | | 60 דק' |
נושאי השיעור: ביאור דברי מהרי"ץ בעניין הנוסח בעשי"ת, זכרנו לחיים וכו', המשך התשובה לשאלה [משיעור ליל הושענא רבה] מדוע נטה מהרי"ץ מנוסח הרמב"ם והקדמונים שלא גרסו בַּסּיום את המלים 'אל חי', והרחבה לגבי שיטת מהרי"ץ ומגמתו הכללית בענייני נוסחאות התפילה. בעניין הוספת פיסקת ובכן יתקדש שמך וכו', ופיסקת מי כמוך אב הרחמן וכו'. המשך בדברי בעל לשם שבו ואחלמה, ומ"ש בהיפך הגרי"ח בספרו גדולת חיים, ותגובה למכתב לגבי ההבדל שבין חכמי קשטיליא לבין רבא שהוריד גשמים בימי תמוז, ובעניין האמונה בסיפורי צדיקים. תשובה לשואל האם ישנו צורך לומר את המזמורים שנהוג לומר אחרי תפילת המנחה, גם כאשר מתפללים מנחה גדולה ביום ששי. מספר צפיות:2218 כ"ו תשרי ה'תשפ''ה | | |
| | | | | | 60 דק' |
נושאי השיעור: בעניין עטיפה בטלית מצוייצת בזמן התפילה, ובירור בהרחבה לגבי השאלה האם צריך כיום להתעטף בטלית מצוייצת גם בתפילת המנחה וערבית כפי שנהגו אבותינו נע"ג. תשובות לשאלות הקשורות לימים הנוראים. א' האם ראוי שילד קטן יתקע בשופר לציבור לאחר ה'אשמורות', ומה הדין כאשר אין מי שיתקע חוץ ממנו. ב' האם צריך לשנות את הסדר באמירת עשה למען שמך, עשה למען ימינך, עשה למען תורתך, עשה למען קדושתך, כמו הסדר שכתב מהרי"ץ בע"ח בסוף פיסקת אלהי נצור וכו', קדושתך, תורתך. התייחסות למכתב בעניין בת־קול היוצאת מן השמים, כגון האומרת 'לך אכול בשמחה לחמך וכו' (במוצאי יוהכ"פ), ויישוב מנהג העולם לומר ברכת 'תבושר במחילה וסליחה וכפרה' גם לאחר מוצאי יוהכ"פ עד סוכות. ומסקנת מרן שליט"א בעניין זה. ביאור המלים שבשיר 'ישקף אלהים ממעון קדשך ויך', והמלים 'יום אשלפה חרבי ואך'. והמלצת מרן שליט"א לומר פיוט זה בימים הללו, בכל עת מצוא. מספר צפיות:2423 ב' מרחשון ה'תשפ''ה | | |
| | | | | | 60 דק' |
נושאי השיעור: המשך בעניין אמירת ברכת 'תבושר במחילה וסליחה וכפרה' במוצאי יום הכיפורים, והתייחסות למנהגים השונים לומר את הברכה הזאת החל מעשרת ימי תשובה ועד סוכות. תשובה למכתב שאלה בעניין החילוק שבין 'ציון' לבין 'ירושלם', וביאור הפיסקא בתפילת מוסף של יום טוב, 'והביאנו לציון עירך ברנה, ולירושלם בית מקדשך בשמחת עולם'. התייחסות למכתב לגבי מה שאמר מרן שליט"א בעניין רבא וסאבור מלכא. התייחסות למכתב בעניין הסעודות בבית האבל, ולגבי השאלה האם קַנָּאי יכול להיות מנהיג. המשך ביאור השיר הקדוש והנשגב 'ישקף אלהים ממעון קדשך ויך כל (שונאי) [אויבי] עמו וכו'. שיר מקביל מאותו המחבר, הפותח במלים 'יקשב אלהים לעדת עמו אשר תעו כשה אובד ואין תובע וכו'. ראוי ומומלץ לומר פיוט זה בימים הללו, בכל עת מצוא, לרגל המלחמה הנמשכת. ביאורים נוספים בשיר ישקף וכו', כגון המלה 'אנך', שלושה פירושים לגבי המלים 'ישקם לכוס רעל אבל לא יין', וביאור המשך הפיוט עד סופו. מספר צפיות:2463 ט' מרחשון ה'תשפ''ה | | |
| | | | | | 60 דק' |
נושאי השיעור: השלמה בביאור דברי מהרי"ץ זיע"א בעץ חיים [דף א'] בעניין השבח שאומרים קודם התפילה, א'דון ה'עולמים ב'על ה'רחמים – ר"ת אהב"ה, ותגובה למכתב כי אולי אכן ישנו מקור בחז"ל לעניין זה. ועל פי זה ביאור לגבי התפילות שהן בלשון יחיד. ותוספת דברים בעניין הכוונה במלים 'אתה הוא לדור ודור נודה לך ונספר תהילתך', שיהיו בניו יראי שמים וילכו בדרך התורה. בעניין הזהירות לא לאכול דגים עם מאכלי חלב. בירור אופן הכריעה והפסיעות שבסיום תפילת שמונה עשרה, מקור הדברים בגמרא, בספרי הראשונים והפוסקים, ביאור דברי מהרי"ץ בע"ח בזה, סגנון הלשון 'יחזיר פניו', ומה שהביא בשם הזוה"ק ברעיא מהימנא. ביאור דברי רס"ג בסידורו. שקלא וטריא, ותירוץ קושיות מהר"ם לונזאנו על רבינו יונה. הערות על הכתוב בשו"ת וישב הים בעניין זה, סדר עמידת הספירות חג"ת ימין ושמאל, ומסקנת מרן שליט"א כי כל השיטות הולכות אל מקום אחד, והשוואת העניין אל הנענועים שעושים בלולב בכדי לצאת יד"ח כולי עלמא. ואיך לנהוג למעשה. מספר צפיות:2210 ט"ז מרחשון ה'תשפ''ה | | |
| | | | | | 60 דק' |
נושאי השיעור: תשובה לשאלה מדוע פסק מרן שליט"א בשלחן ערוך המקוצר [סימן ס"א סעיף ה'] כי אשה שאין לה ממי לשמוע את ההבדלה, תבדיל בעצמה ותברך בשם ומלכות ותשתה מן היין, הרי מהרי"ץ זיע"א סובר שלא תברך, ונמצא דהוי ספק ברכה לבטלה. ביאור שתי הדעות המובאות בשלחן ערוך בעניין זה. בירור טעם המנהג שאין הנשים שותות מיין ההבדלה. הרחבה בדעת הרמב"ם, האם ההבדלה היא מדאורייתא או מדרבנן, והאם הנשים חייבות בהבדלה. שש סיבות ודרכים להסביר, מדוע מרן בבית יוסף לא הביא את דעת הרמב"ם בנדון דידן. יישוב הערות הבארות אליהו על פסקי מהרי"ץ [שבת], לגבי מה שהעלה מהרי"ץ זיע"א בעניין זה. בשבח הספר אור ההלכה שיצא לאור במהדורא שלישית חדשה, ואחד עשר שינויים שנעשו בספר בעיקבות השיעורים השבועיים במוצש"ק. מספר צפיות:1593 כ"ד מרחשון ה'תשפ''ה | | |
| | | | | | 60 דק' |
נושאי השיעור: ביאור דעת הרמב"ם ועוד ראשונים, כי במצות 'זכור את יום השבת לקדשו' כלולה גם ההבדלה במוצאי שבת, ודברי הפוסקים שכתבו כי למצוה זו אין זמן קבוע, וכי בכל פעם שהאדם אומר או עושה דבר הקשור לשב"ק הוא מקיים בכך מצוה זו. וביאור נפלא בנוסח הברכה המקובלת 'שבת שלום'. חידושים מיוחדים ממהר"ז הרופא בנימוקיו – אשר עודם בכת"י - על דברי הרמב"ם בפרק כ"ט מהלכות שבת, וביאורם. טעמים נחמדים לנוסח ברכת הקידוש בשבת, רצון ג' פעמים, זכרון שתי פעמים, שבת ג' פעמים, וקדושה שש פעמים. תמיהה על חידוש המנחת חינוך, כי מי שאינו אומר את נוסח הקידוש כפי שתיקנו חז"ל, אינו יוצא ידי חובת קידוש מדאורייתא. תגובה למכתב תשובה, מאת מח"ס בארות אליהו על פסקי מהרי"ץ, לגבי הנאמר מפי מרן שליט"א בשיעור הקודם בנודע למ"ש בדעת מהרי"ץ בעניין זה. ובירור האם המושג 'אשתמיטתיה' הוא דרך כבוד או דרך ביזוי. ג' סיבות להכרעת מרן שליט"א לדינא, כי גם הנשים יכולות וצריכות לברך על ההבדלה. בשבח ישיבת 'איתן התורה' בעיר אלעד ת"ו, ופתיחת הרישום לשנת הלימודים הבאה. מספר צפיות:1430 ל' מרחשון ה'תשפ''ה | | |
| | | | | | 60 דק' |
נושאי השיעור: בעניין דב' הרמב"ם כי שיעור הדלקת נר חנוכה הוא "כחצי שעה או יותר", וביאור כי במלים "חצי שעה" אין הכוונה לשלושים דקות במדוייק. לגבי ציבור שסיימו את הזמירות בשחרית ועדיין אין מניין, בירור הדין שהובא בשע"ה [סימן נ"ג] שימתין הש"צ לפני ברכת ישתבח עד 'קרוב לחצי שעה' שזהו שיעור זמן אמירת הזמירות, תשובה לשאלה וכי לוקח לנו חצי שעה לומר את הזמירות, ומסקנת מרן שליט"א כי יש להמתין 'כרביע שעה'. רמז נפלא לדברים דלעיל, במלה 'ישתבח', ולדידן גם באות רי"ש של 'רפאני'. האם הקדיש שאומרים אחרי ברכת ישתבח, חוזר על הזמירות שאמרנו, או שייך הלאה אל ברכת יוצר אור וכו'. השלמה בעניין 'זכירת שבח וקידוש', האם באמירת 'שבת שלום' יוצאים יד"ח מצות זכור את יום השבת לקדשו, ותוספת מקורות לגבי פירוש הברכה 'שלום עליכם', וכן 'שבת שלום', שהובאו בשיעור הקודם. חידוש נפלא בדרך מהר"ז הרופא כי בנוסח הקידוש כתוב עניין 'קדושה' שש פעמים, כי כך הוא ג"כ בתפילת ליל שבת ובברכה מעין שבע. לגבי הדברים שהובאו בספר אור הנר ח"ג, כי מהר"ש מנצורה דיבר על בני הכפרים בזלזול וכו', מקורות לכך שגם הם היו ת"ח, החמירו ודנו בכובד־ראש בענייני טריפות וכדו'. במוצש"ק הבאה, אסיפת הצלה בעניין המכשירים-המכשילים ופגעי הטכנולוגיה. מספר צפיות:1036 ז' כסליו ה'תשפ''ה | | |
|
|